Gjest Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg er fortvilet ! For noen uker siden begynte det med at jeg ble svært rød over øynene. Først trodde jeg at jeg var solbrent, da jeg tok noen økter i solarium før jeg dro på ferie til Italia. I tillegg ble jeg svært rød og skallet av hud på høyre del av pannen. Trodde dette hadde samme årsak. Da jeg kom hjem fra ferien ble det verre, og jeg gikk på apoteket og kjøpte en salve til området over øynene, samt en fet hudkrem. Det kom seg litt, men ikke helt. Da jeg er veldig forfengelig...gikk jeg til fastlegen og fikk henvisning til hudlege. Jeg tok en ny solariumtime, og etter denne begynte jeg å klø og bli rød i lysken og langs øverste trusekant. Har siden klødd og tildels følt sviende kløe i dette området. Jeg klør også på kjønnsorgan. Da jeg fikk vite at det er 3 mnds ventetid, oppsøkte jeg hudlege hos et privat helseforetak. Jeg ba om å bli testet for ulike allergier. Dette ville legen vente med, og i mellomtiden fikk jeg resepter på 4 ulike salver, til de ulike stedene med utslett. Over øynene fikk jeg Elidel creme 10 mg. Har brukt den i 3 dager nå, og har nærmest panikk, da det ikke er bare rødt lenger, men flasser og skaller slik at jeg knapt tør å vise meg for folk. Til pannen fikk jeg Fungoral 2% 30 g krem. Dette området flasser også ekstremt og ser verre ut enn noensinne. Jeg ringte hudlegen for 2 dager siden, og hun sa at det ofte ble verre før det ble bedre, men nå har jeg altså panikk for at jeg er allergisk mot disse salvene også?! Jeg kommer ikke igjennom på tlf til henne i dag, da det er stengt. Videre : for lysken og ellers på kroppen fikk jeg Elocon 0,1% krem. Jeg klør fortsatt men kanskje litt mindre rød. Jeg har gått uten truse de to siste dagene for å unngå irritasjon (hudlegen antydet at jeg kunne være allergisk mot gummi, som finnes i kantene/linningen på trusene). TIl slutt : For kløe på /i kjønnsorgan fikk jeg Betnovat med chinoform, krem. Jeg klør fortsatt, spesielt om natten. Det jeg først og fremst vil spørre om er : Hva kan jeg gjøre i forhold til området over øynene ?? skal jeg slutte med Elidel ? jeg tør rett og slett ikke bruke den fordi jeg føler det blir verre for hver dag. Er som sagt forfengelig, og dette klarer jeg ikke gå rundt med. I tillegg er det svært frustrerende å ikke vite hva jeg feiler. Hudlegen ville ikke teste meg for allergier før jeg hadde prøvd salvene. Jeg har betalt en stor sum penger fordi det er et privat foretak, og er fortvilet av både dette og av situasjonen. ps jeg tok blodprøver, for å sjekke evt skabb. Får vite resultatet om noen dager. Får panikk av å tenke tanken, men hudlegen trodde ikke det var det da hun undersøkte hendene mine. Nå går det mot helg også, og jeg vet ikke annet råd enn å høre med dere her på doktoronline. Jeg håper at jeg kan få et beroligende råd... ps Jeg har aldri hatt allergi før, heller ikke astma el.l Jeg er ellers frisk. Hva skal jeg gjøre ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394845-til-hudlege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hei ! Takker for omfattende og nøyaktig info og forstår at du opplever dette frustrerende. Selve sykehistorien gir ikke mistanke om skabb, da det gir generell kløe på kroppen og spesielt etter at man har lagt seg om kvelden. Dessuten gir det ikke utslett i ansiktet. det utslettet du beskriver høres ut til å være en form for eksem. Eksem kan ha en såkalt kontaktallergisk årsak, dvs at det er bestemte utvendige påvirkninger som kosmetikk, metall(nikkel) eller annet som utløser det , men da spesielt der man kommer i direkte eller indirekte berøring med aktuelle substans, En sjelden gang kon det være utløst av sol/lys eller også kombinert med et stoff på huden(fotokontaktallergi) . Kontakt og fotokontaktallergi i kan endel ganger påvises ved tester (eksemprøver) , men dette utføres som regel bare på en bestemt mistanke eller hvis plagene ikke går over. Eksem kan også forekomme uten allergi, det hyppigste er atopisk eksem og seborrhoisk eksem. Atopisk eksem er som regel noe som slår ut først i barnealder og senere kan komme tilbake, mens seborrhoisk eksem kan komme fra pubertet og utover. Hvilken type du har er ikke så lett å si, men det kan være en av de 2 siste. Fpr å få dette bort fra ansiktet foreslår jeg at du skaffer deg Mildison fra apoteket samt f eks fuktighetskremen Locobase fet krem og legger vekk Elidel inntil videre. Hvis det ikke går ganske fort tilbake i ansiktet, kan du be legen om Locoid og bruke den 1-2 uker om gangen. Den kan du også benytte til etterbehandling i lysken og genitalområdet. Hvis det ikke gir seg gradvis og/eller kommer stadig tilbake, bør du nok få utført testing samt også forsøke å finne ut sammen med legen og det kan være andre holdepunkter for utslag av atopisk eller seborrhoisk eksem. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394845-til-hudlege/#findComment-3502829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.