Gå til innhold

Blodsukker

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Er det normalt at blodsukkeret synker etter man har spist? De to siste dagene har jeg målt følgende verdier:

Dag 1: Fastende blodsukker før frokost: 5,2. Blodsukker en halv time etter frokost: 4,0. Én time etter frokost: 3,8.

Dag 2: Fastende blodsukker før frokost: 4,2. Blodsukker en og en halv time etter frokost: 3,4.

Andre relevante opplysninger:

Jeg opplever at jeg alltid har veldig lyst på søtt, særlig etter middag eller måltider som ikke har blitt avsluttet med noe søtt. Jeg får fort lyst på mat igjen etter et måltid, selv om jeg egentlig ikke føler sult.

Jeg har en hektisk hverdag, sliter i perioder med lett angst, overfølsomhet og humørsvingninger. Jeg blir fort sint og tar lett til tårene. Har hatt et par tilfeller av hjertebank, blir fort utmattet, både fysisk og sosialt, og sliter med konsentrasjon. Jeg er en person med et rikt indre liv og tenker veldig mye.

Trebarnsmor, 32 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394173-blodsukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det normalt at blodsukkeret synker etter man har spist? De to siste dagene har jeg målt følgende verdier:

Dag 1: Fastende blodsukker før frokost: 5,2. Blodsukker en halv time etter frokost: 4,0. Én time etter frokost: 3,8.

Dag 2: Fastende blodsukker før frokost: 4,2. Blodsukker en og en halv time etter frokost: 3,4.

Andre relevante opplysninger:

Jeg opplever at jeg alltid har veldig lyst på søtt, særlig etter middag eller måltider som ikke har blitt avsluttet med noe søtt. Jeg får fort lyst på mat igjen etter et måltid, selv om jeg egentlig ikke føler sult.

Jeg har en hektisk hverdag, sliter i perioder med lett angst, overfølsomhet og humørsvingninger. Jeg blir fort sint og tar lett til tårene. Har hatt et par tilfeller av hjertebank, blir fort utmattet, både fysisk og sosialt, og sliter med konsentrasjon. Jeg er en person med et rikt indre liv og tenker veldig mye.

Trebarnsmor, 32 år.

Tror det kan være vanlig å ha høyest blodsukker når mån våkner. Uansett har du lavt blodsukker, veldig lavt. Så du er i alle fall ikke rammet av Diabetes2. Tror det finnes en annen diagnose for de som er plaget av veldig svingende blodsukker men husker ikke hva det heter. http://www.diabetes.no/H%C3%B8y+eller+lav%3F.b7C_wlnI4t.ips

Måleapparatet kan også være feil.

Anonymous poster hash: 1c41d...364

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394173-blodsukker/#findComment-3495336
Del på andre sider

Allmennlege Kjell Vaage

Nei, det er ikke vanlig at blodsukkeret synker etter at man har spist. Det vi opplever normalt er at like etter et måltid så stiger blodsukkeret. Denne blodsukkerstigning fører til økt utskillelse av hormonet insulin fra bukspyttkjertelen. Dette Insulinet senker deretter blodsukkeret ved å øke opptaket i levercellene og muskelcellene. Normalt er blodsukkeret på det høyeste en halv til en time etter matinntak.

Med de symptomer du formidler så kan det være relatert til problemer i forhold regulering av Insulin eller annet. Jeg foreslår at fastlegen følger deg opp og at du måler blodsukkeret i de perioder symptomene du har beskrevet er mest uttalte. Ta med deg disse målinger til fastlegen så vil han sikkert kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394173-blodsukker/#findComment-3495699
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg trodde dette var veldig vanlig, jeg. Jeg har det selv iblant, spesielt i perioder med stress.

Blodsukkeret stiger alltid rett etter inntak av mat (karbohydrater). Men etter det er det jo ikke helt uvanlig at man skiller ut litt for mye insulin og får en reaktiv hypoglukemi. Det finner du enkelt ut av ved å ta en glukosebelastningstest hos fastlegen. Det er vel blant annet dette som er årsaken til at når vi spiser sukker og sjokolade, så vil vi ha mer.

Den beste "behandlingen" er vel å spise mat med langsomme karbohydrater, unngå for mye sukker og hvitt mel. I verste fall finnes det jo medikamenter (f.eks glucobay eller "karboblokkere") som kan dempe svingningene, men det beste er jo å spise sunnere :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394173-blodsukker/#findComment-3498747
Del på andre sider

Google "postprandial hopoglykemi." Det betyr lavt blodsukker etter måltid, og skyldes slik jeg har forstått det at insulinproduksjonen går på litt vel høyt gir. Dette kan forårsake samme symptomer som vi med diabetes får ved føling (reaksjon på for lavt blodsukker, jeg har selv dia.1). Blant disse reaksjonene forekommer det mange av de du beskriver. Dårlig konsentrasjon, hjertebank, angst, irritabilitet, matthet. Det skyldes at kroppen produserer mye adrenalin for å få opp blodsukkeret. Adrenalin er som kjent fight or flight hormonet, så det er ikke så unaturlig at man blir følelsesmessig påvirket ved høye nivåer.

Alle har et reservelager av karbohydrater i leveren, som kroppen frigjører ved høyt adrenalinnivå - med tanke på at man trenger noe å gå på i en fight or flight situasjon.

Det finnes ingen konkret behandling mot dette fenomenet, men det å bruke trege karbohydrater+mye fiber, og spise hyppige, regelmessige små måltider (framfor få og store). 

Men som de andre alt tilråder, så ta deg en tur til legen. Denne kan evt. henvise deg til en spesialist i indremedisin eller endokrinologi (=hormonspesialist). En klinisk ernæringsfysiolog vil også kunne bistå deg med kostholdsråd.

Og til slutt: Dette har ingen ting med diabetes å gjøre, så du behøver ikke å engste deg for å fått det. Da er det høyt blodsukker og insulinmangel som er problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394173-blodsukker/#findComment-3499448
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...