Gå til innhold

Hvorfor skifte ytterklær

Anbefalte innlegg

Hei!

Når man ikke lukter vondt og klærne ikke har flekker, hvorfor skal man så skifte klær?

Er det for andre menneskers skyld? At de skal se variasjon?

Eller er det kulturelt og tidsmessig begrunnet?

Jeg mener i tilfeller der klærne ikke har flekket, man ikke lukter, man vasker hender ofte og man skifter alt som har flekker dvs er skittent.

Jeg tror jeg må forstå det, for jeg liker ikke å skifte tøy, kun når det er skittent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394910-hvorfor-skifte-ytterkl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• frosken

5

• påskelilje

4

• tonie

3

En morsom betraktning dette, og du har jo egentlig rett... Hva skulle være poenget med å skrifte klær hvis de verken lukter eller er skitne?

Det er nok kulturelt betinget dette, man ønsker ikke at andre skal legge merke til at man har de samme klærne som i går. Da kan man fremstå som "møkkete". 

Men ofte kan det være vanskelig å selv kjenne om det er lukt av klærne, så jeg selv er veldig forsiktig med å bruke gensere og topper mer enn en dag... Bukser derimot bruker jeg flere ganger før jeg vasker dem. Og der har man også et argument for å skifte klær sjeldnere, miljøperspektivet: hvorfor vaske klær som ikke trenger det?

Jeg skifter til nytt tøy hver dag selv om jeg er klar over at det strengt tatt ikke er nødvendig ;)  Det handler mest om personlig velvære. Jeg føler meg bedre når jeg har tatt på nytt tøy etter den daglige morgendusjen :)

Du trenger jo ikke skifte klær så lenge de er rene og ikke lukter vondt, så ser ikke noen grunn til at du trenger å endre på vanene dine der :)

Hei!

Egentlig grer jeg ikke håret for min egen del, ofte grer jeg det med flere dagers mellomrom, jeg grer det for andres del, så det er mye jeg gjør for andre, som jeg syns er unødvendig, derfor glemmer jeg det inni mellom. I går var jeg ute med en dame og hun påpekte at jeg ikke hadde gredd håret og at jeg gikk i de samme klærne som sist hun så meg, jeg svarte da at jeg hadde glemt å gre håret og at jeg likte klærne mine. Hun mente vi skulle dra å kjøpe noen klær, men jeg svarte, "neste måned, ikke nå".

Min mann syns jeg bør skjerpe meg, han sier det er helt forferdelig at jeg dag ut og dag inn går i de samme klærne. Da jeg spurte om de luktet svarte han "Nei det gjør de ikke, men det er skittent å bruke klær så mange dager". Det er det jeg ikke forstår.

Så tenkte jeg at jeg vil ha tre sett med cardigan og topp, like, kjøpt et sted jeg vet har akkurat sånne.

Da kan jeg skifte lettere, hvis det er det samme i vertfall hver dag, jeg liker ikke så mye endring.

Jeg dusjer jo nesten hver dag og vasker håret annenhver dag, men jeg tenker ikke alltid på å gre det, det ser ok ut uten å gre det også.

En morsom betraktning dette, og du har jo egentlig rett... Hva skulle være poenget med å skrifte klær hvis de verken lukter eller er skitne?

Det er nok kulturelt betinget dette, man ønsker ikke at andre skal legge merke til at man har de samme klærne som i går. Da kan man fremstå som "møkkete". 

Men ofte kan det være vanskelig å selv kjenne om det er lukt av klærne, så jeg selv er veldig forsiktig med å bruke gensere og topper mer enn en dag... Bukser derimot bruker jeg flere ganger før jeg vasker dem. Og der har man også et argument for å skifte klær sjeldnere, miljøperspektivet: hvorfor vaske klær som ikke trenger det?

Hei!

Jeg har en som lukter på meg :-)

Som er frustrert over å se meg i de samme klærne, han sier de ikke lukter, men det gir han blanke i.

Jeg skifter til nytt tøy hver dag selv om jeg er klar over at det strengt tatt ikke er nødvendig ;)  Det handler mest om personlig velvære. Jeg føler meg bedre når jeg har tatt på nytt tøy etter den daglige morgendusjen :)

Du trenger jo ikke skifte klær så lenge de er rene og ikke lukter vondt, så ser ikke noen grunn til at du trenger å endre på vanene dine der :)

Hei!

Jeg dusjer ofte hver dag selv, og vasker håret annenhver dag ca, jeg liker ikke fett hår.

Men jeg tar på de samme klærne unntatt undertøy. Og min mann syns jeg er utrolig skitten, han sier "æsj hvordan hæler du?". Han skifter skjorte hver dag, og lukter parfyme lang vei, jeg lukter ikke parfyme da jeg misliker for mye lukt.

Dette kom opp fordi jeg skal møte noen tirsdag neste uke :-) Jeg sa til min mann at jeg sa hva jeg har på meg, og han ble ikke glad og sa "så du har ingen planer om å skifte klær?", jeg svarte at hvis de blir skitne, Så kom diskusjonen om at mine klær er skitne, selv om det ikke syns?? Jeg skal derfor vaske og tørke dem i kveld, sånn at de er rene i morgen, det kan jo være en løsning kanskje. Kanskje jeg kan rett og slett vaske de samme klærne annen hver dag? Det er mer vanen enn at at de blir så myek, de er myke selv når de er nyvasket. I vertfall myke nok for meg.

Annonse

Jeg er jo uføretrygdet og dermed hjemmeværende. Slik sett kan jeg nok også droppe å gre håret mitt en dag eller tre... Men for min egen del kunne jeg aldri ha tenkt meg å gå utenfor døren uten å fikse håret... det har med velvære å gjøre, som togli sier. Jeg liker å føle med fresh og ordentlig når jeg går ut, og dette gjelder også klær. Så for min egen del skifter jeg klær og ordner håret (samt sminker meg) før jeg skal ut i verden.

Jeg er jo uføretrygdet og dermed hjemmeværende. Slik sett kan jeg nok også droppe å gre håret mitt en dag eller tre... Men for min egen del kunne jeg aldri ha tenkt meg å gå utenfor døren uten å fikse håret... det har med velvære å gjøre, som togli sier. Jeg liker å føle med fresh og ordentlig når jeg går ut, og dette gjelder også klær. Så for min egen del skifter jeg klær og ordner håret (samt sminker meg) før jeg skal ut i verden.

Hei!

Jeg liker ikke sminke og har funnet ut at jeg venner meg ikke til det.

Kanskje jeg begynte for sent?

Det klør og lukter vondt, og selv om jeg av og til er flink å bruke litt mascara, så er jo det for andres del, ikke min, nå er jeg lei av å gjøre så mye hele tiden for andre, gre håret, ta på mascara, skifte klær osv..

Jeg har forsøkt å innordne meg å gjøre alt dette, men jeg blir så sliten av det. Det er ikke meg.

Jeg tror jeg må finne en middelvei, noe som er akseptabelt og ok, men jeg må få være mer meg også. Og jeg er ikke nok opptatt av sånt som klær, hår og sminke, det interesserer meg ikke nok.

Det tar så mye krefter og tanker fra meg.

Jeg gjør jo mye for andre mennesker og hvor blir jeg av opp i alt?

Jeg vil heller bruke kreftene mine på sånt jeg kan feks gå på museum, snakke fag med mine barn, det er også krevende for meg å samarbeide, slikt er viktig at jeg øver og blir bedre på, men det ytre er liksom ikke så viktig. Jeg prøver og strever med å få til en hel del ting, feks klemme andre, være hyggelig osv...

Så jeg antar det blir en prioritering, jeg må prøve å finne en mellomting der jeg ikke blir helt borte.

Noe sånt tror jeg... og det er ikke lett, jeg vil passe inn, men jeg vil også få rom til å være meg.

Hei!

Jeg liker ikke sminke og har funnet ut at jeg venner meg ikke til det.

Kanskje jeg begynte for sent?

Det klør og lukter vondt, og selv om jeg av og til er flink å bruke litt mascara, så er jo det for andres del, ikke min, nå er jeg lei av å gjøre så mye hele tiden for andre, gre håret, ta på mascara, skifte klær osv..

Jeg har forsøkt å innordne meg å gjøre alt dette, men jeg blir så sliten av det. Det er ikke meg.

Jeg tror jeg må finne en middelvei, noe som er akseptabelt og ok, men jeg må få være mer meg også. Og jeg er ikke nok opptatt av sånt som klær, hår og sminke, det interesserer meg ikke nok.

Det tar så mye krefter og tanker fra meg.

Jeg gjør jo mye for andre mennesker og hvor blir jeg av opp i alt?

Jeg vil heller bruke kreftene mine på sånt jeg kan feks gå på museum, snakke fag med mine barn, det er også krevende for meg å samarbeide, slikt er viktig at jeg øver og blir bedre på, men det ytre er liksom ikke så viktig. Jeg prøver og strever med å få til en hel del ting, feks klemme andre, være hyggelig osv...

Så jeg antar det blir en prioritering, jeg må prøve å finne en mellomting der jeg ikke blir helt borte.

Noe sånt tror jeg... og det er ikke lett, jeg vil passe inn, men jeg vil også få rom til å være meg.

Sminke er ikke noe vits hvis man selv ikke ønsker det, jeg gjør det fordi jeg ønsker - ikke fordi det blir forventet av meg. Det er noe med det at jeg er så mye syk, og sengeliggende - og derfor ønsker jeg å pynte meg de gangene jeg faktisk skal ut på noe. Jeg sminker meg ikke for å dra på butikken for å handle. 

Andre prioriterer annerledes, og det må selvfølgelig være helt greit. Men mellomtingen er kanskje greit... Skifte og vaske klær synes jeg du skal, og gre håret. Sminken kan du la være.

Etter min oppfatning trenger du ikke å sminke deg når det ikke gir deg økt velvære. Det er mange voksne som velger å ikke sminke seg.

Hvorvidt det er nødvendig å gre håret daglig, kommer an på hva slags hår man har. Jeg grer aldri mitt hår, drar bare hendene gjennom det.

Synes ideen om flere like sett klær var god. Dersom du har to eller tre like overdeler, så kan du jo skifte f.eks. annen eller tredje hver dag. Jeg synes det er et poeng at du skifter klær regelmessig siden du er en viktig rollemodell for dine barn.

Du har rett til å være deg, og jeg synes ikke det gir mening at du til enhver tid skal tilpasse deg på måter som ikke har noen reell betydning. Om folk tenker at du ofte går i de samme klærne, så kan de jo bare tenke det, sålenge du selv vet at du er renslig nok:-)

Åh, gjett om vi vasker tøy mest for syns skyld! Din mann reagerer på at du har på de samme plaggene bare fordi han vet det, vet hva du har og hva du hadde på deg dagen før. Jeg legger ikke merke til hva du har på deg, men du ser alltid pen ut i tøyet etter min mening!

Denne artikkelen bør dere lese alle sammen!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=68533

Her er mer om og med klesforsker Ingun Grimstad Klepp:

http://kilden.forskningsradet.no/c16877/publikasjon/vis.html?tid=40091&strukt_tid=16877

http://kilden.forskningsradet.no/c16877/artikkel/vis.html?tid=24319

Dette med personlig hygiene er vanskelig å snakke om, fordi det går bokstavelig talt inn på intimsfæren hos den enkelte. Dette er litt ulikt fra land til land, fra sted til sted, og fra person til person. Jeg husker da vi var barn og hadde mye med svenske slektninger å gjøre. Vi var overrasket over hvor ofte de dusjet - det var ikke vanlig i vår familie eller blant mine venner å dusje hver dag. Dette har nok endret seg på de 30 siste årene, slik at det nok er mer vanlig å dusje daglig enn ikke å gjøre det.

Jeg er oppdratt til at ansikt, hender, under armene og underlivet vaskes hver dag (enten med klut eller dusj/badekar) - og det har jeg alltid gjort, og det har jeg også lært mine barn opp til. Underbukser bytter vi hver dag, bh/minitopp kan brukes noen dager om gangen.

Det andre tøyet vi bruker har vi ikke faste regler på, men det byttes etter noen dager - Dvs 1-3 dager vanligvis. Det hender ofte at tøyet ikke er skittent da, men kroppslukt vil det bli på det, enten en svetter eller ikke - og den kroppslukten er ikke lett for en selv å kjenne. Når jeg skal vaske tøy, tar jeg ofte luktetesten på tøyet - og vasker da det som er brukt mer enn et par dager, fordi det da ikke lenger lukter rent. Når en lager middag, så vil det jo ofte bli matos også i tøyet, og det er heller ikke så behagelig å gå med neste dag.

Det hender at jeg treffer på mennesker som tydeligvis ikke har rent tøy på seg, og der en lukter at her burde personen ha dusjet og tatt på rent tøy. Det kan være vanskelig å skille om det mangler dusjing eller om det er tøyet som burde vært vasket. I mine øyne er det vanskelig å forstå at en kan dusje og så ta på seg tøy som har vært brukt i mer enn 2-3 dager..

Når det gjelder det å gre håret, så kommer det jo an på om du har kort eller langt hår. Sønnen og mannen min har kort hår, og de grer seg vel nesten aldri - bare rufser i det. Jeg og jentene har langt hår, og det ser ustelt ut dersom håret ikke er gredd hver dag. Jeg må innrømme at jeg sliter med å få jentene til å forstå at håret skal gres hver dag, og jeg er veldig lei av å måtte mase på dem om det. Det hender derfor ganske ofte at de går på skolen med ugredd hår. Jeg synes det er flaut, og jeg prøver å få dem til å forstå at det er flaut å gå slik. Jeg grer alltid gjennom håret før jeg spiser frokost - synes liksom det klør i hodebunnen dersom jeg ikke har gredd meg :-)

Åh, gjett om vi vasker tøy mest for syns skyld! Din mann reagerer på at du har på de samme plaggene bare fordi han vet det, vet hva du har og hva du hadde på deg dagen før. Jeg legger ikke merke til hva du har på deg, men du ser alltid pen ut i tøyet etter min mening!

Denne artikkelen bør dere lese alle sammen!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=68533

Her er mer om og med klesforsker Ingun Grimstad Klepp:

http://kilden.forskningsradet.no/c16877/publikasjon/vis.html?tid=40091&strukt_tid=16877

http://kilden.forskningsradet.no/c16877/artikkel/vis.html?tid=24319

He he - ja den artikkelen passet jo veldig godt inn i denne tråden!

Dette synes jeg også er vanskelig:

På soverommet har Ingun Grimstad Klepp etablert en kurv for brukte, men ikke skitne klær. I rapporten skriver hun om problemet med denne kategorien klær. De blir hengende over stoler, liggende på sengen, de slenger på gulvet og vi vet ikke hvor vi skal gjøre av dem. Til slutt vasker vi dem for å rydde dem unna.

Svært få putter brukte klær inn i skapet igjen.

Vi legger disse plaggene oppå skittentøykurven, og så er det meningen at en først og fremst skal velge tøy derfra når en skal kle seg. Men denne haugen vokser og vokser - og innimellom så vasker jeg alt for å få det unna... :-(

Annonse

Jeg synes ikke det er nødvendig å skifte klær hver dag, de er jo ikke skitne. Og det er en overdrivelse å dusje hver dag, men de som vil det må jo gjøre det. Jeg kan gå flere dager i de samme klærne, folk får si hva de vil men skitten er jeg ikke.

Hei!

Jeg skal svare mer senere, akkurat nå er jeg glad og lettet, selv om testen gikk bare sånn passe.

Jeg sa til psykologen at jeg har stilt spørsmålet på nettet før jeg dro, og han lurte på svarene, jeg sa jeg må hjem å se, så kan jeg si de til han senere.

Nå er jeg så glad :-)

Men hva er likheter mellom en TV og en avis?

Jeg svarte at "de er firkantede" jeg kom ikke på noe annet, jeg har en mistanke om at det er feil?

Likheten mellom tv og en avis er bl.a.at de begge formidler nyheter.

Hei!

Huff. nettopp, jeg tenkte på det før jeg dro, men det kom ikke først opp.

Jeg tenkte på konstruksjon og hvordan bygget opp :-(

Ja siden jeg ikke kan bli PU av testen så får jeg ta det som trening på å ta meg selv uhøytidelig.

Men de er også firkantede. Bra svart :D

Hei!

Ja men det var en kognitiv test pga av denne studien om oxytocin!

Det er nok feil svar, selv om du ler..

Men på spørsmålet om hva er likheten mellom et fly og en bil svarte jeg "de har motor"

Og på spørsmålet om likhet mellom hat og kjærlighet svarte jeg etter å ha tenkt meg om "de er begge følelser" Likhet mellom sosialisme og kapitalisme? jeg svarte "de er begge politiske ideologier", de tingene tror jeg at jeg klarte, men ikke TV og avis. 

For meg er en avis noe jeg leser ting i, Data er er redskap og kommunikasjonsmiddel, særlig snakkehjelp. Det var det som floket det til for meg.

På spørsmålet om likhet mellom en hest og en ku svarte jeg "de er begge pattedyr"

På spørsmål om likhet mellom drue og jordbær svarte jeg etter å ha nervøst tenkt meg om at jordbær tilhører frukt og ikke bær, dermed er likheten at de er begge frukter, når jeg blir engstelig mister jeg viten.

Osv osv...

Hei!

Når man ikke lukter vondt og klærne ikke har flekker, hvorfor skal man så skifte klær?

Er det for andre menneskers skyld? At de skal se variasjon?

Eller er det kulturelt og tidsmessig begrunnet?

Jeg mener i tilfeller der klærne ikke har flekket, man ikke lukter, man vasker hender ofte og man skifter alt som har flekker dvs er skittent.

Jeg tror jeg må forstå det, for jeg liker ikke å skifte tøy, kun når det er skittent.

Jeg tør ikke vise meg i samme klær på jobb hver dag - selv om de er rene og ikke lukter, fordi jeg vet holdningene til folk. Men et triks er å ha to-tre skift med ulike klær/farger som du skifter hver dag. F.eks. en rød tunika, en svart tunika og en blå. Så har du en ny en hver dag.... Imens kan du riste tunikaen du brukte sist og henge over en stol til lufting så den lukter friskt. Er det bare en bitteliten flekk - så går det bort med å gni med en fuktig klut over. Det er ikke særlig miljøvennlig å vaske klærne etter hvert bruk. Men undertøy - spesielt truser, bør skiftes hver dag da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...