Gjest Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hei! Jeg er ei jente på 24 år, frisk uten sykdommer som jeg vet om. Har et variert og "normalt" kosthold. Jeg har den siste tiden, uten at jeg kan huske/fastslå når det begynte, mistet veldig mye hår. Ikke flekkvis. Jeg har tykt hår naturlig, men det har iallfall halvert seg i tykkelse. Jeg lurer selvsagt på hva dette kan skyldes. Frisøren min sa det var vanlig å miste masse hår, og at det varierte veldig, men jeg synes det har pågått såpass lenge nå + at det er snakk om ganske store mengder. Tok for et par uker siden en "hjemmetest" for urinveisinfeksjon og den ble positiv. Jeg har ikke hatt anl. til å besøke fastlegen min pga. jobb, men jeg skal det. Jeg har opplevd litt smerter i ryggen + hyppige toalettbesøk. Det er ikke vondt når jeg er på toalettet. Jeg leste om "skjult" urinveisinfekjson og tenker at det kanskje er det jeg har? Jeg tok en abort for ca 1 år siden, og de sa da at jeg hadde urinveisinfekjson men oppi alt det andre kan jeg ikke huske om jeg ble behandlet for dette. Kan jeg gått med det 1 år? Og kan hårtapet skyldes infeksjonen? Jeg skal til fastlegen min, men tenkte det kunne være greit å få litt svar rundt dette og vite hvilke spørsmål jeg burde stille doktoren min. Takker for svar og hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394840-h%C3%A5rtap-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allmennlege Kjell Vaage Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg tror nok at frisøren din har rett når han sier at det er normalt å miste en del hår i perioder. Likevel foreligger det en rekke årsaker til at også kvinner kan miste håret. Det klassiske håravfall vi ser hos menn har hormonelle årsaker og kalles også for androgen alopecia. Denne typen kan og ramme kvinner, men langt mer sjeldent. Derimot er det en rekke andre forhold som kan bidra til hårtap, selv om de er normalt selvbegrensende og at håret vokser fullstendig ut igjen hos de fleste. Følgende forhold som skade fra hår-ruller eller overdreven varme. Psykiske lidelser som eks. Anorexia eller kronisk psykisk stress kan føre til hårtap. Mer kjent er det at cellegift og strålebehandling fører til hår tap. En rekke medikamenter og kjent er avsluttet behandling med p-piller eller kortison preparater. Det er heller ikke uvanlig at man opplever noe forbigående håravfall etter svangerskap. Videre ser vi at langvarig infeksjonssykdommer kan gi hår tap. Om ditt håravfall har sammenheng med en langvarig infeksjon er usikkert, men at det er på tide med en urinkontroll hos legen føler jeg derimot er helt sikkert. Husk at du kan gå direkte på legekontoret med en urinprøve uten time og få den rette behandling. Når det gjelder hår tapet så fins det mange forslag og kurer for behandling, men dessverre som oftest uten resultat. Så mitt råd er; få undersøkt din urin og glem hår tapet. Det kommer fint tilbake. Med vennlig hilsen Dr. Vaage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394840-h%C3%A5rtap-infeksjon/#findComment-3502720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.