Gå til innhold

Våkn opp, se verden for hva den er!

Anbefalte innlegg

Baron E Jarlsberg

Det jeg vil fortelle der om er oste-industrien, og hvor ond denne industrien er. På mange felter har denne industrien virkelig funnet ut hvordan lure fra oss mest mulig penger, uten at folk merker dette.

Det hele begynte for et par dager siden, jeg var en tur på butikken hvor man kunne få en gratis ostehøvel om man kjøpe ost hos dem. Med første øyekast virket det som en god dyd, og at butikken var snille og ga folk en gratis ostehøvel. Men dette er ikke sannheten, og her begynner det. 

Når jeg kom hjem og skulle lage meg en skive med ost merket jeg med en gang at denne kuttet mye tykkere skiver enn det den vanlige ostehøvelen jeg hadde før gjorde. Og her ble jeg fort mistenkelig. Jeg tror osteindustrien her har betalt butikken for å dele ut akkurat denne ostehøvelen fordi dem vet at denne kuttet tykkere skiver. Dette var i et håp om at jeg skulle bruke mer ost, og dermed kjøpe mer ost av dem. Det hele var rett og slett en utspekulert tanke for å lure penger fra meg.

Jeg tenkte så videre, går det hele dypere. Jeg hadde akkurat denne gangen kjøpt en jarlsberg og la merke til at den var full av hull. Noen vil kanskje si at dette er noe som skjer under prosessen mens man lager denne osten – men jeg misstenker at dette er feil. Jeg tror de har puttet disse hullene i osten med vilje for å lure mer penger fra oss. 

Rent psykologisk har man et ønske om å dekke hele skiven med ost, og når det er hull i osten blir dette vanskelig – og man må bruke mer ost for å dekke hele skiven. På denne måten vil man igjen bruke opp osten enda fortere, og kjøpe mer ost. Som igjen betyr at de tar mer av våre penger.

Jeg tror ikke det hele stopper her, og jeg ber dere våkne opp og se verden for hva den er. Konspirasjonsteoriene er tydeligvis sanne – og vi kan ikke gå med på dette. Jeg er stygt redd for at disse tendensene kanskje ikke bare gjelder oste-industrien, men kanskje gjenomsyrer alt. Så det er viktig at vi er våkne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394860-v%C3%A5kn-opp-se-verden-for-hva-den-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vil fortelle der om er oste-industrien, og hvor ond denne industrien er. På mange felter har denne industrien virkelig funnet ut hvordan lure fra oss mest mulig penger, uten at folk merker dette.

Det hele begynte for et par dager siden, jeg var en tur på butikken hvor man kunne få en gratis ostehøvel om man kjøpe ost hos dem. Med første øyekast virket det som en god dyd, og at butikken var snille og ga folk en gratis ostehøvel. Men dette er ikke sannheten, og her begynner det. 

Når jeg kom hjem og skulle lage meg en skive med ost merket jeg med en gang at denne kuttet mye tykkere skiver enn det den vanlige ostehøvelen jeg hadde før gjorde. Og her ble jeg fort mistenkelig. Jeg tror osteindustrien her har betalt butikken for å dele ut akkurat denne ostehøvelen fordi dem vet at denne kuttet tykkere skiver. Dette var i et håp om at jeg skulle bruke mer ost, og dermed kjøpe mer ost av dem. Det hele var rett og slett en utspekulert tanke for å lure penger fra meg.

Jeg tenkte så videre, går det hele dypere. Jeg hadde akkurat denne gangen kjøpt en jarlsberg og la merke til at den var full av hull. Noen vil kanskje si at dette er noe som skjer under prosessen mens man lager denne osten – men jeg misstenker at dette er feil. Jeg tror de har puttet disse hullene i osten med vilje for å lure mer penger fra oss. 

Rent psykologisk har man et ønske om å dekke hele skiven med ost, og når det er hull i osten blir dette vanskelig – og man må bruke mer ost for å dekke hele skiven. På denne måten vil man igjen bruke opp osten enda fortere, og kjøpe mer ost. Som igjen betyr at de tar mer av våre penger.

Jeg tror ikke det hele stopper her, og jeg ber dere våkne opp og se verden for hva den er. Konspirasjonsteoriene er tydeligvis sanne – og vi kan ikke gå med på dette. Jeg er stygt redd for at disse tendensene kanskje ikke bare gjelder oste-industrien, men kanskje gjenomsyrer alt. Så det er viktig at vi er våkne.

Husk man betaler kilopris for ost, ikke stykkpris som oftest... og hull veier jo ingenting, dermed vil et stykke jarlsberg ost som er like stort som et stykke norvegia veie mindre, rett og slett pga hullene... om en spiser mindre ost av den grunn er jo det bra. Ost inneholder mye mettet fett, så det er greit å begrense mengden. Men drikker du lite melk, så er det lurt å  velge ost som pålegg, og gjerne spise en yoghurt innimellom og så en får i seg nok  kalsium. Alle firmaer sender med lokkegaver for å få folk til å kjøpe, det er allment kjent, og der er regler for at gaven må ha noe med produktet å gjøre. Ukeblader kan gå litt utenom regelen sånn sett og dele ut det meste - da de skriver om det meste. Slik har jeg blitt "lurt" til å abonnere på utallige blader pga gratis treningssett, parfyme osv... men hvem som blir lurt vet jeg ikke, for jeg sier opp abonnementet like fort som det går ut - med billigere blader og ekstra premie.... og de er desperat etter å miste abonnementer, så da kan en være sikker på at de ringer og vil tilby deg enda billigere abonnement og kanskje til og med en lokkegave til! Men nå gjaldt dette altså ost...... alt er jo konspirasjon, alle er ute etter noe.... men så lenge til går oss forbrukerne til gode, så er det bare bra. Jeg sier ja takk til alle ting jeg. Blir ikke påvirket til å kjøpe jarlsberg bare pga en ostehøvel. Nå liker jeg best tynne skiver ost, så om ostehøvelen ikke holder mål, går jeg tilbake til mine vanlige fra Hardanger bestikk :) 

Annonse

For det første... hahahaha, at vi virkelig gidder å sitte å tenke på dette. Hvis vi trenger å våkne opp hva gjelder verden, er det nok andre steder enn til osteindustrien vi bør rette blikket...

For det andre... Alle industrier, bedrifter o.l. ønsker å tjene penger :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...