Gå til innhold

- Det strider mot all fornuft. Heia Norge!

Anbefalte innlegg

Pasienter får bare ta opp én sykdom på Svelgen helsesenter i løpet av en konsultasjon. Du kan heller ikke bestille dobbelttime.

Pasientombudet i Sogn og Fjordane som varslet om saken, trodde ordningen var en spøk. Forbrukerrådet går lenger i sin kritikk:

- Vi vet at dette foregår flere steder og det er uakseptabelt. Ulike lidelser i kroppen kan ha sammenheng, det burde legene, av alle, vite, sier Anne Haabeth Rygg til BT.

Men fastlege Kan Shanker ved Svelgen Helsesenter står på sitt:

- Vi kommer ikke til å endre praksisen. Det går overhodet ikke. Vi har informert kommunen om dette, sier han til BT.

Shanker blåser av kritikken fra Pasientombudet og Forbrukerrådet.

Ordningen som alle de fire legene i kommune innførte i oktober i fjor, innebærer at hvis pasienter tar opp to uavhengige problemstillinger som krever egne undersøkelser, får de tilbud om ny time.

- Hvis ikke blir det naturligvis mer arbeid. Ingen dekker slikt overtidsarbeid. Før jobbet vi gratis på kveldstid, sier Shanker.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Det-strider-mot-all-fornuft-Heia-Norge--2868669.html#.UlB0rFBdx8F

Er dette akseptabel legepraksis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394854-det-strider-mot-all-fornuft-heia-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

V betaler nesten ingenting for en legetime her i landet sammenlignet med mange andre steder, og det kan da ikke være nødvendig å samle opp en haug med ting man skal ta opp når man er hos legen? Det skaper forsinkelser for legen, og de andre på venterommet må sitte mye lenger enn de hadde trengt. Jeg synes de kan strekke seg til to problemer/sykdommer pr konsultasjon, når det ikke er snakk om veldig tidkrevende greier. Har man flere problemer kan man vel bare bestille to timer når man først ringer!

Pasienter får bare ta opp én sykdom på Svelgen helsesenter i løpet av en konsultasjon. Du kan heller ikke bestille dobbelttime.

Pasientombudet i Sogn og Fjordane som varslet om saken, trodde ordningen var en spøk. Forbrukerrådet går lenger i sin kritikk:

- Vi vet at dette foregår flere steder og det er uakseptabelt. Ulike lidelser i kroppen kan ha sammenheng, det burde legene, av alle, vite, sier Anne Haabeth Rygg til BT.

Men fastlege Kan Shanker ved Svelgen Helsesenter står på sitt:

- Vi kommer ikke til å endre praksisen. Det går overhodet ikke. Vi har informert kommunen om dette, sier han til BT.

Shanker blåser av kritikken fra Pasientombudet og Forbrukerrådet.

Ordningen som alle de fire legene i kommune innførte i oktober i fjor, innebærer at hvis pasienter tar opp to uavhengige problemstillinger som krever egne undersøkelser, får de tilbud om ny time.

- Hvis ikke blir det naturligvis mer arbeid. Ingen dekker slikt overtidsarbeid. Før jobbet vi gratis på kveldstid, sier Shanker.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Det-strider-mot-all-fornuft-Heia-Norge--2868669.html#.UlB0rFBdx8F

Er dette akseptabel legepraksis?

Ja sånn var det hos min forrige fastlege i mange år. For å bestille time trengte man ofte å ringe i flere dager i strekk. Som regel lønte det seg å gå ned på kontoret personlig å bestille. Begge deler tar opp mye tid når man er i arbeid. Det hendte ikke sjelden at jeg kunne ringe hver dag flere ganger om dagen i over en uke før jeg kom frem. Vel når jeg endelig fikk timen, var den ofte to-tre mnd frem i tid. Så kom endelig dagen, da møter man som en pliktoppfyllende pasient opp litt før tiden. Så sitter man der da, i en time, kanskje opptil to timer over tiden og venter. Man er faktisk nødt til å sette av hele dagen bort i mot for en legetime som varer i 15 min. Ja, så kommer man endelig inn til legen. og er man heldig får man sagt det som er viktigst før man 10 minutter etterpå sitter i enda en kø, til laboratoriet.  Og fordi det bare er lov til å ta opp en ting av gangen, ja da er det ikke lenge før mølla er i gang igjen. Jo, heia Norge og helsevesenet. Det er litt bedre hos min nye fastlege, ingen begrensninger på antall symptomer eller sykdommer man kan ta opp, og mye bedre oppfølging. 

Anonymous poster hash: 0af95...595

Annonse

Ja, men vi har det litt greiere enn de i for eksempel USA, synes du ikke? Herregud som folk syter i dette landet vårt. Vi har det bra, og dette er et filleproblem.

Et filleproblem?. Da har du vært heldig med fastlegen din. Har man mye plager og smerter er det frustrerende å ikke kunne få hjelp før lenge etterpå. Jeg opplevde en gang at jeg kun fikk tatt opp annet enn ny resept. Jeg hadde store ryggsmerter og måtte da bestille enda en time for hjelp mot dette. Det er ikke greit å gå med smerter lenger enn nødvendig.  Man skal da ikke være nødt til å sette sykdom opp i mot hverandre selv å avgjøre hva som er viktigst. Mange er ikke en gang klar over hva som er viktigst og tar det som gir mest ubehag. Jeg synes pasienten selv kan få ta opp alt som plager dem og så er det opp til legen å avgjøre hva som haster mest og bruke tiden deretter, for så og sette opp nye timer til annet.

Anonymous poster hash: 0af95...595

Jeg kan bestille dobbelttime og ta opp så mange sykdomsproblemer jeg har lyst til.

Jeg begynner timen med å ramse opp hvilke helseproblemer jeg opplever og så tar legen dette i tur og orden.

Jeg er superfornøyd med legen. Hun er dyktig og grundig.

Endret av Høstløv

Hos min lege kan jeg bestille time via telefon, via sms eller via et skjema på nettet. Ingen grunn til å sitte på telefonen i dagesvis. Dobbeltime er helt greit å bestille.

En "time" hos oss er på 15 min mener jeg å huske og man får gjort ganske mye på den tiden faktisk. Man kan ta opp inntil 2 ulike problemstillinger står det i resepsjonen, men om man har et lite spørsmål det fort gjort å svare på i tillegg er det ikke noe problem, større problemer vil man nok bli bedt om å bestille ny time for. Selvsagt - man kan ikke forvente å få oppta halve dagen når det sitter mange og venter på venterommet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...