Gå til innhold

Hvorfor skifte ytterklær

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste av oss vasker tøyet mye oftere enn vi egentlig trenger, men det setter seg ofte lukt i dem selv om de ikke er skitne, i alle fall når det er snakk om flere dagers bruk. Matlukt setter seg i tøyet selv om kjøkkenvifta er god. Jeg merker det godt når jeg står bak noen i kassakøen på KIWI som bruker de samme klærne lenge. En salig miks av diverse middagsretter blandet med de ulike parfymene de har hatt på seg i det siste. :)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• frosken

5

• påskelilje

4

• tonie

3

Jeg tror de fleste av oss vasker tøyet mye oftere enn vi egentlig trenger, men det setter seg ofte lukt i dem selv om de ikke er skitne, i alle fall når det er snakk om flere dagers bruk. Matlukt setter seg i tøyet selv om kjøkkenvifta er god. Jeg merker det godt når jeg står bak noen i kassakøen på KIWI som bruker de samme klærne lenge. En salig miks av diverse middagsretter blandet med de ulike parfymene de har hatt på seg i det siste. :)

Jeg lager av og til mat med mye karri i, og da stinker klærne selv om jeg prøver med litt lufting:-(

Moren min har alltid luftet klær etter bruk, og da reduseres behovet for vask en del. Men hun tilhører jo generasjonen før tørketromlenes innmarsj.

Jeg lager av og til mat med mye karri i, og da stinker klærne selv om jeg prøver med litt lufting:-(

Moren min har alltid luftet klær etter bruk, og da reduseres behovet for vask en del. Men hun tilhører jo generasjonen før tørketromlenes innmarsj.

Putter du vanlige klær i tørketrommel? Blir de ikke veldig slitt? Ut i fra et miljøperspekitiv er det også mye bedre å henge dem til tørk. Det eneste jeg putter i tørketrommelen er håndklær og sengetøy.

Jeg tør ikke vise meg i samme klær på jobb hver dag - selv om de er rene og ikke lukter, fordi jeg vet holdningene til folk. Men et triks er å ha to-tre skift med ulike klær/farger som du skifter hver dag. F.eks. en rød tunika, en svart tunika og en blå. Så har du en ny en hver dag.... Imens kan du riste tunikaen du brukte sist og henge over en stol til lufting så den lukter friskt. Er det bare en bitteliten flekk - så går det bort med å gni med en fuktig klut over. Det er ikke særlig miljøvennlig å vaske klærne etter hvert bruk. Men undertøy - spesielt truser, bør skiftes hver dag da.

Hei!

Ja det er jeg enig i, det med undertøy.

Jeg bruker ikke tunika, men kun singlet, cardigan, og bukser, stort sett alltid det samme.

Og jeg har tre blå jakker som er like heldigvis. Men jeg må få noe nytt..

Skal tenke på noen nye farger.

Jeg pleier bare lukte på meg selv, også skifter jeg singlet hvis jeg tror/den lukter, de er alle hvite.

Min mann sier jeg ikke lukter, men likevel mener han jeg er skitten fordi jeg bruker klærne, de samme som regel hver dag. Og det selv om jeg går på forelesning.

I dag luktet jeg på meg selv på forelesning, fikk en følelse av at jeg burde skifte så det skal jeg gjøre i kveld. Jeg spurte hun ved siden av meg om jeg luktet, det gjorde jeg ikke. 

Jeg sølte tannkrem på meg en dag, så det er bare noen få dager siden jeg måtte skifte.

Så jeg skifter jo klær, når jeg må.

Hei!

ja sånn matlukt er ekkel. Det hender likevel jeg lukter hvitløk fordi jeg spiser ganske mye tror jeg.

Men karri er godt da :-)

Jeg vasker mine ulljakker alt for ofte tror jeg, men siden jeg bruker singlet-ter blir det mer nødvendig.

Jeg liker ikke klumper og krøller på klærne, jeg klipper av sømmer og merkelapper og har funnet ut av singletter er noe av det beste jeg kan ha på meg:-) med tynne ulljakker som ikke stikker over.

Putter du vanlige klær i tørketrommel? Blir de ikke veldig slitt? Ut i fra et miljøperspekitiv er det også mye bedre å henge dem til tørk. Det eneste jeg putter i tørketrommelen er håndklær og sengetøy.

Nei, jeg putter langt fra alle klærne mine i tørketrommelen, men treningstøy og en del basisplagg putter jeg inn. Miljømessig er det jo utvilsomt best med lufttørking.

Annonse

Hei!

Jeg bruker ikke parfyme, kun deodorant, for menn, jeg liker bare lukter for menn.

Jeg tenkte i dag at selv om mine klær ikke er skitne så lukter de ufriskt, så jeg skal skifte.

Jeg spurte hun som satt ved siden av meg, hun sa jeg ikke luktet, men det er noe med følelsen også, selv. 

Hei!

Jeg bruker ikke parfyme, kun deodorant, for menn, jeg liker bare lukter for menn.

Jeg tenkte i dag at selv om mine klær ikke er skitne så lukter de ufriskt, så jeg skal skifte.

Jeg spurte hun som satt ved siden av meg, hun sa jeg ikke luktet, men det er noe med følelsen også, selv. 

Om noen ukjente spør om de lukter så er det vel de færreste som ville svar "Ja, det lukter ikke godt av deg", så du skal nok ikke stole helt på det. Og deg er forskjell på å lukte ufresht og på å lukte direkte vondt.

Hei!

Ja, ufriskt er et ord som beskriver lukten godt. De lukter ikke vondt, og de lukter kanskje egentlig ikke noe spesielt, bare ufriskt. Hvis man ikke har stekt fisk eller noe da. Da lukter det middag.

Jeg liker også herredeodoranter best. Du er den eneste jeg har "møtt" som også bruker det:)

Lufting hjelper litt, ja. Ikke hvis man har stekt seibiff og løk. :huh: Karri kan nok også sitte godt i!

Hei!

Du må IKKE stole på hva fremmede sier når det gjelder kroppslukt! Det kan faktisk være vanskelig nok inad i familien å være ærlig på dette, fordi en ikke vil såre den andre.

Aldri i verden om jeg hadde sagt til en fremmed på bussen eller på et møte eller på et venterom at vedkommende luktet vondt hvis jeg ble spurt om det.

Jeg putter alt i tørketrommel, bortsett fra dongeri og gensere som ikke skal i tørketrommel. Jeg synes klærne holder bedre på fasongen da... Dessuten er vi fire jenter i familien, så hvis vi skulle hengt opp alt, så ville vi ikke fått plass til oss selv i huset :P

Ja, ufriskt er et ord som beskriver lukten godt. De lukter ikke vondt, og de lukter kanskje egentlig ikke noe spesielt, bare ufriskt. Hvis man ikke har stekt fisk eller noe da. Da lukter det middag.

Jeg liker også herredeodoranter best. Du er den eneste jeg har "møtt" som også bruker det:)

Litt off topic.., men jeg er nok trøtt på morrakvisten... "herredeodorant" leste jeg som "hemorrorider!  "Jeg liker også hemorroider best." :wacko::huh:

Annonse

Hei!

Jeg syns ikke du skal spørre ukjente om du lukter. Det er ikke vanlig høflighet å spørre folk man ikke kjenner om for intime ting, man kan fort sette dem i forlegenhet da:-)

Jeg syns forresten også at herredufter er bedre enn mange damedufter :-)

Enig med Kayia. Jeg skrev over at jeg aldri i verden ville ha svart ærlig på et slikt spørsmål. Enda viktigere er det å vite at DU ikke bør spørre folk om slike ting.

Tenk på forrige episode av Broen, der Saga begynner å spørre han danske politimannen (jernteppe på navnet hans) om sex-livet hans. Han synes det er ubehagelig og er ukomfortabel med at hun spør om slike intime ting - selv om de kjenner hverandre godt! - og han sier rett ut til henne at hun bør slutte med å spørre om slike ting.

Hei!

Da forstår du at vi er litt mystisk like:-)

Jeg elsker katter!

Du må IKKE stole på hva fremmede sier når det gjelder kroppslukt! Det kan faktisk være vanskelig nok inad i familien å være ærlig på dette, fordi en ikke vil såre den andre.

Aldri i verden om jeg hadde sagt til en fremmed på bussen eller på et møte eller på et venterom at vedkommende luktet vondt hvis jeg ble spurt om det.

Hei!

Hm rart, jeg ville sagt det hvis noen spurte meg!

Hvorfor skal man ikke svare ærlig på spørsmål?

Jeg syns ikke du skal spørre ukjente om du lukter. Det er ikke vanlig høflighet å spørre folk man ikke kjenner om for intime ting, man kan fort sette dem i forlegenhet da:-)

Jeg syns forresten også at herredufter er bedre enn mange damedufter :-)

Hei!

Rart at man ikke kan spørre om det?

Det må jeg tenke på..? For det forstår jeg ikke.

Fint du liker herredufter:-) Jeg liker lukten:-)

Enig med Kayia. Jeg skrev over at jeg aldri i verden ville ha svart ærlig på et slikt spørsmål. Enda viktigere er det å vite at DU ikke bør spørre folk om slike ting.

Tenk på forrige episode av Broen, der Saga begynner å spørre han danske politimannen (jernteppe på navnet hans) om sex-livet hans. Han synes det er ubehagelig og er ukomfortabel med at hun spør om slike intime ting - selv om de kjenner hverandre godt! - og han sier rett ut til henne at hun bør slutte med å spørre om slike ting.

Hei!

Javel! Men det er umulig å forstå, så jeg må da bare huske det, alt sammen.

Jeg skal spørre noen til og tenke litt til, ikke fordi jeg ikke tror dere svarer riktig, men fordi jeg forstår ut i fra klesskift av det er ulike oppfatninger.

Av erfaring vet jeg dere er mer vanlig på å oppfatte riktig, og jeg kan nettopp få frem forundrelsen og latteren, eller forargelsen og tausheten, det siste er ikke ok, og jeg har endret på mye.

Det er ikke lett for meg heller, ikke bare skal jeg tenker på øyekontakt og det rent tekniske i en samtale, jeg må også ha perspektiv og følelse for hva som man kan si og ikke, det er vanskelig.

Jeg synes ikke det trenger å være noe mål for deg å _alltid_ skulle gjøre det som er mest vanlig blant folk flest. Hvorfor er det så viktig å passere som mest mulig vanlig (normal)? Så lenge du så godt som mulig unngår å såre andre mennesker og ikke gjør ting som innebærer fare for deg selv eller andre, så synes jeg ikke det spiller noen rolle om du stiller uvanlige spørsmål eller ikke.

Din annerledeshet innebærer ikke bare problemer, den innebærer også en kilde til økt refleksjon og forståelse av både det som er normalt og annerledes - for deg og for andre. Jeg synes jeg lærer noe av din uvanlighet mange ganger i uken.

Jeg synes du skal tillate deg selv å være deg selv; - en unik - og litt uvanlig - person - og at du ikke skal forsøke å bli en kopi av det du oppfatter som normalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...