AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg skal til lege snart fordi jeg mest sansynelig har fått migrene. Har hatt konstant hodeverk nå lenge , sliter med lys og lyd og at det "banker" veldig på den ene siden av hodet, noen ganger begge. Så til dere som har dette, hva er deres erfaring? Er dette noe man bare kan få plutselig i livet eller er det medfødt? Hvordan finner en lege ut om det er migrene man har? Anonymous poster hash: 82818...6f7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394605-migrene-deres-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Har du det konstant hele tiden? Og hvor lenge? Hvis du går rundt og har vondt hele tiden og er lyssky så kan det jo være andre ting enn migrene og... så greit å gå til lege og få sjekket det ut. Migrene utarter seg litt forskjellig hos folk, noen får ofte anfall, noen får sjeldne, noen får langvarige, noen får litt kortvarigere... Jeg tror jeg har hatt migrene siden jeg var liten - men kom jo aldri på å gå til lege med det. Husker jeg fortalte faren min at jeg så mosaikk i vakre farger foran øynene, de liksom danset og ble større og større.... så ble jeg helt utmattet etterpå og fikk kraftig hodepine... En gang på skolen fikk jeg kraftig hodepine og sa det til læreren, hun la en kald klut på panna mi - og da spydde jeg.... Senere i voksen alder husker jeg og en episode med kraftig hodepine som endte med at jeg kastet opp, så ble jeg bedre. Jeg hadde anfallene så sjeldent at jeg tenkte jo ikke tanken på migrene.... En gang på jobb ble jeg veldig dårlig, det begynte med aura - først en liten flekk foran øyet, som danset og ble større og større, til vakker mosaikk hvor det meste av synsfeltet falt ut. Dette varte i rundt 20 minutter tror jeg, etter det ble jeg utrolig slapp og ukonsentrert, følte jeg mistet kreftene i beina, klarte ikke prate skikkelig og fikk kraftig hodepine.... Denne varte noen timer, måtte bare gå hjem og legge meg i et mørkt kaldt rom og prøve å sove det av meg. paracet hjalp ikke så veldig. Fikk meg time til lege og beskrev symptomene og hun sa det var migrene, fikk Imigran som jeg kunne ta, men det måtte man ta med det samme anfallet begynte, og det syns jeg var vanskelig siden jeg får anfall så sjeldent da, noen få ganger i året.... I samme periode var jeg plaget med stiv nakke og kjeve, gikk til fysio.... etter noen behandlinger var jeg mye bedre- også fra migrenen, og jeg holdt meg anfallsfri i fire år... Så fikk jeg barn og nok en gang stiv nakke og skuldre pga stress...... og migrenen kom tilbake, men heldigvis sjeldent. Nå er det mest stresshodepine av og til, jeg kjenner litt forskjell, for ved migrene mister han helt konsentrasjonen og føler man ikke klarer å prate skikkelig osv. Det er ikke alltid man får aura ved migrene, av og til bare migrene... men man kan også få aura - og ikke migrenehodepinen etterpå, det har jeg også hatt, men sjeldent heldigvis. Jeg merker jeg får helt angst om jeg blir blendet, da ser jeg denne lille flekken i synsfeltet som anfallet ofte starter med. og tenker hjelp blir den større nå så får jeg anfall... heldigvis forsvinner den etter en stund puuuuuh vel, nå bablet jeg veldig og det var sikkert uforståelig det jeg skrev Men uansett da, det er lurt å få det utredet. Jeg tror migrene kan være medfødt for det er ofte i enkelte familier at det går igjen, jeg har en tante og noen søskenbarn som har det blant annet... men tidligere hodeskader kan kanskje også gi migrene. Husker jeg ramlet hardt på bakhodet en gang, så om det er årsaken vites ikke. Jeg ble ikke skikkelig utredet heller jeg nå da pga jeg får anfall så sjeldent, men å ta en CT av hodet kan være en ide siden du har det konstant. Svulster kan også gi slike symptomer....... Anonymous poster hash: 7015a...225 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394605-migrene-deres-erfaring/#findComment-3499930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Ang. stiv nakke - det finnes ting som kan provosere migreneanfall, kaffe, sjokolade, rødvin, stress, stive muskler, parfyme osv.... Hva som trigger migrenen varierer fra person til person, men man ser ofte at migrenanfall kommer i etterkant av stressperioder. Det kan også være en ide å få sjekket synet, om man f eks jobber mye med pc så sliter det på øynene og det kan igjen gi spent muskulatur - rundt øynene, i pannen og i nakken og skuldrene - som igjen kan trigge anfall - migrene eller tensjonshodepine. Det finnes mange ulike hodepinetyper........ google it Anonymous poster hash: 7015a...225 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394605-migrene-deres-erfaring/#findComment-3499942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 1. Du sier at du har gått med konstant hovedverk lenge. Inkluderer dette også lys/lyd-sjyheten? Jeg mener å ha lest at ett/hvert migreneanfall varer i maks 3 døgn/72 timer, men det er mulig jeg tar feil. 2. Min erfaring er at ett migreneanfall varer i 3 døgn. Dag to er alltid verst. De varierer også i styrke og omfang. Under ett anfall kan jeg være helt sengeliggende. Andre igjen fungerer jeg noenlunde normalt. Men min erfaring er også at jeg hadde skikkelig krafrige anfall før og at de kom 1-2 ggr i mnd. Jeg hadde svært sjelden milde anfall slik jeg har hatt noen ganger den senere tid (men det kan hende de milde har noe med nakken å gjøre også da jeg plages med den). 3. Når jeg har disse kraftige anfallene (som jeg i grunnen sjelden har hatt de siste to årene), så er jeg sengeliggende. Noen ganger kaster jeg opp fordi jeg blir kvalm av smertene og av medisinene. Hodepinen banker i takt med pulsen, og den sitter kun på høyre side. Jeg blir også lys og lydsky. 4. Jeg bruker Imigran 100 mg, som som regel virker godt på smertene. Men jeg har funnet ut at jeg blir i dårlig form av medisinen; kvalm, uvel, søvnig (migrene i seg selv gjør meg også søvnig) og kaldsvetter. Først trodde keg at dette var en del ac migrenen, for jeg hadde noen av symptmene uten medisin også. Men jeg tror at medisinen også gir meg disse symptomene. Tross dette velger jeg å ta medisin fordi hodepina er uutholdelig smertefull. Jeg har dessuten prøvd flere typer, t o m sprøyte som jeg hater, men Imigran i 100 mg er det som funker best på meg. 5. Jeg begynte å få det som 16-17 åring. Jeg fikk diagnosen da jeg var 18 (ca 20 år siden). Den ble stilt av neveolog. Håper noe ac dette ga deg svar på det du lurer på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394605-migrene-deres-erfaring/#findComment-3499959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.