Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med kjæresten i snart ett år. Jeg har vært i et fryktelig ustabilt forhold med utroskap, et forhold som jeg ikke klarte å komme meg ut fra før min nåværende kjæreste fikk meg til å smile igjen. Jeg var omtrent deprimert i fire år pga eksen og forholdet vårt. Og etter at jeg traff kjæresten har jeg klart å bli glad igjen. Men det skal selvølgelig ikke være enkelt. Han er fryktelig sjalu, og det minner meg om eksen min, han var også fryktelig sjalu og på vakt, men det var han som gikk bak ryggen min, ikke omvendt. Og det er ting som gjør at jeg også er sjalu.

Kjæresten min er med i en klubb som også to ekser/flørter av han er med i. Vi har møtt disse på fest noen ganger og jeg vet at hun ene er forelsket i han fremdeles og at hun andre fremdeles bare vil ha han som "flørtevenn." Jeg er ganske sikker på at han har villet noe mer med hun tidligere, men at hun bare ville ha han som en god venn, fordi han er så "artig." Dette plager meg.

Sist vi var på fest med noen fra "klubben" dukket hun som er forelsket i han opp, hun gikk rundt i bikini (det var boblebad der) og tøyset med å liksom riste av seg vannet på kjæresten min som satt påkledd.

Da kjæresten min kom ut fra toalettet gikk hun bort til han og de ble stående å prate i krok. Jeg så at kjæresten min ble ukomfortabel og vrei seg unna siden jeg så på. I ettertid har han sagt at hvis ikke jeg hadde vært der så hadde han nok pratet mer med hun den kvelden...jeg kan/vil ikke være på alle samlingene deres så jeg synes det er ekkelt.

Hun andre som bare vil være venn og flørt henger også rundt han på fester, klemmer og tøyser, han står gjerne med en arm rundt hun mens de prater. Jeg takler disse tingene så dårlig og han viser liten forståelse for det, samtidig som han kan reagere hvis jeg veksler noen ord med en ukjent, tilfeldig mann på en fest. Jeg har så lyst på et forhold hvor jeg kan slappe av, stole på og være glad.

Hvis jeg skal være kjæreste med han, så må jeg vel bare takle disse tingene. Hvordan hadde dere taklet dette?

Anonymous poster hash: aa76a...0d2
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394824-jeg-blir-s%C3%A5-oppgitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det skal være ett sett med regler for ham og ett annet sett regler for deg? Nå er jeg farlig nære Flyflys mantra - dump ham. Selv om han fikk deg ut av et jævlig forhold betyr ikke det at du må fortsette å være sammen med ham.

Jeg tror du vil ha godt av å være singel en stund og bli kjent med deg selv i fred og ro. Og deretter finne en partner som er snill og respekterer deg.

Jeg har vært sammen med kjæresten i snart ett år. Jeg har vært i et fryktelig ustabilt forhold med utroskap, et forhold som jeg ikke klarte å komme meg ut fra før min nåværende kjæreste fikk meg til å smile igjen. Han er fryktelig sjalu, og det minner meg om eksen min, han var også fryktelig sjalu og på vakt, men det var han som gikk bak ryggen min, ikke omvendt. Og det er ting som gjør at jeg også er sjalu.

Kjæresten min er med i en klubb som også to ekser/flørter av han er med i.

Jeg takler disse tingene så dårlig og han viser liten forståelse for det, samtidig som han kan reagere hvis jeg veksler noen ord med en ukjent, tilfeldig mann på en fest. Jeg har så lyst på et forhold hvor jeg kan slappe av, stole på og være glad.

Hvis jeg skal være kjæreste med han, så må jeg vel bare takle disse tingene. Hvordan hadde dere taklet dette?

Hvor gamle er dere og hvordan er forholdet deres ellers? Det er mulig du har en "yrkesskade" og ser spøkelser på høylys dag på bakgrunn av dine tidligere erfaringer, men det er også mulig at han er utydelig og gir deg mixed signals. Viser han deg ellers at du er den han vil ha? Slike ting bør avklares før du finner ut om du må takle dette og evt hvordan, men et hovedråd når det kommer til slike tema er kommunikasjon, dvs gjensidig meddelelse uten bebreidelser og anklager.

Dump ham.

Hehe, gjensyn med en klassiker :D Men, det kan jo være at historien er omvendt fra hans side da? Hans innlegg - ut fra det ts sier - kunne jo tenkt vært sånn?

"Kjæresten og jeg har vært sammen et år. Jeg har aldri gjort noe som kan gjøre henne sjalu, men hun er likevel supersjalu fordi eksen var utro. Hun blir sur hver gang jeg snakker med gamle kjente, så nå har jeg begynt å si fra når hun prater med andre menn også. Sist vi var på klubben var helvete løs fordi en av mine gamle flørter kom bort og tøyset, mens når hun rett etterpå ble stående med en hun ikke engang kjenner fra før var det helt ok? Hva gjør man med sånt?".

Mulig konklusjonen skulle vært "dump henne" der forsåvidt... ;)

Endret av Kayia

Annonse

Hehe, gjensyn med en klassiker :D Men, det kan jo være at historien er omvendt fra hans side da? Hans innlegg - ut fra det ts sier - kunne jo tenkt vært sånn?

"Kjæresten og jeg har vært sammen et år. Jeg har aldri gjort noe som kan gjøre henne sjalu, men hun er likevel supersjalu fordi eksen var utro. Hun blir sur hver gang jeg snakker med gamle kjente, så nå har jeg begynt å si fra når hun prater med andre menn også. Sist vi var på klubben var helvete løs fordi en av mine gamle flørter kom bort og tøyset, mens når hun rett etterpå ble stående med en hun ikke engang kjenner fra før var det helt ok? Hva gjør man med sånt?".

Ja, det er ofte to sider av en sak. 

Godt poeng. :D

Jeg hadde ikke snakket om og tatt opp en slik sak som at han har snakket med ei som sto i bikini, og spurt: "ville han ha snakket mer med henne hvis ikke jeg var der?" Hva slags samtale er det? I dette innlegget virker du svært sjalu, og hvis ikke kjæresten din har gitt deg noen grunn til det (snakke med gamle flørter er ikke en grunn), kan du ikke kontrollere hvem han snakker med, eller hva han tenker. Han er sammen med deg.

At han reagerer på at du snakker med en fremmed mann, er også uaktell oppførsel. Dere må stole på hverandre, begge to.

Så jeg personlig hadde taklet veldg godt at min mann snakket med ekser i bikini, men jeg er ikke sjalu, og jeg tror han aldri vil være utro. Han registrer ikke hvem jeg snakker med.

Jeg hadde ikke taklet å være i et forhold der han (eller begge) var svært sjalu.

Er du oppgitt på ham, deg selv,eller begge? Kan dere jobb med dette sammen, altså at begge forsøker å jobbe med sjalusien?

Hehe, gjensyn med en klassiker :D Men, det kan jo være at historien er omvendt fra hans side da? Hans innlegg - ut fra det ts sier - kunne jo tenkt vært sånn?

"Kjæresten og jeg har vært sammen et år. Jeg har aldri gjort noe som kan gjøre henne sjalu, men hun er likevel supersjalu fordi eksen var utro. Hun blir sur hver gang jeg snakker med gamle kjente, så nå har jeg begynt å si fra når hun prater med andre menn også. Sist vi var på klubben var helvete løs fordi en av mine gamle flørter kom bort og tøyset, mens når hun rett etterpå ble stående med en hun ikke engang kjenner fra før var det helt ok? Hva gjør man med sånt?".

Mulig konklusjonen skulle vært "dump henne" der forsåvidt... ;)[/quote

TS her...altså, slik kan en jo si om alle saker som diskuteres her inne, men det er selvfølgelig sant at en sak ofte har to sider. Jeg var ikke sjalu på nye kjæresten f

Ts her...altså slik kan en jo si om alle saker dom diskuteres her inne, men det er selvfølgelig sant at en sak ofte har to sider. Jeg var ikke sjalu på nye kjæresten før han viste seg fryktelig sjalu. Det minner meg om exen min...det er han som har "laget bråk" pga sjalusi. Jeg har tatt opp ting med han som jeg reagerer på. Der irriterer meg at han ikke viser mer forståelse når han vet hvordan han selv er. Jeg har pratet med ulike mennesker i klubben for å bli kjent- han kjenner jo alle sammen. Han reagerer på latterlige ting mens jeg har litt mer grunn til å reagere -etter min mening. Jeg lager ikke noe bråk eller ble sur da exen hans dukket opp på festen. Men jeg likte det ikke og det sa jeg til han etterpå.

Vi var et lite antall personer, jeg vet at hun fremdeles er interessert i han, hun går bort til han i bikini og flørter. Er sikker på at ganske mange ville synes at det var ubehagelig. Det var han som sa i ettertid at han hadde nok pratet mer mef hun hvis ikke jeg var der, jeg spurte ikke om det.

Annonse

Ts her...altså slik kan en jo si om alle saker dom diskuteres her inne, men det er selvfølgelig sant at en sak ofte har to sider. Jeg var ikke sjalu på nye kjæresten før han viste seg fryktelig sjalu. Det minner meg om exen min...det er han som har "laget bråk" pga sjalusi. Jeg har tatt opp ting med han som jeg reagerer på. Der irriterer meg at han ikke viser mer forståelse når han vet hvordan han selv er. Jeg har pratet med ulike mennesker i klubben for å bli kjent- han kjenner jo alle sammen. Han reagerer på latterlige ting mens jeg har litt mer grunn til å reagere -etter min mening. Jeg lager ikke noe bråk eller ble sur da exen hans dukket opp på festen. Men jeg likte det ikke og det sa jeg til han etterpå.

Vi var et lite antall personer, jeg vet at hun fremdeles er interessert i han, hun går bort til han i bikini og flørter. Er sikker på at ganske mange ville synes at det var ubehagelig. Det var han som sa i ettertid at han hadde nok pratet mer mef hun hvis ikke jeg var der, jeg spurte ikke om det.

Moderat sjalusi i et forhold er ikke uvanlig, men sterk sjalusi er aldri et gode. Dersom sjalusien ikke er patologisk fra noens side betyr det at dere begge agerer på en måte som gjør den andre utrygg, og dette kan dere bare finne ut av og endre på gjennom å snakke rolig og ryddig sammen.

Utvikler all forsøk på kommunikasjon seg til krangel ville jeg vurdert hele forholdet. Dersom dere greier å snakke sammen må dere finne ut hvor skoen trykker hos hverandre, for så å finne ut om dere er villige til å gjøre tilpassninger i retning den andres behov. Dere bør ikke forvente endring hos den andre uten tilsvarende endring hos dere selv. Som det er sagt her inne tusen ganger: Man kan i utgangspunktet bare endre seg selv (men gjennom atferd motivere andres endring).

Dersom sjalusien oppleves som ubegrunnet og ekstrem (patologisk) er dere dårlig match, og da er flyflys råd det beste.

Utsagnet "Jeg var ikke sjalu på nye kjæresten før han viste seg fryktelig sjalu" skjønner jeg forøvrig lite av. Fortrengte du sjalusien før han viste sin, eller endret han atferd mht andre damer og deg etter at han viste sin sjalue side? Hans sjalusi kan jo ikke gjøre deg sjalu, det må jo være hans atferd i forhold til deg og andre damer som skaper sjalusi eller hur?

Dersom jeg tolker nicket ditt riktig; er han far til ditt barn?

Nei, han er ikke far til mitt barn, det nicket laget jeg en gang for flere år siden...:-) Jeg tror at min sjalusi har kommet fordi hans sjalusi og oppførsel minner meg litt om exen min, han var også veldig sjalu men alt var liksom ok for han...kjæresten min er veldig sjalu, men viser lite forståelse og venter at jeg skal synes at ting er ok (som han hadde reagert på.) 

Nei, han er ikke far til mitt barn, det nicket laget jeg en gang for flere år siden...:-) Jeg tror at min sjalusi har kommet fordi hans sjalusi og oppførsel minner meg litt om exen min, han var også veldig sjalu men alt var liksom ok for han...kjæresten min er veldig sjalu, men viser lite forståelse og venter at jeg skal synes at ting er ok (som han hadde reagert på.) 

Det høres ut som dere trenger en skikkelig real prat. Får dere pratet godt sammen uten at den andre går i forsvar? Det finnes flere gode kommunikasjonsteknikker dere kunne forsøkt, om dere begge er motivert for å endre på situasjonen. Men da må begge være motivert :)

Utsagnet "Jeg var ikke sjalu på nye kjæresten før han viste seg fryktelig sjalu" skjønner jeg forøvrig lite av. Fortrengte du sjalusien før han viste sin, eller endret han atferd mht andre damer og deg etter at han viste sin sjalue side? Hans sjalusi kan jo ikke gjøre deg sjalu, det må jo være hans atferd i forhold til deg og andre damer som skaper sjalusi eller hur?

Min erfaring er at sjalu menn gjerne også er de som går bak ryggen din og gjør ting de ikke ville likt at du gjorde - i så måte forstår jeg trådstarters utsagn. Det handler vel i stor grad om selvfølelse og tillitt til hverandre og seg selv.

Min erfaring er at sjalu menn gjerne også er de som går bak ryggen din og gjør ting de ikke ville likt at du gjorde - i så måte forstår jeg trådstarters utsagn. Det handler vel i stor grad om selvfølelse og tillitt til hverandre og seg selv.

I såfall ville jeg trodd at det utløste skepsis, ikke sjalusi? Tror uansett disse to trenger en prat.

Ett av kjerneproblemene ved den narsissistiske personlighet er det skadede selvets evige og umettelige jakt på narsissistisk supply.

http://en.wikipedia.org/wiki/Narcissistic_supply

Narsissisten vil derfor ALDRI få nok oppmerksomhet.

http://www.psykologitest.se/partner-narcissist.php
http://www.huffingtonpost.com/dr-craig-malkin/narcissists_b_3331293.html
http://www.psychologytoday.com/articles/201106/how-spot-narcissist

Deal with it or get out of it...

Anonymous poster hash: 85089...2ab

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...