Gå til innhold

De grep altfor raskt til våpen

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Kvinne-skutt-og-drept-etter-biljakt-og-skyting-ved-Kongressen-i-USA-7329236.html

Tenk om det var en forvirret kvinne, kanskje i fylla, som ikke var ute etter å skade noen? Syns det ble altfor raskt grepet til våpen her. Men nokså typisk USA. Jeg er glad for at vanlige politifolk ikke er armert her hjemme.

Det står at de avviser bestemt at dette hadde noe med terror å gjøre.

Stakkars den ille babyen som har mistet moren sin, og opplevd noe så skremmende. En tragedie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394829-de-grep-altfor-raskt-til-v%C3%A5pen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende at dama var full eller hva som helst, men det visste ingen da ting skjedde.  Selvfølgelig er dette tragisk, men det er også tragisk hvor sent politiet reagerte på Utøya.  Norsk politi var ikke forberedt og kom altfor sent frem.

Jeg har aldri hørt om våpenfrie soner rundt parlamentet og det Hvite hus i USA.

Anonymous poster hash: 9b538...d18

Annonse

Tragisk, men hun kunne jo drept en masse folk på villmannsferden sin. Babyen også.

Sant. Slike saker farges veldig av utfallet. Jeg antar egentlig at det ligger noe bak, og er åpen for at denne babyen kanskje ikke var i de tryggeste hender i utgangspunktet. Hva er det som utløser stress og en så sterk redsel  at man prøver å kjøre gjennom flere sperringer forran verdens mest bekoktede sted, samtidig som man blir forsøkt stoppet da? Det er ikke akkurat fru hvermansen som bare kjørte litt feil vil jeg tro? Med det sagt: Jeg tar sterk avstand fra drap, også fra politiets eller statens side.

Endret av Kayia

Hei!

Der er tragisk, men det hadde ikke vært veldig vanskelig å skyte dekkene på bilen istedet for å heve våpen til vindushøyde, selv ved villmannskjøringen, at hun ble skutt og drept tror jeg vitner mest om amerikanernes syn på våpen og rett til å forsvare seg osv... Flaks at babyen ikke ble skutt og drept.

Jeg mener å ha lest at kvinnen led av fødselsdepresjon. i så fall er det utrolig tragsk at hun ble skutt.

Hei!

Jeg leste at hun hadde en psykoselidelse, og trodde Obama "forfulgte" henne.

Det er leit, og jeg forstår ikke måten de løste det på, og hvorfor de ikke klarte skyte dekkene på bilen sånn at den bare stoppet., det var jo flaks at barnet overlevde.

Hei!

Jeg leste at hun hadde en psykoselidelse, og trodde Obama "forfulgte" henne.

Det er leit, og jeg forstår ikke måten de løste det på, og hvorfor de ikke klarte skyte dekkene på bilen sånn at den bare stoppet., det var jo flaks at barnet overlevde.

En bil stopper ikke bare fordi du skyter dekkene i stykker. Den kan fint kjøre langt videre, bare med noe mindre kontroll og til enda større fare for alle andre i nærheten.

Hadde politiet visst hva det dreide seg om, ville de selvfølgelig handlet annerledes. Men det visste de ikke, og de måtte reagere etter et "worst case" senario.

Annonse

En bil stopper ikke bare fordi du skyter dekkene i stykker. Den kan fint kjøre langt videre, bare med noe mindre kontroll og til enda større fare for alle andre i nærheten.

Hadde politiet visst hva det dreide seg om, ville de selvfølgelig handlet annerledes. Men det visste de ikke, og de måtte reagere etter et "worst case" senario.

Hei!

Ja og det er ulempen med bevæpnet politi og så lett å gripe til våpen for å drepe.

Vi tenker annerledes i Norge, forsøker mer å tenke før skyter, eller forsøker så langt det går å unngå å skyte. Vi har et annet syn på mennesker enn i USA, der vel omtrent 100 00 fanger sitter isolert på små celler, og de fortsatt har dødsstraff og bødler.

Jeg tror ikke det samme ville skjedd her.

Hei!

Ja og det er ulempen med bevæpnet politi og så lett å gripe til våpen for å drepe.

Vi tenker annerledes i Norge, forsøker mer å tenke før skyter, eller forsøker så langt det går å unngå å skyte. Vi har et annet syn på mennesker enn i USA, der vel omtrent 100 00 fanger sitter isolert på små celler, og de fortsatt har dødsstraff og bødler.

Jeg tror ikke det samme ville skjedd her.

Det er vanskelig å sammenlikne Norge og USA, da utfordringene politiet står ovenfor er ganske så forskjellig.

En ting vi skjelden hører noe om her, er hvor mange uskyldige liv som politiet i USA faktisk redder FORDI de er bevæpnet, og kan reagere raskt nok når det er nødvendig.

Nei - det samme ville sannsynligvis aldri skjedd her. Og ABB ville sannsynligvis ikke klart å gjennomføre det han gjorde her, i USA.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...