ISW Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Tenkte bare å dele et par tanker rundt dette i disse valgkamp-tider: Dette representerer vel ikke noen spesiell politisk ideologi eller parti, men er kun mine tanker om hvordan man burde effektivisert det norske helsevesen. 1. Kutte ut fastlegen, mer eller mindre. Erstatte denne med et kontaktpunkt i helsevesenet med lavere faglig nivå, f.eks en sykepleier/helsesøster, med begrenset rett til å foreskrive medisiner (f.eks foreskrivingsrett til prevensjonsmidler, vanlige antibiotika, allergimedisiner, mv) og rett til henvisning til lege, spesialist eller sykehus. Denne tar seg også av koordineringen av papirer. 2. Utdanne mesteparten av dagens allmennleger til spesialister, eventuelt ha spesialisering som en obligatorisk del av et legestudie. Så kan man ha enkelte spesialister i allmennmedisin som i dag, som tar seg av mer avanserte allmennmedisinske problemstillinger enn det en sykepleier eller helsesøster kan løse. Økonomisk favorisere spesialistleger fremfor dagens fastlegeordning. 3. Det private helsevesen i Norge bør spesialiseres mot nyttige medisinske problemstillinger. Minimere screeningundersøkelser og tilsvarende unyttig virksomhet som ofte skaper falske positive resultater og som bidrar til å gjøre et allerede presset helsevesen mer presset. Om screeningundersøkelser skal tilbys bør de være medisinsk begrunnet (f.eks ultralyd av aorta for 55-åringer med risikofaktorer) og ikke utelukkende begrunnet i å profittere på irrasjonell helseangst blant ressurssterke individer. 4. Utdanne vesentlig flere leger og sykepleiere. Kutte i studieplasser for sosialantropologi, idestudier, filosofi, historie, mv. 0 Siter
Karamellis Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 JA til et samfunn med mange flere leger og sykepleiere, som holder på med sånne ting som virkelig er viktig. Et velfungerende samfunn trenger jo ikke historikere, filosofer etc. Håper det fører til at nordmenn blir enda mer opptatt av sykdom og helse enn vi allerede er... 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Et velfungerende samfunn trenger jo ikke historikere, filosofer etc. Det var da litt av en påstand, hvordan begrunner du den? Og om du mener alle som ikke produserer noe er unødvendige, hvorfor avgrense her? 0 Siter
ISW Skrevet 6. september 2013 Forfatter Skrevet 6. september 2013 JA til et samfunn med mange flere leger og sykepleiere, som holder på med sånne ting som virkelig er viktig. Et velfungerende samfunn trenger jo ikke historikere, filosofer etc. Håper det fører til at nordmenn blir enda mer opptatt av sykdom og helse enn vi allerede er... Jeg sier ikke at vi ikke trenger historikere og filosofer, men ikke i den grad vi utdanner de i dag. Veldig mange av disse utdanner seg enten til arbeidsledighet eller får en jobb som ikke er studierelevant. 0 Siter
ISW Skrevet 6. september 2013 Forfatter Skrevet 6. september 2013 Det var da litt av en påstand, hvordan begrunner du den? Og om du mener alle som ikke produserer noe er unødvendige, hvorfor avgrense her? Det var nok ironi. 0 Siter
Karamellis Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Det var nok ironi. Det er helt riktig. 0 Siter
Karamellis Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Jeg sier ikke at vi ikke trenger historikere og filosofer, men ikke i den grad vi utdanner de i dag. Veldig mange av disse utdanner seg enten til arbeidsledighet eller får en jobb som ikke er studierelevant. Beklager, orket ikke skrive så langt, derfor ble det litt flåsete. Men jeg er ikke så sikker på at vi trenger så mange flere leger og sykepleiere (men noen unntak, f.eks i psykiatrien) - for jeg skjønner ikke at vi liksom blir sykere og sykere/stadig flere som trenger hjelp. Hørte Eva Joly fortalte at i Hellas har de ikke økonomi til å behandle kvinner med brystkreft! Mens i Norge går folk i demonstrasjonstog fordi de ikke får nytt bryst før etter et år. Vi er utrolig priviligerte i Norge, og jeg liker ikke at vi sykeliggjør oss selv. Selv har jeg studert både statsvitenskap og historie, og tror på at folk blir glade og velfungerende av å få studere noe de liker. Jeg endte opp med et helt annet yrke, men jeg tror ikke jeg hadde havnet her om jeg ikke haddde gått veien om de andre, "unyttige" fagene først. Hvis sosialantropologene til slutt ender i jobb, så er det ikke sikkert det er noe dårlig regnskap uansett (selv om det ikke er det de utdannet seg til), med tanke på hvor mange som er uføre/langtidssykmeldte i Norge. Bare noen tanker. 0 Siter
Ayia Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 (endret) 1. Kutte ut fastlegen, mer eller mindre. Erstatte denne med et kontaktpunkt i helsevesenet med lavere faglig nivå, f.eks en sykepleier/helsesøster, med begrenset rett til å foreskrive medisiner (f.eks foreskrivingsrett til prevensjonsmidler, vanlige antibiotika, allergimedisiner, mv) og rett til henvisning til lege, spesialist eller sykehus. Denne tar seg også av koordineringen av papirer. 2. Utdanne mesteparten av dagens allmennleger til spesialister, eventuelt ha spesialisering som en obligatorisk del av et legestudie. Så kan man ha enkelte spesialister i allmennmedisin som i dag, som tar seg av mer avanserte allmennmedisinske problemstillinger enn det en sykepleier eller helsesøster kan løse. Økonomisk favorisere spesialistleger fremfor dagens fastlegeordning. 3. Det private helsevesen i Norge bør spesialiseres mot nyttige medisinske problemstillinger. Minimere screeningundersøkelser og tilsvarende unyttig virksomhet som ofte skaper falske positive resultater og som bidrar til å gjøre et allerede presset helsevesen mer presset. Om screeningundersøkelser skal tilbys bør de være medisinsk begrunnet (f.eks ultralyd av aorta for 55-åringer med risikofaktorer) og ikke utelukkende begrunnet i å profittere på irrasjonell helseangst blant ressurssterke individer. 4. Utdanne vesentlig flere leger og sykepleiere. Kutte i studieplasser for sosialantropologi, idestudier, filosofi, historie, mv. Skape et samfunn som fokuserer enda mer på helse og enda mindre på dannelse altså?? Kunne ikke vært mer uenig! Endret 6. september 2013 av Kayia 0 Siter
Karamellis Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Skape et samfunn som fokuserer enda mer på helse og enda mindre på dannelse altså?? Kunne ikke vært mer uenig! Det var det jeg prøvde å si! 0 Siter
Ayia Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Det var det jeg prøvde å si! Hihi, ironi er en farlig ting... 0 Siter
ISW Skrevet 6. september 2013 Forfatter Skrevet 6. september 2013 Nå var ikke hovedpoenget mitt dette med leger vs. filosofer. Men - hvorfor i alle dager har vi så mange allmennleger i Norge? Jeg vil påstå at en ganske klar overvekt av saker fastlegene jobber med kunne vært håndtert av sykepleier eller helsesøster. 0 Siter
Ayia Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 (endret) Nå var ikke hovedpoenget mitt dette med leger vs. filosofer. Men - hvorfor i alle dager har vi så mange allmennleger i Norge? Jeg vil påstå at en ganske klar overvekt av saker fastlegene jobber med kunne vært håndtert av sykepleier eller helsesøster. Mulig det stemmer for mange men for meg ville det innebært to avtaler istedefor en, ergo dobbel belastning. Jeg kan knapt komme på å ha vært til lege uten å ha med en resept eller henvisning ut, hvilket betyr at en sykepleier ikke ville kunne hjulpet meg fordi vedkommende hverken har kompetanse eller autorisasjon til det. Hvorfor har vi et skille mellom allmenpraktikere og spesialister? Jo fordi det er behov for en kvalifisert siling til spesialister (if at all, siden svært mange som føler at de er syke, viser seg å ikke være det ved prøvetaking...). Spesialisttjenesten er nemlig en vesentlig mer kostbar ressurs. Ellers: Når du skriver "4. Utdanne vesentlig flere leger og sykepleiere. Kutte i studieplasser for sosialantropologi, idestudier, filosofi, historie, mv." så regnet jeg med at det var det du mente, demed min feedback. Endret 6. september 2013 av Kayia 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Jeg syns ikke det er for mange fastleger, jeg. Venteværelsene er jo stadig smekkfulle. De har ikke mer enn 10 min til rådighet per pasient. En kan selvsagt skylde på "overbehandling", men da er det jo det som er problemet da, ikke det at det er for mange fastleger - for sånn det er nå, er det for mange pasienter per fastlege. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Det er helt riktig. Ah, ironi kan være så vanskelig! 0 Siter
ISW Skrevet 6. september 2013 Forfatter Skrevet 6. september 2013 Ellers: Når du skriver "4. Utdanne vesentlig flere leger og sykepleiere. Kutte i studieplasser for sosialantropologi, idestudier, filosofi, historie, mv." så regnet jeg med at det var det du mente, demed min feedback. Ja, men det er langt derfra til å mene at jeg ikke vil ha noen av disse. Det blir nesten det samme som å mene at ALLE burde utdanne seg til leger. Norge trenger mer verdiskapning. Uten oljen ville vi nærmest vært et utviklingsland. Derfor trenger vi BÅDE personer som tør å starte egen virksomhet, OG personer som kan forvalte våre oljeressurser. Ingeniører står i en særstilling her. Vi trenger også et helsevesen som gjør at ikke nærmere 10% av befolkningen vår står uten produktivt arbeid. Tre personer tilbake i arbeid gjennom et år finansierer lønnen til en lege og vel så det (fra å koste 250.000 i året i støtte til å generere 100.000 i året i skatteinntekter og arbeidsgiveravgift - netto 350.000 pr person og i tillegg kommer den økte kjøpekraften disse bidrar med). Vi trenger selvfølgelig alle yrkesgruppene jeg nevnte i original post, men vi trenger ikke utdanne 1.300 sosialantropologer årlig. I hvilket verdiskapende yrke hører disse best hjemme? Og ville det ikke vært mer verdiskapende om de var ingeniører eller leger? 0 Siter
Ayia Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 (endret) Ja, men det er langt derfra til å mene at jeg ikke vil ha noen av disse. Det blir nesten det samme som å mene at ALLE burde utdanne seg til leger. Norge trenger mer verdiskapning. Uten oljen ville vi nærmest vært et utviklingsland. Derfor trenger vi BÅDE personer som tør å starte egen virksomhet, OG personer som kan forvalte våre oljeressurser. Ingeniører står i en særstilling her. Vi trenger også et helsevesen som gjør at ikke nærmere 10% av befolkningen vår står uten produktivt arbeid. Tre personer tilbake i arbeid gjennom et år finansierer lønnen til en lege og vel så det (fra å koste 250.000 i året i støtte til å generere 100.000 i året i skatteinntekter og arbeidsgiveravgift - netto 350.000 pr person og i tillegg kommer den økte kjøpekraften disse bidrar med). Vi trenger selvfølgelig alle yrkesgruppene jeg nevnte i original post, men vi trenger ikke utdanne 1.300 sosialantropologer årlig. I hvilket verdiskapende yrke hører disse best hjemme? Og ville det ikke vært mer verdiskapende om de var ingeniører eller leger? Medisin er ikke mitt felt, men slik jeg har forstått det er det ikke legemangel i Norge. Norge har flere leger pr innbygger enn kanskje noe annet land, slik jeg har forstått det. Jeg googlet litt, vi har p.t. 26410 yrkesaktive leger som betyr èn lege pr 221 innbygger, og dette er fire ganger så mange som i 1970. I tillegg er det bare en liten andel (jeg husker det som at det var rett over 10%?) av dagens 250 000 køpasienter venter på innleggelse eller dagbehandling. Resten venter på poliklinisk behandling som like godt kan utføres utenfor sykehus av spesialister med offentlige refusjonsavtaler. I større byer fungerer dette relativt greit, og jeg ser at mange innenfor feltet ønsker en utvidelse av dette tilbudet. For meg høres det fornuftig ut. Så til noe som er mitt felt, nemlig kunnskap og kompetanseutvikling. Det er en myte at humanister/ samfunnsvitere ikke har (eller kan ha) sitt daglige gjøremål i verdiskapende yrker. Slik tenkte man gjerne tidligere, men stadig flere ansettes i privat sektor. Her jobber de gjerne med HR (både strategi, organisasjon og personal), kontraktutforming (de har kulturforståelse- og kunnskap), i internasjonal avdeling (igjen fordi de har kulturforståelse + språkkyndighet), men viktigst av alt; stadig flere jobber med innovasjon/ nyskaping/ produktutvikling - gjerne i team med ingeniører.I tillegg jobber mange med tilrettelegging av verdiskapende arbeidplasser, både i statlig-, fylkeskommunal- eller kommunal regi, men også innenfor feks Innovasjon Norge, Norsk Designråd, i næringshager etc. Dette betyr ikke at jeg mener at vi trenger færre ingeniører, vi trenger flere, og ikke minst trenger vi flere teknikere og ingeniører med lavere grad i produksjonen, men vi trenger ikke færre med humanistisk og samfunnsvitenskapelig kompetanse heller. Endret 6. september 2013 av Kayia 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Nå synes jeg det med sykepleiere isteden for leger var en dårlig idè.<br /><br />Men mindre plasser til å utdanne folk til selvrealisering, rene intellektuelle yrker er jeg enig i. Og mere plasser til praktiske yrker.<br /><br />Men tviler att dette for gjennomslag. Det er jo dessertgenerasjonen som går ut av videregående nå, og det å realisere seg selv synes å være viktigst. Trenger vi flere eiendomsmeglere?<br /><br />Vel vel, jeg er ikke rette ræva, IOM att jeg selv har vært lite produktiv....Anonymous poster hash: 8ecb3...7ca 0 Siter
frosken Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Skape et samfunn som fokuserer enda mer på helse og enda mindre på dannelse altså?? Kunne ikke vært mer uenig!Bra sagt :-) 0 Siter
frosken Skrevet 6. september 2013 Skrevet 6. september 2013 Nå var ikke hovedpoenget mitt dette med leger vs. filosofer. Men - hvorfor i alle dager har vi så mange allmennleger i Norge? Jeg vil påstå at en ganske klar overvekt av saker fastlegene jobber med kunne vært håndtert av sykepleier eller helsesøster.Sykepleiere og helsesøstre er ikke utdannet til de oppgavene du vil tildele dem. I tillegg har vi vesentlig større mangel på sykepleiere og helsesøstre enn leger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.