eli19 Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Jeg har fått kjønnsvorter. Legen sa det er mulig jeg har hatt smitten i kroppen i flere år. Så jeg vet ikke om smitten kommer fra min partner, som jeg har vært sammen med i 3 måneder. Jeg er flau og syns det er ekkelt. Det å gå til legen er greit, og jeg skulle komme tilbake dersom jeg ønsket behandling. Da med laser eller salver. Men det jeg lurer på er om jeg, som bærer av en kjønnssykdom, er pliktig i å fortelle min partner at jeg har sykdommen? Og hvor stor sjanse er det for at kjønnsvortene forsvinner av seg selv? Kan de bli fjernet for alltid? Eller er det enda ikke funnet behandlingsmetoder direkte knyttet mot viruset? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39441-kj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 16 HPV-PAPILLOMVIRUS-KJØNNSVORTER Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllin så de forsvinner. Man kan også fjerne dem med laser eller fryse dem bort. Behandling fjerner imidlertid ikke virus, det ligger tilbake i kroppen og kan gi nye utbrudd. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. Det er ikke fare for barnet ved en vanlig fødsel. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige. Hvordan er det med smittefare om man en gang har hatt kondylomer? Vi vet det ikke sikkert, men i praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Om man vil fortelle en ny partner at man har hatt kondylomer er en sak man selv må avgjøre, men det anses ikke å være et pålagt krav å gi slik opplysning. Mange kan bære virus i seg uten å vite det. Hvis ens partner har kondylomer og man ikke selv har symptomer, er det ikke grunn til å la seg sjekke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39441-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-149149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eli19 Skrevet 2. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2001 16 HPV-PAPILLOMVIRUS-KJØNNSVORTER Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllin så de forsvinner. Man kan også fjerne dem med laser eller fryse dem bort. Behandling fjerner imidlertid ikke virus, det ligger tilbake i kroppen og kan gi nye utbrudd. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. Det er ikke fare for barnet ved en vanlig fødsel. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige. Hvordan er det med smittefare om man en gang har hatt kondylomer? Vi vet det ikke sikkert, men i praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Om man vil fortelle en ny partner at man har hatt kondylomer er en sak man selv må avgjøre, men det anses ikke å være et pålagt krav å gi slik opplysning. Mange kan bære virus i seg uten å vite det. Hvis ens partner har kondylomer og man ikke selv har symptomer, er det ikke grunn til å la seg sjekke. Takker for svar! Jeg er sikker på at det er kondylomer jeg har. Det er ca 20 vorter i ulik str. Noen står alene mens andre i større "klaser". Er det farlig å klype dem bort? Eller bør jeg gå til lege å få noe å smøre på, dersom jeg vil fjerne dem? Grunnen til at de kom var sikkert at jeg var gravid, og har nå tatt abort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39441-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-149156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkenå Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Takker for svar! Jeg er sikker på at det er kondylomer jeg har. Det er ca 20 vorter i ulik str. Noen står alene mens andre i større "klaser". Er det farlig å klype dem bort? Eller bør jeg gå til lege å få noe å smøre på, dersom jeg vil fjerne dem? Grunnen til at de kom var sikkert at jeg var gravid, og har nå tatt abort. Kan jeg spørre hvor vortene dine er? Lurer på om jeg har det samme,men mine er på innsiden av lårene helt oppe, og et par på sidene av skrittet liksom. Har cirka 10 av dem. De er veldig små røde, med hvitt i midten. Kan minne om kviser, men det er ikke det tror jeg. De er veldig vanskelige å klemme ut, og ganske harde. Har hatt dem i flere måneder, og det begynte med bare 2, så kom det flere til. Er dette det samme som det du har, tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39441-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-149160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eli19 Skrevet 4. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2001 Kan jeg spørre hvor vortene dine er? Lurer på om jeg har det samme,men mine er på innsiden av lårene helt oppe, og et par på sidene av skrittet liksom. Har cirka 10 av dem. De er veldig små røde, med hvitt i midten. Kan minne om kviser, men det er ikke det tror jeg. De er veldig vanskelige å klemme ut, og ganske harde. Har hatt dem i flere måneder, og det begynte med bare 2, så kom det flere til. Er dette det samme som det du har, tror du? Det kan være det samme, men mine kan jeg altså klipe rett av! De er plassert rundt skjedeopningen, noen litt utenfor, noen ved klitoris. De er ikke så røde, nesten hudfarget, noen er mer hvite. Har faktisk merket at de har forsvunnet litt de siste dagene, men syns det er ekkelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39441-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-149558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.