Gå til innhold

Jenter skal inn i militæret ved 17-18 års alder.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• slabbedask

12

• Captain Cheeseheart

8

• schizoid1337

6

• Madelenemie

5

Jeg er redd for at verneplikt for jenter vil kunne medføre at flere unge jenter blir gravide med vilje for å slippe unna.....

Tja, har du erfaringsgrunnlag for å påstå at det er sludder? Som mangeårig lærer i ungdomsskolen har jeg nok av eksempler på jenter som har sagt at "man kan bare bli gravid, så slipper man sikkert militæret" når man har diskutert verneplikt i samfunnsfagtimene. Noen fleiper med det, mens jeg tror andre faktisk mener det. Man begynner å kjenne elevene godt etterhvert...

At jenter skulle gjøre seg gravide for å slippe unna førstegangstjeneste er kanskje reellt. Men gutter har lignende muligheter som er godt kjent. Skade seg selv alvorlig for å bli tjenesteudyktig, dope seg eller tilmed bli rusavhengig, spille gal og tilmed la seg innlegge på psykiatrisk avdeling, infisere seg selv med smittsom sykdom, begå alvorlig lovbrudd for å havne i fengsel i stedet etc etc.

Verneplikt innerbærer naturligvis en masse problemer men det er helt naturlig at jenter også blir kallet inn i dagens samfunn. Alternativet er et profesjonelt forsvar.

Annonse

Det er for lengst slutt på tiden da Forsvaret tok inn størsteparten av guttene i hvert ungdomskull til verneplikt. Nå skal de bare ha en brøkdel. Da kan det være like greit at de får de som er motivert (og egnet) for tjenesten, uansett kjønn, i stedet for å tvinge inn mange som helst vil slippe og utelate andre som har lyst.

Alternativt kan vi innføre ett års samfunnsnyttig plikttjeneste for all ungdom som er i stand til det, altså inkludere mange andre bransjer enn Forsvaret. Men det er ikke problemfritt det heller.

Captain Cheeseheart

Alternativt kan vi innføre ett års samfunnsnyttig plikttjeneste for all ungdom som er i stand til det, altså inkludere mange andre bransjer enn Forsvaret. Men det er ikke problemfritt det heller.

Det er ikke problemfritt med tvangsarbeid, sier du? Hva? Tøv... det er bare narkolangere og voldtektsmenn som skal slippe det...

Det er ikke problemfritt med tvangsarbeid, sier du? Hva? Tøv... det er bare narkolangere og voldtektsmenn som skal slippe det...

Saken har flere sider enn hvem som får slippe.

F.eks. er det ikke alle yrkesgrupper som hopper i taket av begeistring over at jobben de utfører blir brukt som et typisk "kan gjøres av hvilken som helst idiot uten at de får betalt"-arbeid.

En annen problemstilling er om samfunnsnytten vil gå i pluss, tatt i betraktning hvor stort byråkrati det kanskje vil kreve å gjennomføre en slik ordning.

Vil bare presisere en gang til, det er ikke nødvendig å bli gravid, psykisk syk, fysisk syk el.l for å slippe førstegangstjenesten.

Det er veldig lett å slippe det slik det er i dag. Og nå skal dobbelt så mange kalles inn, mens like mange skal tjenestegjøre. Dermed blir det "dobbelt så lett" å slippe unna, noe som er meget enkelt å slippe unna idag. Så ta det helt med ro.

Forøvrig vil jeg anbefale alle et år i militæret, jeg fikk ihvertfall mye ut av det.

Captain Cheeseheart

Poenget mitt var vel bare at det er tvangsarbeid... tror ikke det fører noe godt med seg; som folk har vært inne på her, det fører til "juksing"... kan umulig være bra å "lære" ungdom dette?

Tja, har du erfaringsgrunnlag for å påstå at det er sludder? 

Fordi slik verneplikten fungerer i dag at det bare er de som virkelig er motiverte som blir vervet (kun 8000 av 60000 gjennomfører). Forsvarer har ingen planer om å utvide selv med verneplikt for kvinner. Derfor er det helt unødvendig å bli gravid for å slippe.

For noe tøys, det blir truet med dette omtrent hvert femte år, og det blir aldri noe av. Det er ikke behov for at alle gutter gjennomgår førstegangstjenesten engang. Bedre å få inn motiverte og egnede mennesker av begge kjønn, enn å tvinge alle.

Annonse

For noe tøys, det blir truet med dette omtrent hvert femte år, og det blir aldri noe av. Det er ikke behov for at alle gutter gjennomgår førstegangstjenesten engang. Bedre å få inn motiverte og egnede mennesker av begge kjønn, enn å tvinge alle.

Hei!

Det er mulig greit.

Ulempen er at et forsvar burde engasjere alle...(ideelt ville jeg likt en slik tanke om å forsvare med sverd og pil i bue :-) sitt kongerike :-) vi er jo det!)

Men jeg tror det er lettere for alle å bli engasjert hvis man har et forsvar av sitt land og ikke internasjonale forpliktelser som å drepe og gå til angrep i andre kulturer.

Jeg kunne forsvart landet mitt, men ikke når militæret, handler om angrepskrig og internasjonale avtaler. 

Jeg syns ideelt sett at kvinner og menn på likt grunnlag bør ønske å tjene 1 eller helst 2 år i militæret for å verne om demokrati og egen kultur. Men nå som egen kultur er borte... blir det ikke like enkelt.

Captain Cheeseheart

Men jeg tror det er lettere for alle å bli engasjert hvis man har et forsvar av sitt land og ikke internasjonale forpliktelser som å drepe og gå til angrep i andre kulturer.

Jeg kunne forsvart landet mitt, men ikke når militæret, handler om angrepskrig og internasjonale avtaler. 

Jeg tror nok disse "internasjonale avtalene" spiller en større rolle for norsk suverenitet enn du tror her...

Jeg tror nok disse "internasjonale avtalene" spiller en større rolle for norsk suverenitet enn du tror her...

Hei!

Ja ja :-)

Jeg tar ikke på meg min uniform:-)

hadde det vært et landsforsvar, hadde jeg gjort det de sa, tømt søppel, eller vært spion, eller elskerinne eller skarpskytter.

Men for mer enn forsvar det vil si angrepskrig gidder jeg ikke.

Men fint mange gidder, hvis det stemmer at de gidder.

Captain Cheeseheart

Hei!

Ja ja :-)

Jeg tar ikke på meg min uniform:-)

hadde det vært et landsforsvar, hadde jeg gjort det de sa, tømt søppel, eller vært spion, eller elskerinne eller skarpskytter.

Men for mer enn forsvar det vil si angrepskrig gidder jeg ikke.

Men fint mange gidder, hvis det stemmer at de gidder.

Hvordan kan du egentlig skille? Du snakker om en angrepskrig. Betyr det at man skal sitte i skyttergraven og vente til de kommer, og først når fienden åpner skudd, så skal man fyre av? Hva med å skaffe etterretning - er ikke dette en militær handling? Det blir litt dumt å dyrke bønner frem til dagen en tanks dukker opp på andre siden av jordet ditt...

Jeg er absolutt ikke glad i nedbombing av kvinner og barn jeg heller, selvsagt ikke. Men skillet forsvarskrig/angrepskrig - det er ikke så enkelt som det.

Hvordan kan du egentlig skille? Du snakker om en angrepskrig. Betyr det at man skal sitte i skyttergraven og vente til de kommer, og først når fienden åpner skudd, så skal man fyre av? Hva med å skaffe etterretning - er ikke dette en militær handling? Det blir litt dumt å dyrke bønner frem til dagen en tanks dukker opp på andre siden av jordet ditt...

Jeg er absolutt ikke glad i nedbombing av kvinner og barn jeg heller, selvsagt ikke. Men skillet forsvarskrig/angrepskrig - det er ikke så enkelt som det.

Hei!

For meg er det enkelt.

De som angriper landet mitt, tar jeg til våpen for. Jeg vet hva jeg vil forsvare!!

De som sier, "mennesker lider, skyt, drep, bomb i Afghanistan" da tenker jeg "hva tenker de menneskene om min inntrengen i deres liv, deres verdier, deres annerledes tro m.m.?"

Det vet jeg ikke, de må ta sin strid, kjempe sin sak, for jeg vet ikke utgangspunktet deres.

Er de mennesker vil de klare det, men striden for det de tror på og vil må de kjempe og bestemme selv.

Det blir som å male et bilde, ville noe, skape noe, fargene tankene og utformingen må mennesker få bestemme selv, og det må gjøres der de er, i deres liv, virkelighet, kultur og religion.

Captain Cheeseheart

Hei!

For meg er det enkelt.

De som angriper landet mitt, tar jeg til våpen for. Jeg vet hva jeg vil forsvare!!

De som sier, "mennesker lider, skyt, drep, bomb i Afghanistan" da tenker jeg "hva tenker de menneskene om min inntrengen i deres liv, deres verdier, deres annerledes tro m.m.?"

Det vet jeg ikke, de må ta sin strid, kjempe sin sak, for jeg vet ikke utgangspunktet deres.

Er de mennesker vil de klare det, men striden for det de tror på og vil må de kjempe og bestemme selv.

Det blir som å male et bilde, ville noe, skape noe, fargene tankene og utformingen må mennesker få bestemme selv, og det må gjøres der de er, i deres liv, virkelighet, kultur og religion.

Hvorfor er "de" helt avsondret fra "oss"? Kunne man ikke like gjerne tenkt det samme under f.eks. kamp for arbeidernes rettigheter i Norge, jeg er sikker på at mange av de fremstående "revolusjonære" ble bestikket med det ene og det andre - de kunne sagt som deg, det er deres egen kamp, de må ville det selv. Nei, det du taler for her, det er egentlig rett og slett egoisme, det. Faktisk...

Fordi slik verneplikten fungerer i dag at det bare er de som virkelig er motiverte som blir vervet (kun 8000 av 60000 gjennomfører). Forsvarer har ingen planer om å utvide selv med verneplikt for kvinner. Derfor er det helt unødvendig å bli gravid for å slippe.

Det er flott at det er valgfritt :) Ikke noe poeng i å ha umotiverte ungdommer i forsvaret :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...