Gjest Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Mann 20 Hei, Jeg lurer på om det er noen mulighet å fjerne arr etter vannkopper. Jeg har tre «runde» vannkopper som ikke langt fra øyet mitt. Jeg har blitt informert at jeg har fått arr etter vannkopper med økt pigmentering(hyperpigmentering), ettersom jeg har mørk hudtype. Jeg har benyttet meg av restylane ( for 2 år siden), og jeg vil si at jeg har fått noe effekt. Arrene er relativt små. Jeg har oppsøkt flere forskjellige hudklinikker, og konklusjonen fra dem er: Det er lite vi kan gjøre. Men hos en av dem, sa at det kan hende at restylane kan redusere arret. Jeg var på konsultasjons time hos «oslo hudlegesenter» og der sa de kanskje kremen « pigmanorm» (blekende krem) kunne redusere pigmementeringen. Jeg har brukt kremen nå over 2 mnd, og det har blitt redusert noe. Men hadde vel forventet noe mer. Men jeg har så lyst å fjerne arr etter vannkoppene mine. Hva ellers kan gjøre? Fortsette å smøre krem, samt restylane? Jeg vil gjerne fjerne pigmenteringen og arrene. Men mange sier det nesten er umulig å fjerne arr etter vannkopper. Altså fjerning av arr kirugisk vil bare gjøre det «styggere» Er det mulig å legge ut bilder av arret? PS: Jeg har også et annet spørsmål. Om det ikke er mulig å svare på dette spørsmålet av en eller annen grunn, så er det første (hoved)spørsmålet jeg få svar på. Det handler om strekkmerker. Etter at jeg har begynt å bruke tunge vekter, så har jeg fått strekkmerker på armen. Men i begynnelsen var det ikke særlig merkbark, og så lat som jeg er, så sluttet jeg å trene. Etter noen mnd, så har begynt igjen, og plutselig ser at jeg strekkmerken har blitt enda mer synlig. Hvilket råd vil du gi meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394582-arr-etter-vannkopper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei ! Vannkoppearr er et ganske utbredt problem , mange som har markerte forsenkete arr i ansiktet og er sjenert av dette. Problemet med disse arrene og det er derfor dde er så synlige, er den tydelige nivåforskjellen samt skarp kant. Det er ingen form for laser som kan utjevne denne nivåforskjellen. Tvert imot kan forsøk på dette med spesielt CO2 eller erbium laser , gjøre dem enda verre med utvidet diameter og pigmenttap, uten at nivåforskjellen påvirkes. Kirurgisk fjernelse av arrene er som regel heller ikke vellykket og kan gjøre dem mer synlige. Fillere kan gi en forbigående opphevning av arrbunnen , men vil ikke hjelpe på den markerte kanten, så vi pleier ikke å anbefale dette heller. Konklusjonen her er nok dessverre at man ikke har noe bra å tilby for vannkopparr. Kremen og Restylane er vel det nærmeste du kan komme uten å risikere å bli verre. Strekkmerker kan komme spontant i tenårene og oppover hos begge kjønn, mest i puberteten eller ved inntak av \"boler\" , men også ved trening og økning i kroppsvekt og muskelmasse uten dette. Rådet her er å evt unngå all form for hormontilførsel utenfra , samt forsiktig med rask muskel-og/eller kroppsvektsøkning. Av behandling kan blodkarlaser hjelpe noe dersom hudområdene er røde/blårøde, ellers må man avvente og de blir gradvis mindre fremtredende. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394582-arr-etter-vannkopper/#findComment-3500213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.