Gå til innhold

Cervicalt mucus

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er en dame i midten av 30 årene som har prøvd å bli gravid en stund nå. Det har gått 7 mndr med aktiv prøving der jeg har hatt positiv eggløsningstest, men ingen graviditet. Har en regelmessig menstruasjon ellers.

Jeg har funnet ut ved å sjekke på meg selv at jeg produserer lite, av og til ikke noe, cervicalt mucus. Jeg finner ikke noe av dette man skal finne i de såkalte "våte/fruktbare dagene" Er det mulig å bli gravid uten å ha CM/ha fryktelig lite CM? Er det noe jeg kan gjøre selv for å produsere mer? Kan min dårlige produksjon av CM være grunnen til at jeg ikke har blitt gravid? (Om man utelukker alle andre faktorer og årsaker, kan lite CM alene gi ufruktbarhet???) Er det noen måte en gynekolog kan finne ut at jeg ikke har noe CM?

Jeg har lest en del av dine svar til andre her inne, der du anbefaler samleie hver andre til tredje dag gjennom de fruktbare dagene. En venninne av meg hadde vært hos en gynekolog som hadde sagt at hun måtte ha sex hver dag, og helst hver 12te time, etter at eggløsnigstesten slo ut. Dette er praktisk helt umulig for meg og min partner, men dersom det må til så må vi jo bare få det til. Hva mener du om dette? Kan det øke sjansen dersom man gjør det så ofte?

Takk på forhånd for svar! Du gjør en flott jobb her inne.

Mvh Emma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394697-cervicalt-mucus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Takk for hyggelig hilsen. Jeg har vært gynekolog i snart 40 år og er veldig glad i faget mitt, og bare moro om man kan hjelpe andre.

Du har regelmessig menstruasjon (og da har man også regelmessig eggløsning) og du er 30 år. Hvis du i tillegg ikke røyker, ikke er overvektig og husker å ta folat, så har du et godt utgangspunkt for å bli gravid. Men for noen tar det litt tid. I gjennomsnitt vil –i din alder- ca 20% bli gravide hver måned (men det betyr IKKE at 140% er gravide etter 7 måneder !) Du er opptatt av slimet i livmorhalsen, og det er riktig at det øker opp til eggløsning på grunn av at det produseres spesielt mye østrogen, og dette hormonet trigger et annethormon (LH) som fremkaller eggløsning. Så indirekte kan du helt sikkert regne med at systemet er i orden. Selv de som har fått fjernet en god bit av livmorhalsen, har normal fruktbarhet, så vi legger ikke stor vekt på dette slimet, Det er det som sitter inne i livmorhalsen, ikke det som kommer ut, som er viktig. Så ikke tenk mer på det.

Jeg arbeider tett sammen med noen av landets største eksperter på barnløshet og de sier at samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Verdens ledende ekspert på området sier at to ganger per uke er nok til å ramme de fruktbare dager. Det er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen og den er igjen ca to uker før neste menstruasjon. Så det med hver 12.time er ikke korrekt. Min anbefaling er at dere tar det med ro og ikke sjekker eggløsning etc. Så vil det nok lykkes. Er det ikke resultat innen ett år, så kan dere henvises til senter for barnløshet. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394697-cervicalt-mucus/#findComment-3501145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...