Gå til innhold

Alt for mange idioter i Hollywood.

Anbefalte innlegg

Det som er litt merkverdig med FrP er dette med bompenger. De vil jo at folk i større grad selv skal betale for det de bruker - skole, helse etc. Men ikke når det kommer til bompenger, altså at bilistene selv betaler for veien. Da er dette "robberi". Sånn jeg ser det henger ikke deres "filosofi" på grep i det hele tatt.

Frp er et parti av idioter, for idioter.

Anonymous poster hash: d634a...ec1

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

16

• TulleKoppen

10

• Lillemus

8

• Ayia

7

I tillegg bør man få ned kostnadene til drift av bom-stasjonene betraktelig, Undersøkelser viser at over halvparten av inntektene av bomstasjoner går til å drifte dem! Ikke rart det tar tid å bygge veier i dette landet...

Det er jeg helt enig i. Det er mye mer effektivt å ta dette over skatteseddelen. Dog, bompenger er bedre vil man vil få ned biltraffiken.

Det som er litt merkverdig med FrP er dette med bompenger. De vil jo at folk i større grad selv skal betale for det de bruker - skole, helse etc. Men ikke når det kommer til bompenger, altså at bilistene selv betaler for veien. Da er dette "robberi". Sånn jeg ser det henger ikke deres "filosofi" på grep i det hele tatt.

Har tenkt på akkurat det samme selv! Bruk av vei skal ikke betales av brukerne, mens helse skal? Sykt.

FrP er opurtunister, ikke ideologer, og de tar standpunkt i saker ut fra det som gavner MEG SELV (som de kaller "folk flest".

Ja, men ikke bare.

De har jo endel tilhengere blant trygdede/arbeidsledige og, personer som uansett vil tape på kutt i det offentlige. Men det disse tiltrekkes av er kanskje at de er misfornøyd med dagens asylpolitikk. Eller at de ikke liker liker "akademiske" tilnærmingen som Jens og Jonas har.

De spiller endel på det der "for folk flest", og jeg tror jo mange føler at det er et ærlig og folkelig parti. Man er ikke opptatt av "snobberi" som klimapolitikk, f.eks...

Annonse

Det hadde i det minste vært mer rettferdig enn at mange er med på å betale veier de aldri kommer til å kjøre på, det er tilfelle med ett bestemt bom-punkt her, mange av de som kjører der kommer aldri til å kjøre på den veien de bompengene er tenkt til å finansiere. Jeg kjører også nesten daglig på en strekning som har trengt utbedring (bygging av ny bro) i 20 år, nå har de laget opptil flere bommer rundt der, men byggestart er ikke før om flere år og da har jeg antagelig flyttet ut av byen. 

Er det mer rettferdig at de som ikke har barn skal betale skatt som går til skole? At de som aldri er syke skal betale for sykehus? At de som aldri bruker biblioteket skal betale for dette? 

Ja, men ikke bare.

De har jo endel tilhengere blant trygdede/arbeidsledige og, personer som uansett vil tape på kutt i det offentlige. Men det disse tiltrekkes av er kanskje at de er misfornøyd med dagens asylpolitikk. Eller at de ikke liker liker "akademiske" tilnærmingen som Jens og Jonas har.

Det er nok riktig. Ellers har vel Frp velgere med minst utdanning og lavest IQ, i følge undersøkelser.

Ja, men ikke bare.

De spiller endel på det der "for folk flest", og jeg tror jo mange føler at det er et ærlig og folkelig parti. Man er ikke opptatt av "snobberi" som klimapolitikk, f.eks...

Jeg mistenker mange av stemmegiverne å aldri ha lest partiprogrammet, kun fått med seg opportunistiske utspill med enkle løsninger på noe de syns er fjollete eller "heilt feil". FrP snakker med så store ord, uten å ta hensyn til kontekst, og dette appelerer til mange som tenker at Norge ikke er en del av resten av verden og tenker at vi har rett på å være oss selv nok. Svært mange av deres velgere vil få seg en overraskelse den dagen de kjenner på kroppen at FrP ikke syns de er det spøtt mer nødvendig for landet enn det opera, Krekar, tiggeren på gata eller byråkraten er...

Endret av Kayia

Helt enig i slabbedask og Kayia.

Det mange av de som klager over skatter med tilhørende sterke velferdsordninger ikke helt tar inn over seg, er at om man sikrer at det blir mindre fattigdom, altså at man er garantert å ha en viss sum penger, så øker man jo naturligvis kjøpekraften til en god del mennesker, som igjen har veldig god effekt på samfunnsøkonomien, altså hvor mye de selv klarer å selge av det de selv lever av...

(Men selvsagt, alt med rimelighet.)

så øker man jo naturligvis kjøpekraften til en god del mennesker, som igjen har veldig god effekt på samfunnsøkonomien, altså hvor mye de selv klarer å selge av det de selv lever av...

Helt korrekt. Det er bare å se på hvilke lands økonomier som går best og er mest stabile over tid.

Det hadde nok vært mye bedre å ha dem på a-trygd. Eller kanskje du tenkte uføre? Vi er jo verdensledende også der...  ;)

Forøvrig ikke særlig imponert over holdningen til andres arbeidsinnsats. Papirflyttere liksom.

Hva jobber du med selv Anonym? Og hva anser du å ellers være et interesant og verdifullt nok yrke?

Nå må du ikke lese innlegg som fanden leser bibelen nå da Kaiya.

Jeg har ikke nevnt uføre, så det får du ta på egen regning.

Når jeg skriver om papirflyttere, så det allment kjent at vi er ganske så overadministrert rundt omkringi vårt land. Det klages på generering av pirarbeide i de fleste yrker. Man får mindre og mindre tid til menneskene, og mere og mere til bare papirarbeid.

Jeg skrev ikke dette klart nok i første innlegg.

At vi har et velferdssystem som mange utnytter, er også velkjent.

Les, og du kan ikke undres over størrelsen på vårt sosialbiudsjett.

http://www.nrk.no/ho/unge-bruker-nav-stotte-til-friar-1.8053044

http://ipad.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/debatt/nav/trygdesnylter/20924592/

http://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-ha-fleire-unge-i-jobb-1.11065417

Så at her finnes penger å omfordele hersker de vel liten tvil om.

Anonymous poster hash: 8f900...4e6

Annonse

Jeg har ikke nevnt uføre, så det får du ta på egen regning. Når jeg skriver om papirflyttere, så det allment kjent at vi er ganske så overadministrert rundt omkringi vårt land. Det klages på generering av pirarbeide i de fleste yrker. Man får mindre og mindre tid til menneskene, og mere og mere til bare papirarbeid. Jeg skrev ikke dette klart nok i første innlegg.

Jeg har aldri sagt at du har nevnt uføre Anonym, hvor har du det fra? JEG bringer inn uføre, og spør deg spesifikt om det er a-trygd og uføre du ser som alternativ for de unyttige papirflytterne?

Jeg gjetter nemlig at det ikke plopper opp med interessante nye stillinger etter at papirflyttereformen din er gjennomført, men du ser kanskje for deg at Norge skal bli et produksjonsland, og ikke en råvareleverandør etter papirflyttereformen?

Du svarte ikke på dette, men kom heller med ytterligere begrunnelse for ditt standpunkt, dvs mer av samme argumentasjon som du hadde kommet med i det første innlegget.

Du svarte heller ikke på hvilket virke du selv utfører i det daglige.

Endret av Kayia

Hm Lillemus, her er vi veldig uenige. Da jr gikk i barnehage var det ingenting som het makspris, mann var stipendiat og jeg tok hovedfag. I studentbarnehagesystemet var vi - med 230' i inntekt for hele familien - høyinntektsfamilie (siden mange levde på studielån og stipend) og betalte 3750,- pr mnd pluss mat. Da jr begynte i skolen gikk prisene ned pr barnehageplass til - var det 2500,-(?), og dette ble dels finansiert gjennom økte SFO-priser. Vi betalte over 2000,- for SFO som knapt hadde en faglig kompetent person i staben, og først og fremt var ren oppbevaring. Nesten det samme som barnehage, med godt pedagogiosk opplegg faktisk. Vi har dermed på sett og vis betalt to ganger for en tjeneste andre nyter godt av, men etter min politiske oppfatning er det sånn det må være. I tillegg er denne slike tjenester supsidiert av oss alle som betaler skatt - også barnløse. Skulle barnefamilier dekket reelle kostnader alene tenker du? FrP tar ofte til orde for det, både når det kommer til veg, kultur og tjenestetilbud som sykehjem, barnehager etc.

Når det kommer til vegprising (som bompris er en variant av) er det i det minste de som bruker veger som DELfinansierer (for stat og kommune bruker også mye penger på dette) utbygging. Du har vel brukt veger som ikke er veipriset også vil jeg tro? Er det riktigere at alle (dvs kun finansiering over skatteseddelen) - også syklister og kollektivbrukere - finansierer vegen du bruker når du kjører alle milene til kjæresten foreksempel? Jeg syns ikke det, og jeg tror ikke det er god politikk for å få flere over på kollektivtransport heller.

Til sist: Det stemmer at Sverige finansierer veg over skatteseddelen, men nå er det ikke få svenske arbeidere her i landet heller. Eller få nordmenn som har kjøpt ferieboliger i Sverige for den saks skyld, siden prisene er gunstige - for oss... Svært mange av de svenske ungdommene kunne godt tenkt seg å få jobb hjemme, men det er ikke jobber å få for unge uerfarne. Jeg tror ikke den svenske modellen er mye å strekke seg etter.

Enig i alt du sier her.

Forresten høres det ut som at min eldstemann er omtrent like gammel som din. Kjenner meg godt igjen i de barnehage- og sfoprisene du nevner. ;)

Enig i alt du sier her.

Forresten høres det ut som at min eldstemann er omtrent like gammel som din. Kjenner meg godt igjen i de barnehage- og sfoprisene du nevner. ;)

Det er investert millioner i nittitallsungene. Gleder meg til de skal forsørge meg når jeg blir en del av eldrebølgen :-)

Da min eldste begynte i barnehagen, var vi svineheldige som fikk en privat plass. Hun var to år, og vi betalte 4100 kr. pr. mnd. 1992-kroner vel og merke. Dette var ikke noen spesielt dyr barnehage og ingen spesiell "privat" standard, det var en stiftelse som drev den. Kommunale plasser for de under 3 var omtrent ikke å oppdrive i Oslo hvis ikke barn eller foreldre hadde diagnoser, og de kostet også nesten 4000. Da hun fylte tre år, sank prisen - til 3900. Samtidig var boligrenten tosifret og høyst ustabil.

Minstemann rakk ett år med makspris før han flyttet over til SFO, som kostet omtrent det samme, men som besto av tak over hodet og en knagg. Heldigvis var han glad i å være utendørs.

Jeg synes det er flott at det har blitt barnehageplass til nesten alle, men jeg klarer ikke å opparbeide all verdens sympati for de som sutrer over at de må vente noen få måneder på plass eller at det ikke er døgnåpent eller ikke serveres middag.

Enig i alt du sier her.

Det er investert millioner i nittitallsungene. Gleder meg til de skal forsørge meg når jeg blir en del av eldrebølgen :-)

Da min eldste begynte i barnehagen, var vi svineheldige som fikk en privat plass. Hun var to år, og vi betalte 4100 kr. pr. mnd. 1992-kroner vel og merke. Dette var ikke noen spesielt dyr barnehage og ingen spesiell "privat" standard, det var en stiftelse som drev den. Kommunale plasser for de under 3 var omtrent ikke å oppdrive i Oslo hvis ikke barn eller foreldre hadde diagnoser, og de kostet også nesten 4000. Da hun fylte tre år, sank prisen - til 3900. Samtidig var boligrenten tosifret og høyst ustabil.

Minstemann rakk ett år med makspris før han flyttet over til SFO, som kostet omtrent det samme, men som besto av tak over hodet og en knagg. Heldigvis var han glad i å være utendørs.

Jeg synes det er flott at det har blitt barnehageplass til nesten alle, men jeg klarer ikke å opparbeide all verdens sympati for de som sutrer over at de må vente noen få måneder på plass eller at det ikke er døgnåpent eller ikke serveres middag.

Vi har definitivt vært i etableringsfasen i samme periode ja! :) Jeg husker at vi ikke hadde råd til at renta evt gikk opp, og endte med å binde ett av studielånene da renta hadde gått ned til rett under tosifret, fordi vi totalt sett rett og slett ikke ville greid oss om den gikk opp bittelitt. Dette var selvfølgelig rett før renta begynte å synke... 

Situasjonen var dessuten helt annerledes for nyutdannede enn den er nå. Den høye arbeidsledigheten på slutten av -80/ begynnelsen av 90 ble jo "løst" ved å øke studenttallet på studiesteder (spesielt på universitetene/ NTH), og selv om mange i dag går rundt med vekttall de aldri har fått bruk for ble det også værre å få jobb for oss som fullførte. Tror mann hadde sendt nesten 100 søknader før han fikk napp på første jobben, for det var rett og slett ikke jobb å oppdrive selv for siv.inger med mellom 1.5 og 2.0 i snitt. Vi pakket derfor sakene og flyttet 90 mil da jr var 3 mnd, til et sted med 50 husstander, én fabrikk, én butikk, postkontor og fire bedehus - ikke helt det vi hadde drømt om hehe...

Som du sier laban, kommunal barnehageplass (eller kulturskole forsåvidt) måtte man søke om mens man var gravid om man skulle ha håp om å få, så jr første var også privat - og enda dyrere enn den vi fikk her etter å ha flyttet tilbake to år senere. Som deg greier heller ikke jeg å oppdrive særlig sympati med dem som klager over dårlig dekning og høye priser i dag... 

Vi har definitivt vært i etableringsfasen i samme periode ja! :) Jeg husker at vi ikke hadde råd til at renta evt gikk opp, og endte med å binde ett av studielånene da renta hadde gått ned til rett under tosifret, fordi vi totalt sett rett og slett ikke ville greid oss om den gikk opp bittelitt. Dette var selvfølgelig rett før renta begynte å synke... 

Som du sier laban, kommunal barnehageplass (eller kulturskole forsåvidt) måtte man søke om mens man var gravid om man skulle ha håp om å få, så jr første var også privat - og enda dyrere enn den vi fikk her etter å ha flyttet tilbake to år senere. Som deg greier heller ikke jeg å oppdrive særlig sympati med dem som klager over dårlig dekning og høye priser i dag...

Her er en tråd jeg skrev da det siste kullet fra 9-årig skole begynte på vgs:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/242590-bla-opp-her-kommer-1990-kullet/

Det er altså 7 år siden i disse dager. Om nye 7 år er de kanskje småbarnsforeldre selv, og jeg er en del av den truende pensjonsbomben som snart kommer til å eksplodere og rive med seg landets økonomi...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...