Gå til innhold

Noen med peiling på motorolje her...?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skjønner meg ikke helt på dette med delsyntetisk og helsyntetisk olje. 

 

Helsyntetisk er jo dyrest, så det sier seg vel selv at den er best. Men er det slik at man ikke kan bruke delsyntetisk når man har brukt helsyntetisk og omvendt?

Det er ikke stort annet enn flytevnen, altså hvor tynn den er når det er kaldt. Det er tilsatt kjemikaler i motoroljen for å få frem de egenskapene som ønskes.

For oss i kalde nord så er det viktig at oljen er veldig tynnflytende når det er iskald, mens vanlig motorolje blit tykk som graut før den blir varm.

Fordelen med det igjen er at det blir lettere å starte bilen ved kald motor og det blir mindre slitasje i motoren fordi oljen kommer lettere tundt i motoren og smører kritiske punkter med en gang.

 

Du kan fint bytte olje til den oljen du ønsker å bruke, f.eks bruke vanlig motorolje på sommeren, delsyntetisk om høsten eller året rundt for den sakens skyld eller helsyntetisk. Spiller ingen rolle om du bytter om ved neste oljeskift.

Bruker du motorvarmer så kan du stort sett bruke vanlig olje året rundt. Så det kommer helt an på temperaturene der bilen står og hvor varm den er ved kaldstart.

Det er ikke stort annet enn flytevnen, altså hvor tynn den er når det er kaldt. Det er tilsatt kjemikaler i motoroljen for å få frem de egenskapene som ønskes.

For oss i kalde nord så er det viktig at oljen er veldig tynnflytende når det er iskald, mens vanlig motorolje blit tykk som graut før den blir varm.

Fordelen med det igjen er at det blir lettere å starte bilen ved kald motor og det blir mindre slitasje i motoren fordi oljen kommer lettere tundt i motoren og smører kritiske punkter med en gang.

 

Du kan fint bytte olje til den oljen du ønsker å bruke, f.eks bruke vanlig motorolje på sommeren, delsyntetisk om høsten eller året rundt for den sakens skyld eller helsyntetisk. Spiller ingen rolle om du bytter om ved neste oljeskift.

Bruker du motorvarmer så kan du stort sett bruke vanlig olje året rundt. Så det kommer helt an på temperaturene der bilen står og hvor varm den er ved kaldstart.

Hvis man feks brukte helsyntetisk sist man fylte olje, må man da bruke helsyntetisk, eller går det fint an å fylle delsyntetisk på en oljetanke med helsyntetisk? Eller må man først ta oljeskift?

 

Jeg spurte her inne en gang før vedr 30 og 40. Jeg mener å huske at 30 (feks 5W 30) tåler kulde bedre enn 40 (feks 5W 40). Har jeg forstått dette riktig?

 

Jeg bør kunne dette, så mange takk :)

Det er ingen stor fare å blande oljer, så hvis du trenger å etterfylle og har helsyntetisk på bilen og vil etterfylle med delsyntetisk så kan du gjøre det.

 

5w 30 og 5w 40. Det ene tallet sier noe om hvor tynnflytende oljen er når det er kaldt og det andre tallet sier noe om hvor tynn/tykk olje er når den er varmt.

Det vil si at f.eks 5w 30 er bedre ved kaldstart enn 10w 30

Ved kaldstart vil begge disse oljene, 5w 30 og 5w 40, ha omtrent samme egenskapene, men 5w 30 vil ha bedre egenskaper når olja er varm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...