Gå til innhold

Hvordan skal en klare seg med lavere inntekt?

Anbefalte innlegg

Går kraftig ned i inntekt.  Er blitt vant til å kunne kjøpe den maten vi ønsker, og har glemt ut hvordan en sparer penger.  Har alltid handlet first price og tilbudsmat, men det må mere tiltak til nå.  Det har gått mye penger i frukt, så det prøver jeg å kutte ut.  Er grønnsaker billigere? Er det noen som har noen gode råd?

Fortsetter under...

Det er stor variasjon mht hvor mye frukt og grønnsaker koster. Frosne grønnsaker er ofte billigere enn friske, og det finnes også rimelige varianter av frosne bær.

Jeg synes Kiwi har de beste prisene på ferske grønnsaker og frukt av god kvalitet.

Går kraftig ned i inntekt.  Er blitt vant til å kunne kjøpe den maten vi ønsker, og har glemt ut hvordan en sparer penger.  Har alltid handlet first price og tilbudsmat, men det må mere tiltak til nå.  Det har gått mye penger i frukt, så det prøver jeg å kutte ut.  Er grønnsaker billigere? Er det noen som har noen gode råd?

Stor forskjell på hva som koster av frukt og grønt. Epler, appelsin og pærer er som regel billigere enn feks druer, plommer og jordbær etc. Druer finnes forrsten både i løs vekt og i 500-grams bokser der vi handler, og løsvekt går som regel til halv pris (fordi de har stein og er i ulik str). Av grønnsaker er både sopp, paprika, ulike kåltyper og ulike rottyper rimeligere. Sjekk rett og slett kilospris når du går i butikken neste gang.

Har du behov for å spare er forresten hjemmebakt brød et must. De er bedre, metter mer og holder seg lengre - et kinderegg rett og slett ;)

Siste tips: ikke shop på tom mage...

Endret av Kayia

Gå inn på nettet på de forskjellige butikkjedenes sider og se hva de har på tilbud fra uke til uke. Når det er noe virkelig billig, så kjøp inn mye på en gang.

Mat?. Det er jo ikke det som koster penger. Bolig og bil etc koster penger. Selv har jeg kun 3000 kr i faste utgifter i mnd. Dette fordi jeg ikke har bil, og bor billig. Dette har medført at jeg nå har godt med penger i banken. Men jeg elsker å leve på stramme budsjetter. Enhver idiot kan jo klare seg på 50000 eller lignende i mnd. Det er når budsjettet blir stramt at utfordringene kommer. Dog har jeg dyrt stereo og tv, men dette er ikke noe man har mnd utgifter på. Innimellom bruker jeg bare 5000 i mnd. Funker fint uten at jeg sulter.

Så på luksusfellen i går forresten. Det var noen brødhuer der som hadde over 50000 i netto inntekter hver mnd, men brukte over 100000. Snak om å ha fulgt med i mattetimen.

Men det blir for dumt med folk som har dyre biler og boliger, også er de kjempeopptatte av å spare en 1000-lapp på matbudsjettet hver mnd, fordi de sliter med budsjettet. Ta der det monner. Selg bilen og ikke bo deg ihjel er svaret !.

Endret av mannensin

Annonse

Mat? Det er jo ikke det som koster penger. Bolig og bil etc koster penger. Selv har jeg kun 3000 kr i faste utgifter i mnd. Dette fordi jeg ikke har bil, og bor billig. Dette har medført at jeg nå har godt med penger i banken. Men jeg elsker å leve på stramme budsjetter. Enhver idiot kan jo klare seg på 50000 eller lignende i mnd. Det er når budsjettet blir stramt at utfordringene kommer. Dog har jeg dyrt stereo og tv, men dette er ikke noe man har mnd utgifter på. Innimellom bruker jeg bare 5000 i mnd. Funker fint uten at jeg sulter.

Så på luksusfellen i går forresten. Det var noen brødhuer der som hadde over 50000 i netto inntekter hver mnd, men brukte over 100000. Snak om å ha fulgt med i mattetimen.

Men det blir for dumt med folk som har dyre biler og boliger, også er de kjempeopptatte av å spare en 1000-lapp på matbudsjettet hver mnd, fordi de sliter med budsjettet. Ta der det monner. Selg bilen og ikke bo deg ihjel er svaret !.

Ts sier "vi", og dersom man ikke er singel-husholdning er det ikke like lett å leve på sparebluss matmessig. Siden ts ba om råd mht mat kan det være at andre utgifter er redusert fra før av?

Ts sier "vi", og dersom man ikke er singel-husholdning er det ikke like lett å leve på sparebluss matmessig. Siden ts ba om råd mht mat kan det være at andre utgifter er redusert fra før av?

Hun skriver at hun allerede kjøper first price mat, så jeg tviler på at det er maten som er hovedproblemet. Garantert andre tunge poster som er problemet. Nordmenn har jo aldri brukt mindre av inntektene sine på mat enn de gjør  nå. Hovedproblemet er at nordmenn er for bortskjemte og skal ha fine boliger og biler, også spare de litt på maten og andre småting. De sparer med andre ord på ørene også lar de krona rulle...

Mat?. Det er jo ikke det som koster penger. Bolig og bil etc koster penger. Selv har jeg kun 3000 kr i faste utgifter i mnd. Dette fordi jeg ikke har bil, og bor billig. Dette har medført at jeg nå har godt med penger i banken.  Men jeg elsker å leve på stramme budsjetter. 

Hvorfor det egentlig? Og sparer du til noe spesielt?

Endret av sur kjerring

Det er stor variasjon mht hvor mye frukt og grønnsaker koster. Frosne grønnsaker er ofte billigere enn friske, og det finnes også rimelige varianter av frosne bær.

Jeg synes Kiwi har de beste prisene på ferske grønnsaker og frukt av god kvalitet.

Er frosne grønnsaker like sunne som friske?  Jeg handler mye på Kiwi.

Hvorfor det egentlig? Og sparer du til noe spesielt?

For å være ærlig så er det egentlig ikke det. Føler jeg har alt jeg trenger. Er veldig interessert i tekniske ting og har de meste i form av stor flatskjerm,pc, playstation, ipad, stereo, bluray, fine klokker etc. Noen ganger kan sitte på nett og se på f.eks en stereoforsterker til 100000 og få lyst til å bestille, men så klarer jeg å styre meg fordi jeg får litt dårlig samvittighet, fordi jeg har et mere en godt nok anlegg.

Når det gjelder bolig så interesserer det meg ikke i det hele tatt. Elsker å bo lite og ha alt på et rom. Samme med bil. Bare pes med bil i oslo. Hender jeg låner firmabilen til min far noen ganger, men finne parkeringsplass og bruke tid på servicer, naf-kontroller og alt det styrer der gidder jeg ikke å drive med. Glad jeg ikke har bil. Men bor man på landet så er det selvfølgelig litt annerledes.

Og hvis du ikke har noen stor interesse av å bo fint, og ikke bil, så er det vanvittige summer man sparer.  Det er disse to postene som utgjør det store innhugget i folks økonomi.

Men for de som er veldig opptatt av å imponere damer, så er dette selvfølgelig ikke veien å gå. Damer liker menn som viser at de har penger i form av flotte boliger og biler. Men for meg er ikke falsk kjærlighet tingen. Trives meget godt som singel også.

Selv synes jeg friske grønnsaker smaker så mye bedre enn frosne at jeg aldri ville gått over til frosne. Det bruker jeg bare i nødfall. Ville da heller satset på billigere type grønnsaker.

Tror grønnsaker som er fryst ned raskt og riktig skal være tilnærmelsesvis like sunne som friske.

Stor forskjell på hva som koster av frukt og grønt. Epler, appelsin og pærer er som regel billigere enn feks druer, plommer og jordbær etc. Druer finnes forrsten både i løs vekt og i 500-grams bokser der vi handler, og løsvekt går som regel til halv pris (fordi de har stein og er i ulik str). Av grønnsaker er både sopp, paprika, ulike kåltyper og ulike rottyper rimeligere. Sjekk rett og slett kilospris når du går i butikken neste gang.

Har du behov for å spare er forresten hjemmebakt brød et must. De er bedre, metter mer og holder seg lengre - et kinderegg rett og slett ;)

Siste tips: ikke shop på tom mage...

Jeg har begynt å bake mer.  Vet ikke om jeg kommer til å bake brød da, men har blitt flinkere til å bake rundstykker. Jeg elsker druer, men har gått forbi fruktdisken nå. Vet ikke om jeg har godt av de heller.  Men kåltyper og rottyper skal jeg prøve å spise og kjøpe mer av.  

Annonse

Ja faktisk. Ofte billigere også. f.eks brokkoli er veldig sunt og kjøper du en pakke koster det vel ca 7 kr. Mye billigere enn fersk. Også kan du bare ta ut det du trenger og fryse resten. Brokkoli topper altså. Kjøper du fersk så må du skjære og tulle. Dessuten blir de jo brune etter kort tid. I fryseren holder de seg "evig".

Bake brød er fint. Du sparer penger. Pleier å lage flere i slengen jeg. Mye bedre enn kjøpebrød. Smaker så kunstig de i butikken. Så slipper du alle e-stoffene og all dritten. Pleier å bake en gang i uken jeg. Gjort det i mange år. Grovt, med olivenolje, havregryn som inneholder mye sunt fett som gjør at brødet ikke blir så fort tørt. Alt for hånd. God trening og kna brøddeigen.

Endret av mannensin

De sparer med andre ord på ørene også lar de krona rulle...

Jeg skal være enig i det.  Men det er viktig å finne ut hva som betyr mest for oss selv også.  Om det er en sydentur en gang i året, eller indrefile og flotte middager hele året.  Vi må bare fordele pengene slik at de holder. 

Kan nok spare inn på andre områder også.  Det er nok lettest å begynne på maten, men får se etter hvert.  Det er mange vaner du venner deg til når du har råd som du ikke kommer på er en utgiftspost. 

Kan nok spare inn på andre områder også.  Det er nok lettest å begynne på maten, men får se etter hvert.  Det er mange vaner du venner deg til når du har råd som du ikke kommer på er en utgiftspost. 

En gjennomgang av forsikring og hva dere abonnerer på i forbindelse med nett/ telefoni/ aviser etc kan også være lurt å ta, her er det mye å spare. Som mannensin sier er det også mye å vinne på å se på transportutgifter samt forbruk av strøm. Å skifte bolig er ikke like kjapt, og ofte ganske kostnadskrevende. 

Ville definitivt gått over til hjemmebakt brød, ikke noe å vente med. Som mannensin sier er de både mye sunnere, i tillegg til bedre og billigere.

Når det gjelder matbudsjettet - som for de fleste er en liten del av totalen - er det mye å spare på å kjøpe i sesong, kjøpe i stort, og unngå svinn. Se på kiloprisen. Husk på at du i tillegg styrer unna snop og usunn mat og spiser variert. Ikke slutt å spise frukt, men hvis du spiser en kilo hver dag, kan du godt kutte ned.

Gjest gjesteleser

Sett opp budsjett, og ta med ALLE utgiftene ila en måned. Alle småting du ikke tenker over: avis/bladabonnementer som bare kommer av seg selv, mobil/internett,tv-kanaler, medlemskap i diverse, osv. Har dere dobbelt opp av noe, si opp ett. Behold bare det mest nødvendige.

Bake rundstyker selv er helt supert, frys ned så du har til hele uka. Følg med på tilbudsaviser og putt i fryseren når det  er gode tilbud. F.eks. har Coop Mega kalkun til 29,90 pr kg nå, super mat. Helstek eller del opp, kok suppe på skroget. Rema er billig på grønt. Se etter alle 3for2-tilbud, men kjøp bare om det er varer dere uansett ville kjøpt. Handle bare 1-2 ganger i uka, og planlegg godt. Skriv handleliste, sjekk hva du har i skap og fryser og hva du kan lage av det. Ikke handle når du er sulten;-) Havregryn er bra og billig mat, enten som grøt eller kornblanding med nøtter osv.

Vær veldig obs på småhandel. Kjøper du vann i butikken? Røyker dere? Lett å ta med seg en pakke boller når du fyller bensin? Kjøper dere ting til huset/ungene som egentlig ikke er nødvendig? Legger dere turen til kjøpesenter/butikk for å få noe å gjøre/som underholdning? Bruker dere penger på fritidsaktiviteter dere kan få gratis?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...