Gå til innhold

Hvor mye betaler dere i fellesutgifter (bolig)?

Anbefalte innlegg

Dere som bor i sameier eller borettslag: Hvor mye betaler dere i fellesutgifter pr.mnd, og hva inkluderer det?

Vi har sett på et rekkehus vi kunne tenke oss å kjøpe, men syns at fellesutgiftene er for høye. Vi må ut med litt over 5000 i mnd. Det inkluderer bredbånd og TV, smømåking og felles-reparasjoner, forsikring osv. Men ikke strøm.

Nå bor vi i et sameie (blokk) der vi betaler 4000 pr mnd som inkluderer det ovenstående i tillegg til varmt vann og varme, (noe som senker strømutgiftene veldig). Så vi syns forskjellen blir veldig stor.

Hva er normalt i fellesutgifter? Hva betaler dere?

Anonymous poster hash: da0cc...8eb

Fortsetter under...

Bor i blokk og fellesutgiftene dekker bl.a. trappevask, noe forsikring, snømåking og gressklipping, tilgang til store utearealer med lekeplasser, kabel-tv, kommunale avgifter og utvendig vedlikehold. Prisen er gradert etter størrelse på leilighet, jeg har vel en av de større leilighetene (4-roms) og betaler nå ca. 3300,- i mnd. Er meget fornøyd. :) Fast parkeringsplass (m/uttak til motorvarmer) / garasje kommer i tillegg, tar man sjansen på at det er plass på gjesteparkeringen så er det gratis.

Vi har sett på et rekkehus vi kunne tenke oss å kjøpe, men syns at fellesutgiftene er for høye. Vi må ut med litt over 5000 i mnd. Det inkluderer bredbånd og TV, smømåking og felles-reparasjoner, forsikring osv.

Vi bor også i rekkehus. Fellesutgiftene er litt over 3000 pr. mnd. Det dekker en grunnpakke for kabel-TV, snømåking, gressklipping av noen fellesarealer, noen kommunale avgifter og fellesforsikringen for bygningene. Reparasjoner er ikke dekket, men litt av utgiftene settes inn i et vedlikeholdsfond pr. bygning. Men dette fondet er ikke stort nok til å finansiere større ting som tas felles, det må vi betale utenom.

Dette er et stort, gammelt sameie uten fellesgjeld, men der bygningene er såpass gamle at det blir en del tyngre vedlikehold (tak, drenering, kloakk...).

Dere som bor i sameier eller borettslag: Hvor mye betaler dere i fellesutgifter pr.mnd, og hva inkluderer det? Vi har sett på et rekkehus vi kunne tenke oss å kjøpe, men syns at fellesutgiftene er for høye. Vi må ut med litt over 5000 i mnd. Det inkluderer bredbånd og TV, smømåking og felles-reparasjoner, forsikring osv. Men ikke strøm. Nå bor vi i et sameie (blokk) der vi betaler 4000 pr mnd som inkluderer det ovenstående i tillegg til varmt vann og varme, (noe som senker strømutgiftene veldig). Så vi syns forskjellen blir veldig stor. Hva er normalt i fellesutgifter? Hva betaler dere? Anonymous poster hash: da0cc...8eb

Gjetter at det er snakk om en større fellesgjeld her? Vi bodde i BL tidligere, og betalte rett over 2000 pr mnd i felleskostnader. Dette dekket komm avgifter, forsikring, drift og vår del av fellesgjeld som var på litt over 100'.

Som Kayia er inne på her, så er det vanskelig å vurdere størrelsen på felleskostnadene uten å vite hva andelen av fellesgjelden utgjør.

Hvis det er en forholdsvis stor andel fellesgjeld, så virker ikke fellesutgiftene "unormalt" store, men da blir jo vanligvis også det dere må betale direkte for rekkehuset vanligvis tilsvarende mindre.

Skal du sammenlikne priser på sameie/borettslag så må du huske å summere det du betaler "direkte" for boligen med det som er din andel av fellesgjelden.

Er fellesgjelden liten, er som regel også fellesutgiftene tilsvarende lave, men da må du normalt betale mer direkte for boligen.

Uansett er det veldig viktig å ha et bevisst forhold til hva som er din andel av fellesgjelden. I noen nyere borettslag kan fellesutgiftene (husleien) være relativt sett ganske lav, selv om andel fellesgjeld er høy. Det kan skyldes at man har valgt å ikke betale avdrag på fellesgjeld før etter noen år. Det betyr da at fellesutgiftene vil kunne øke drastisk etter noen år.

Omvendt kan det være at borettslag med meget lav andel fellesgjeld kan ha relativt sett litt høye fellesutgifter (husleie), men om få år vil gjelden være nedbetalt og husleien kan reduseres betraktelig - så fremt det ikke er behov for å ta opp nye lån grunnet behov for rehabilitering/oppussing.

Er rekkehuset/blokken godt vedlikeholdt og borettslaget har god økonomi i forhold til dagens nivå på fellesutgifter, så er det liten risiko for noe uforutsett fremover. Men har man ikke prioritert rehabilitering/nødvendig oppussing, men heller holdt fellesutgiftene lave, så kan det raskt komme behov for en økning av disse i årene fremover.

Så det er mange ting man bør se nærmere på når det gjelder dette, og det er viktig å ikke bare henge seg opp i størrelsen på fellesutgiftene pr i dag, da det på litt sikt kan endres vesentlig.

Takk for svar fra dere, og spesielt takk til deg Goliath for at du tok deg tid til å gi en så grundig forklaring på dette! Nå skjønner jeg mer av det.

Kan noen hjelpe meg videre (jeg har avrundet beløpene her noe) :

Det rekkehuset vi har sett på,  har følgende informasjon: Prisantydning 2,0 millioner. Andel av fellesgjeld 74.000. Fellesformue 10.000. Felleskostnader pr.mnd.  5.500.

Felleskostnadene dekker kommunale avgifter (vann og avløp), renovasjon, kabel-TV, internett, byggningsforsikring, garasje, strøm i fellesarealer, forretningsførsel, snøbrøyting samt utvendig vedlikehold.

Borettslagets gjeld består av 2 lån, begge er nokså nye. Det ene er ferdig om 7 år (totalt kr.3.700.000, derav 46.000 er andelen til denne boligen). Det andre lånet innfris i år 2030. Felles saldo der er 2.3 millioner, og andel til denne leiligheten er ca. 28.000.

Det står at den enkelte eier ikke kan kjøpe seg ut av gjelden.

Hva ville dere rådet til utifra dette?

Annonse

Takk for svar fra dere, og spesielt takk til deg Goliath for at du tok deg tid til å gi en så grundig forklaring på dette! Nå skjønner jeg mer av det.

Det rekkehuset vi har sett på,  har følgende informasjon: Prisantydning 2,0 millioner. Andel av fellesgjeld 74.000. Fellesformue 10.000. Felleskostnader pr.mnd.  5.500.

Felleskostnadene dekker kommunale avgifter (vann og avløp), renovasjon, kabel-TV, internett, byggningsforsikring, garasje, strøm i fellesarealer, forretningsførsel, snøbrøyting samt utvendig vedlikehold.

Borettslagets gjeld består av 2 lån, begge er nokså nye. Det ene er ferdig om 7 år (totalt kr.3.700.000, derav 46.000 er andelen til denne boligen). Det andre lånet innfris i år 2030. Felles saldo der er 2.3 millioner, og andel til denne leiligheten er ca. 28.000.

Be om en oversikt over regnskapet for sameiet. Dette har eiendomsmegler tilgjengelig.

Jeg synes det er høye felleskostnader, men kanskje det er store vedlikeholdsutgifter i sameiet, det blir det ofte hvis eiendomsmassen er 20 - 30 år gammel.

Med unntak v snømåking, kabel- og nettleie dekket vår husleie de samme utgiftene som dette bl dekker, og jeg syns differansen på vår husleie (2100,-) og deres (5000,-) er veldig stor. Dårlige avtaler (dyr forretningsførsel/ forsikringsavtale? Høye styrehonnorar? Sparing til framtidig renovering? Sjekk ut hva husleien dekker. Vi hadde dessuten litt høyere andel fellesgjeld, så der betalete vi mer enn dere skal. Rart - jeg ville tatt en prat med eiendomsmegler.

Vårt borettslag hadde 85/15- fordeling, dvs innskuddet utgjorde 85% av kjøpesummen ved opprettelse (derfor relativt lav andel av felleslån). Jeg syns dette var en fordel, for da fikk andelseierne gevinst i verdistigningen, hvilket førte til at folk var veldig interessert i å holde husene i orden. 

Høres noe høyt ut i forhold til fellesgjelden. Forsøk å finne ut hvor stor andel av fellesutgiftene renter og avdrag på de to lånene utgjør.

Det er rart, jeg snakket med forretningsfører i dag, og de hadde overhodet ingen tall på hvor stor andel av fellesutgiftene som dekket renter og avdrag! De har bare tall på hvor store lånene er, og hvor mye borettslaget betaler årlig ned på lånet (så kan man jo dele på antall husstander da, og finne det ut selv). Jeg syntes dette var merkelig at de ikke hadde oversikt over dette.

Det er rart, jeg snakket med forretningsfører i dag, og de hadde overhodet ingen tall på hvor stor andel av fellesutgiftene som dekket renter og avdrag! De har bare tall på hvor store lånene er, og hvor mye borettslaget betaler årlig ned på lånet (så kan man jo dele på antall husstander da, og finne det ut selv). Jeg syntes dette var merkelig at de ikke hadde oversikt over dette.

Om forretningsfører ikke har oversikt over økonomi er det ikke seriøs drift. Forretningsfører er jo økonomisk ansvarig for laget. Er du sikker på at du ble satt over til riktig person? Du kan også ringe revisor som reviderte fjorårets årsbudsjett eller styreleder. Også disse skal ha oversikt over lagets økonomi.

Endret av Kayia

Jeg har 4200 kr i fellesutgifte på en  89kvm leilighet.  Det er ingen fellesgjeld men vi holder på med et stort oppussingsobjekt nå og husleien skal ikke økes.  Dessuten er 400 kr av dette garasje og 200 er trappevask og vi har kortroll av Securitas 3 ganger i døgnet.  Varmtvann er inkludert, men ikke fyring.

Dere som bor i sameier eller borettslag: Hvor mye betaler dere i fellesutgifter pr.mnd, og hva inkluderer det?

Vi har sett på et rekkehus vi kunne tenke oss å kjøpe, men syns at fellesutgiftene er for høye. Vi må ut med litt over 5000 i mnd. Det inkluderer bredbånd og TV, smømåking og felles-reparasjoner, forsikring osv. Men ikke strøm.

Nå bor vi i et sameie (blokk) der vi betaler 4000 pr mnd som inkluderer det ovenstående i tillegg til varmt vann og varme, (noe som senker strømutgiftene veldig). Så vi syns forskjellen blir veldig stor.

Hva er normalt i fellesutgifter? Hva betaler dere?

3.700, inkludert varmtvann og nedbetaling av fellesgjeld på 350.000.

Annonse

Ut i fra de opplysningene så kan det se ut som om det har blitt tatt opp lån for noen større oppussing/rehabiliteringsprosjekter, og at det er årsaken til at husleien er såpass høy. Det behøver ikke å ligge noe negativt i det, og er i så fall bare noe du må vurdere når du beregner hva du har råd til og ønsker å bruke penger på. En del av husleien vil jo da være å nedbetale din andel av fellesgjelden, og således øke verdien på det du har investert i.

Det er vanskelig å "lese" særlig detaljer ut i fra den begrensede informasjonen som er gitt, men du kan i hvert fall være ganske sikker på at husleien ikke vil bli mindre i løpet av de neste 7 år. Om den kan bli økt ytterligere, eller om 7 år, avhenger helt av hva som ellers vil kunne komme av behov for ytterligere oppussing/rehabilitering.

Det som teller positivt er at andel fellesgjeld ikke er avskrekkende stor på noen måte. Jeg er litt usikker på hva som ligger i begrepet "andel fellesformue". Hvis det er tilgjengelig egenkapital så er det positivt, men hvis den formuen består av noe som ikke er tilgjengelig kapital (for eksempel beregnet verdi av garasje/andel av fellesgarasje), så sier det intet om borettslagets egenkapital.

Er egenkapitalen høy, så betyr det at boretslaget har et godt "buffer" for å håndtere uforutsette eller planlagte kommende utgifter, uten å måtte øke husleien. Men som sagt klarer jeg ikke å lese det ut i fra de oppgitte tall.

Det kan godt være at andel fellesformue er tilgjengelig egenkapital, og gitt størrelsen på fellesgjelden og denne leilighets andel av den gjelden, så kan det se ut som om borettslagets formue er på ca 800.000,-

Det som kunne vært interessant er å se om denne formuen har økt de siste år, for hvis den har det og husleien har vært tilnærmet den samme, så er det en indikasjon på at husleien i hvert fall ikke er for lav i forhold til de normale løpende kostnader.

Dog er det med et stort forbehold, siden man må vite mer om fremtidige oppussings/rehabilitetsbehov for å kunne slå det fast med sikkerhet.

Jeg er litt usikker på hva som ligger i begrepet "andel fellesformue". Hvis det er tilgjengelig egenkapital så er det positivt, men hvis den formuen består av noe som ikke er tilgjengelig kapital (for eksempel beregnet verdi av garasje/andel av fellesgarasje), så sier det intet om borettslagets egenkapital.

Formue i et BL er som regel boligmasse, altså låst kapital.

Ad lån skal dette gjenspeile seg i andel fellesgjeld, og den er lav her. I det BL jeg bodde i skiftet alle hus tak + drenerte, og på det høyeste betalte vi 2800,- vs 2100,- etter felleslån på tak var nedbetalt. Jeg ville sjekket hvorfor husleien er så høy om jeg var kjøper. Om dette er et relativt nytt BL kan en forklaring være at BL har hatt avdragsfrihet på lån den første perioden foreksempel - det var desverre svært vanlig på slutten av 90, begynnelsen av 2000. I såfall blir ikke husleien lavere, men høyere etter hvert som vedlikeholdsarbeid gjør seg gjeldende.

Men igjen - kun øk ansvarlig (styreleder/ forretningsfører/ revisor/ evt megler kan svare på dette her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...