Gjest Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei! Jeg er 28 år, gravid i uke 33 og har for 4 dager siden blitt operert for tromboserte hemoroider, Da stakk de hull i hemoroidene, ettersom jeg forstod, og tømte ut det koagulerte blodet, Det jeg lurer på nå i ettertid er om ikke disse hemoroidene skal tømme seg helt? Jeg kjenner jo ennå godt at de er der, selv om de er litt mindre og ikke gjør vondt lenger. Før operasjonen gjorde det så vondt at jeg verken klarte sitte eller gå noe særlig og de ble jo kjempestore over natten. Jeg er også veldig bekymra og redd for fødselen nå etter at jeg har hatt denne operasjonen og ikke minst at det skal komme tilbake like ille ( at det rett og slett blir tromboserte hemoroider av det igjen). Bekymrer meg så mye for dette at jeg tenker hele tiden på keisersnitt, men har forstått at jeg har litt for tynt grunnlag til å få innvilget det. Tror du at dette vil bli verre igjen under og etter fødsel? En annen ting jeg lurer på er om jeg kan, og evt når (pga operasjon)smøre på Sheriproct salve slik at jeg holder de litt i sjakk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394090-graviditet-og-hemoroideoperasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 En hemoroide er en utvidet vene, og det er vanlig i graviditet, på samme måte som åreknuter er vanlige, men det går tilbake hos de fleste noen uker etter fødselen. Det kan oppstå komplikasjoner som trombosering (at blodet klumper seg sammen) og det gir smerter. Det har du fått behandling for, men det vil fortsatt være blod i årene. Man kan selvsagt ikke garantere for at det ikke skal komme igjen, men jeg synes ikke at du skal bekymre deg for det. Scheriproct er lindrende, det kan du gjerne bruke, men det vil neppe hindre ny trombosering. Det er viktig at du har myk avføring. Med hensyn til selve fødselen, så synes jeg ikke at du skal engste deg for den. Skulle det skje et eller annet dramatisk, for eksempel ny trombosering med sterke smerter, så vil man alltid kunne overveie keisersnitt, men ikke ta sorger på forskudd. Som sagt går hemoroider i de fleste tilfeller bort etter fødselen, i løpet av et par måneder. Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394090-graviditet-og-hemoroideoperasjon/#findComment-3494227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.