Gå til innhold

Hjerneslag og stress, kunne jeg gjort noe for å unngå det?

Anbefalte innlegg

Moren min fikk hjerneslag for to år siden. Hun fikk 3 slag. Da hun fikk det andre slaget fikk hun klar beskjed fra legene om at hun ikke skulle ha noen form for stress. Hun har levd under et stort stress hele livet (pga og med min far), også etter at hun fikk det andre slaget.

Hun kom til meg slik hun alltid gjorde, og ba meg om hjelp også etter at hun fikk det andre slaget. Hun ønsket å komme seg vekk fra min far i mange år, men hun klarte det aldri. Jeg var ganske hard mot henne på slutten og mente at hun klaget fordi hun uttallige ganger snakket om dette uten å gjøre noe med det. Hun belastet meg ganske mye, jeg støttet henne og ga henne råd, men hun kom aldri noe lengre. Dessuten slet jeg selv.

Dette angrer jeg på den dag i dag. Jeg har mye skyldfølelser, og tenker mye på om jeg kunne reddet henne hvis jeg bare hentet henne og tok henne med seg hjem til meg for å bo der, og vekk fra han.

Kunne det siste slaget som lenket henne til sengen og gjorde henne til 100 % pleiepasient vært unngått om jeg ikke hadde vært så hard mot henne, og heller bare støttet henne og tatt henne vekk fra min far?

Dette har tynget meg mye disse to årene. Men det finnes kanskje ikke noe svar på det? Jeg spør vel heller ikke om noe sikkert svar på om det kunne vært unngått, men om muligheten for det hadde vært der..

Takk for evt svar.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Stress henger sammen med hjerneslag sannsynligvis på bakgrunn av effekten adrenalinet har på blodårene i hjernen (blodårene trekker seg sammen og vil lettere briste som følge av høyt blodtrykk). Det er den utløsende årsaken for hjerneslag. 

F.eks kan friske vektløftere få hjerneslag under trening eller konkurranse fordi blodtrykket blir skyhøyt. En vektløfter kan ha blodtrykk oppi 400/320 under en konkurranse, til sammenligning vil en som driver kondisjonsidrett sjelden være noe særlig over 200/80. Blodårene presses voldsomt sammen.

Det er ikke helt uvanlig å av denne grunn ende opp med hjerneslag eller hjerteinfarkt etter store krangler, osv. 

Men jeg tror virkelig ikke du skal ta noe skyld for at dette skjedde med moren din. Heller det motsatte, du har etter hva jeg leser alltid vært snill og god :)

Stress henger sammen med hjerneslag sannsynligvis på bakgrunn av effekten adrenalinet har på blodårene i hjernen (blodårene trekker seg sammen og vil lettere briste som følge av høyt blodtrykk). Det er den utløsende årsaken for hjerneslag. 

F.eks kan friske vektløftere få hjerneslag under trening eller konkurranse fordi blodtrykket blir skyhøyt. En vektløfter kan ha blodtrykk oppi 400/320 under en konkurranse, til sammenligning vil en som driver kondisjonsidrett sjelden være noe særlig over 200/80. Blodårene presses voldsomt sammen.

Det er ikke helt uvanlig å av denne grunn ende opp med hjerneslag eller hjerteinfarkt etter store krangler, osv. 

Men jeg tror virkelig ikke du skal ta noe skyld for at dette skjedde med moren din. Heller det motsatte, du har etter hva jeg leser alltid vært snill og god :)

Tusen takk for god forklaring og gode ord :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...