Gå til innhold

Min metode for røykeslutt

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg vil bare dele med dere en røykeslutt metode som for tiden funker for meg. Sørget først og fremst for å ikke overhodet ha penger til røyk, så la opp til dette uken før jeg skulle få penger igjen. Jeg kjøpte inn en stor pakke med Nicorette tyggegummi 4mg og røykte mine siste røyk med omhu gjennom en uke, en 10 pk fordelt på en uke. Kan sef bruke en 20 pk også.

Trikset er å tygge nicorette eller Nicotinelle alt etter som, FØR du får røykesuget, det kan gå endel tyggis til å begynne med i litt sånn panikk. Og kun ta en røyk for å samle seg litt på det værste, men røyke de med omhu. Har tross alt en 10/ 20 pk som skal vare en hel uke. Etter denne uken så gikk det greit å kun tygge tyggisene for røykesuget hadde dempet seg betraktelig, men trikset er fremdeles å tygge tyggis FØR man får røykesuget, men man kan jo sef stappe i seg når røykesuget kommer. Men da tar man gjerne 2 tyggis istedet for 1, eller 3 istedet for 2, alt etter som.. værtfall er det sånn for meg. Jeg bruker 4mg, men finnes også i 2 mg.

Har forresten hatt en røykeslutt før for ca 2 år siden. Da begynte jeg med røyketyggisene og det fungerte utmerket. Det som ødla for meg var at jeg bommet 1 festrøyk når jeg var på fest en gang. Her tror jeg det kan være lurt å ha en EL- sigarett med seg i vesken. På neste fest var jeg dum nok til å kjøpe en 10pk fordi jeg ikke ville bomme. Ikke fordi jeg trengte disse røykene, men bare den ene ev 2. Så satt jeg da igjen med ca 8-9 røyk, og selv om jeg ikke trengte de så var jeg dum nok til å røyke de opp og da var det gjort. Så det var jo heeelt på trynet. Så denne gang tror jeg skal invistere i El-sigaretter i bakhånd tilfelle inntak av alkohol, har tydligvis mer behov for å ha en røyk i hånden da.

Uansett, no er jeg forbi den værste uken og tygger kun tyggis. Pusten er utrolig mye bedre og huden er blitt friskere og finere. Av tidligere erfaringer vet jeg at tyggisene kommer til å utebli mer og mer jo lenger tiden går, kommer til å glemme å tygge de, så kostnadene med å kjøpe røyketyggis blir mindre og mindre med tiden. Det er kanskje individuelt, men er man litt innstilt på det så kan man være ferdig med tyggisene innen en mnd eller før, men ok å bruke de så lenge man har behov tenker værtfall jeg for det er værtfall mye bedre å tygge på de, enn å røyke uansett.

Lykke til i allefall til alle som prøver å slutte  :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394230-min-metode-for-r%C3%B8ykeslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!

Fint du fant en metode som passet for deg. Sluttet selv for 20 år siden, men jeg var kanskje ikke så hektet i utgangspunktet som du. Passet også på å alltid ha nikotintyggis eller tyggetobakk (Oliver Twist?)  i bakhånd i "utsatte" situasjoner, for å begrense faren for at jeg falt for fristelsen til å ta en røyk. For meg var det også en hjelp at jeg satte meg kortsiktige mål: Bestemte meg først for bare å slutte en måned (sammen med en venn, en slags konkurranse). Når måneden var gått ble perioden utvidet til tre måneder. Så et år, og så følte jeg meg ferdig :).

• 3 uker senere...

Jeg sluttet å røyke for snart 3 år siden. Da hadde jeg vært røyker i 24 år...!

Min redning var tablettene Champix, som jeg fikk på resept av legen. Det var en dag jeg var hos legen for noe helt annet, at han plutselig spurte;"Har du lyst å slutte og røyke?" Ja...jo...jeg måtte vel innrømme det da, selv om jeg ikke akkurat følte noe overveldene viljestyrke. Den var heller fraværende, vil jeg si. Men han forklarte meg at han hadde et hjelpemiddel han kunne skrive ut på resept til meg. 80% av de som brukte det, sluttet å røyke. Dette var statistikk jeg ble overveldet av, og jeg sa ja takk.

Jeg gikk med resepten i vesken noen uker og tenkte over saken. Var ikke helt sikker på om jeg hadde det som skulle til mentalt for å greie dette, storrøyker som jeg var! Men så en dag mannet jeg meg opp, og tenkte på at jeg ville få vakrere hud, vakrere tenner (bleke vekk nikotinet og få penere smil) og bedre helse generelt, pluss at jeg ville spare MYE penger hver eneste måned. Penger vil vi jo alle ha mest mulig av, så det var en tunge i vektskålen for min del.

Så jeg gikk på apoteket og kjøpte det som sto på resepten....

Den første uka røyket jeg som normalt, og var ganske skuffet over at Champix "ikke funket på meg". Trodde jeg. Men så skjedde det noe, helt umerkelig. En dag etter første uka, oppdaget jeg en morgen at det var gått et par timer siden jeg sto opp, og fremdeles hadde jeg ikke røyket!! Det brukte i alle år og være det første jeg gjorde om morgenen; snuble ut og rive i meg en røyk eller to med kaffekoppen i hånda. Dette hadde aldri skjedd før - at jeg glemte å røyke!

Men så denne dagen oppdaget jeg at jeg bare fortsatte å stadig ha glemt det, hele røykingen, og skjønte at tablettene nå hadde begynt å ta effekt :-) Det samme fortsatte i ukene som fulgte. Jeg glemte rett som det var å røyke! Røykesuget forsvant nesten helt og holdent! Fra å nirøyke 20-30 sigaretter (Prince) om dagen, gikk det ned til 5 pr dag av seg selv. Dette holdt jeg på med bevisst i noen uker. Jeg ville trappe NED SAKTE, sånn at stupet fra røyk til ingen røyk en dag ikke ble så stort. Jeg tenkte det ville bli mindre abstinenser å kutte ut nikotinet fra fem røyk enn fra 25...!

Etter rundt 8 uker på Champix tablettene, var det en morgen jeg satt og leste nyhetene på pc'en at jeg igjen oppdaget at jeg hadde glemt å røyke om morgenen. Suget meldte seg aldri, så jeg tenkte;"Da slutter vi her og nå". Det var en mandag. Timene gikk, og noen røykesug-snev meldte seg nå og da. Men takket være tablettene var det milde anfall av røykesug og de gikk fort over. Det var ikke mye viljestyrke jeg trengte å manne frem for og greie å la være å ta en røyk. Ikke en eneste sprekk.

Jeg fant til og med ut at jeg kunne slutte med Champix-tablettene etter 8 uker, ikke 12 som foreskrevet, og likevel gikk røykeslutten helt bra videre. Jeg trengte altså hjelpen i bare åtte uker.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale disse tablettene. Ingen bivirkninger for meg (de finnes, men jeg ble ikke rammet, noen blir det, noen blir det ikke). Champix-tablettene var temmelig dyre, skvatt litt da jeg sto og skulle betale i kassen på apoteket. Men, men, tenkte jeg, jeg røyker for mer enn det beløpet på en måned uansett, så...!

Tiden gikk, og i dag kan jeg stolt si at jeg er ikke-røyker som snart runder tre år! Har aldri sprukket. Jeg kan fint sitte ved siden av folk som røyker, av og til føler jeg da et savn, men ikke noe spesielt sug etter røyk. Røyk fra andre plager meg ikke.

Endret av Lille M

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...