Gå til innhold

Hva er normerte sykmeldinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser den nye regjeringen skal gå for normerte sykemeldinger. Hva betyr dette i praksis og er det en bedre ordning enn i dag?

Anonymous poster hash: 2a877...cf6

Diagnosen pasienten har skal bestemme hvor lang sykemelding hun får. Noe som høres helt idiotisk ut. Høyre vil også at ingen skal få en sykemelding som er lengre enn seks måneder.

Anonymous poster hash: 41394...fbe

Det betyr at for eksempel en kneskade eller depresjon skal få like lang sykemelding hos alle landets leger. Så er du ikke frisk av depresjonen etter 2 måneder, så er det værst for deg!

(Som forventet. Jeg advarte før valget om et mye tøffere klima for syke og trygdede hvis de blå blå vant valget.)

Godt innlegg av Jonas Gahr Støre:

Det ser ut til at Høyre svikter i troen på enkeltmennesket - både legen og pasienten.

Folk er forskjellige. Noen kan slite med plager som gjør at de sykmeldes over tid. For veldig mange viser erfaringen at det er av stor betydning å komme raskt tilbake i jobb, helt eller delvis.

Høyres løsning er å foreslå statlige sykmeldingsnormer for legene, det vil si; med tilstand x skal du sykmeldes i y antall dager. Det er en underlig tilnærming, og på grensen til krenkende for hvert enkelte menneskes rett til å bli vurdert individuelt.

Høyre vil at alle diagnoser skal ha en norm for hvor lenge man skal være syk. I sitt alternative budsjett mener partiet at det kan lede til kutt i utgiftene til sykepenger.

Det er muskel- og skjelettplager og lettere psykiske lidelser som drar sykefraværet opp i Norge. For disse tilstandene er det vanskelig å angi en normert sykdomslengde fordi arbeidsplasser og mennesker er så forskjellige. Har du vondt i et kne, er det forskjell på om du sitter på et sentralbord eller om du jobber på et lager.

Bak hver diagnose skjuler det seg en individuell historie. Vi mennesker takler livet ulikt. Får du en depresjon fordi ektefellen din dør, er det uklokt å gi deg én bestemt sykmeldingsperiode. En slik tilnærming ser ikke enkeltmennesket og anerkjenner ikke at vi besitter ulike ressurser og forutsetninger for å takle livskriser. Her kan det se ut som om Høyre glemmer individet og blir mer opptatt av statlige reguleringer.

Diagnosen pasienten har skal bestemme hvor lang sykemelding hun får. Noe som høres helt idiotisk ut. Høyre vil også at ingen skal få en sykemelding som er lengre enn seks måneder.

Ja det er idiotisk. En snekker med tungt fysisk arbeid vil trenge mye lenger sykemelding for en fysisk skade som et brudd, enn en som sitter på et kontor og ikke bruker kroppen på samme måte. Lignende kan det være andre sykdommer som enkelte yrker trenger lenger tid på å bli friske fra enn andre. Dessuten er mennesket også forskjellig, det nytter ikke å sette opp noen fasit for når det forventes at folk skal være friske etter sykdom med mindre man tar en del andre ting med i beregningen, nor som tydeligvis ikke er tatt hensyn til her.

Ja det er idiotisk. En snekker med tungt fysisk arbeid vil trenge mye lenger sykemelding for en fysisk skade som et brudd, enn en som sitter på et kontor og ikke bruker kroppen på samme måte. Lignende kan det være andre sykdommer som enkelte yrker trenger lenger tid på å bli friske fra enn andre. Dessuten er mennesket også forskjellig, det nytter ikke å sette opp noen fasit for når det forventes at folk skal være friske etter sykdom med mindre man tar en del andre ting med i beregningen, nor som tydeligvis ikke er tatt hensyn til her.

Nettopp. I tillegg er ventetiden på behandling veldig forskjellig rundt omkring i landet. Forstår politikerne i det hele tatt hva de vedtar????

Annonse

Jeg synes dette var skuffende korttenkt. Har de ikke rådgivere med et minimum av sakskunnskap?

Som Gahr Støre også korrekt påpeker er det ingen selvfølge at totale sykmeldingene med dette vil reduseres heller, det kan gå motsatt vei. Om fastlege ikke kan sykmelde mer enn seks måneder - hvordan tenker de nødvendige sykmeldinger etter dette skal gis? Skal de belaste spesialistene med dette, selv om behandling er ferdig og pasienten er i rehabiliteringsfasen? Dette blir det bare mer byråkrati av, og jeg trodde ikke akkurat det var det denne regjeringen skulle stå for.

Endret av Xtra

Jeg synes dette var skuffende korttenkt. Har de ikke rådgivere med et minimum av sakskunnskap?

Ingen ting forbauser meg når det gjelder politikere. Først klarte de å skape det tre-hodede monsteret som er NAV, Samhandlingsreformen har ikke akkurat vært en suksess, og nå dette.Mye tyder på at det ikke akkurat er de mest oppegående og kompetente personene som blir politikere.

Ingen ting forbauser meg når det gjelder politikere. Først klarte de å skape det tre-hodede monsteret som er NAV, Samhandlingsreformen har ikke akkurat vært en suksess, og nå dette.Mye tyder på at det ikke akkurat er de mest oppegående og kompetente personene som blir politikere.

Jeg stemmer ikke Ap, men må medgi at de har veldig mange dyktige politikere.

hmm, ja det kan se ut som denne ordningen vil virke negativt for de syke. samtidig vil de gjøre mye annent som vil være bra for de syke. Bla.a at du får behandling fortere og dermed slipper å være syk så lenge. Bra for deg, og bra for samfunnet. Dagens trydge-og syke- system er uansett ikke levedyktig i lengden (går bare pga oljen). Så berømmer de for å prøve å gjøre endringer som Norge sårt trenger, så får vi se om de lykkes eller ikke.

Personlig er jeg ikke veldig imponert av folk som "tar ansvar" når det er begått feil, ved å bli sittende uten å fåreta seg noe. Men det er bare meg da =D

Er dette noe helt nytt altså?  Da jeg spontanaborterte for noen år siden, fikk jeg beskjed av gynekologen at "normert sykemeldingstid for spontanabort sent i 1. trimester, er 3 dager".  (Husker det så godt fordi jeg var en håpløs spontanaborterede kvinne som ikke klarte det på normert tid - jeg måtte ha fem dager!)

Uansett, en dårlig løsning.

Anonymous poster hash: 4167b...430

Er dette noe helt nytt altså?  Da jeg spontanaborterte for noen år siden, fikk jeg beskjed av gynekologen at "normert sykemeldingstid for spontanabort sent i 1. trimester, er 3 dager".  (Husker det så godt fordi jeg var en håpløs spontanaborterede kvinne som ikke klarte det på normert tid - jeg måtte ha fem dager!)

Uansett, en dårlig løsning.

Anonymous poster hash: 4167b...430

Tror det finnes noen "veiledninger" som leger bruker for å avgjøre lengde på sykemeldingsperiode? 

Annonse

Normerte sykmeldinger hører ingen steder hjemme... Man kan ikke bestemme at alle reagerer og heles likt, selv om de rammes av samme sykdom eller skade. 

Som noen over her sier... Et bein/armbrudd; en som driver med kroppsarbeidet (snekker eller lignende) vil jo ikke være i stand til å utføre jobben som så lenge beinet er i gips, og kanskje heller ikke en stund etterpå fordi beinet er svakt og trenger opptrening. Men en som er ansatt på et kontor kanskje kan være i stand til å utføre jobben sin allerede dagen etter (hvis det er snakk om beinet) fordi beinet likevel kan være i ro selv om man jobber. Så da taper enten snekkeren, som ikke får sykmelding så lenge det er nødvendig... eller så taper samfunnet (skattebetalerne) fordi en kontoransatt blir sykmeldt lenger enn det som er nødvendig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...