Gå til innhold

Hvordan søke om ekstraundervisning for barn i barneskolen?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Er det veldig tungvint og tar det lang tid å få igang ekstraundervisning for et barn som har blitt hengende veldig etter i flere fag?

Anonymous poster hash: 8f6a3...ff7

 

Hei!

 

Du må ta kontakt med PPT, den skolegruppe ditt barn hører til, spør skolen hvis du ikke vet det.

Undervisningsinspektør og sosiallærer feks kan man spørre.

 

Det tar ikke lang tid tror jeg.

Dersom ungen ikke har en "årsak" til at h*n er blitt hengende etter, kan du bare glemme ekstraundervisning. Med det mener jeg en eller annen diagnose.

Finn en eldre skoleelev, student eller pensjonert lærer som kan hjelpe til på fritida dersom du ikke strekker til sjøl.

Dersom det er mistanke til en lærevanske, må ungen gjennom en utredning hos PPT. Om de "finner noe", tar det et par mnd før opplegget er i gang.

Altså: Ved diagnose har du kanskje et opplegg innen et par måneder. Om det ikke er noe spesielt, glem ekstraundervisning.

*desillusjonert og nyutdanna lærer*

Er det veldig tungvint og tar det lang tid å få igang ekstraundervisning for et barn som har blitt hengende veldig etter i flere fag?

Anonymous poster hash: 8f6a3...ff7

Dette kommer an på flere forhold, blant annet hvor mye på etterskudd barnet er faglig og hva som er årsaken til dette. I tillegg kan det ha stor betydning hvor i landet du bor.

Første skritt er å gå i dialog med skolen og høre hva som kan gjøres. Dersom ikke skolen selv har tilstrekkelig tak på situasjonen, bør barnet utredes av pedagogisk-psykologisk tjeneste. Skolen kan ta kontakt med PPT, men dere kan også gjøre det selv for rådgivning.

Dersom ungen ikke har en "årsak" til at h*n er blitt hengende etter, kan du bare glemme ekstraundervisning. Med det mener jeg en eller annen diagnose.

Finn en eldre skoleelev, student eller pensjonert lærer som kan hjelpe til på fritida dersom du ikke strekker til sjøl.

Dersom det er mistanke til en lærevanske, må ungen gjennom en utredning hos PPT. Om de "finner noe", tar det et par mnd før opplegget er i gang.

Altså: Ved diagnose har du kanskje et opplegg innen et par måneder. Om det ikke er noe spesielt, glem ekstraundervisning.

*desillusjonert og nyutdanna lærer*

Synes du var veldig optimistisk her. Det realistiske er vel å få det første møtet med PPT etter et par mnd. Så skal det avklares og testes  i alle varianter, både på skolen, PPT og eventuelt BUP det er behov for det.  Så er det ulike møter med foreldre og skole  før de kan konkludere og eventuelt fatte  et vedtak. Her hos oss tar det gjerne nærmere ett år fra den første kontakten er tatt til et vedtak foreligger.

 

Men til trådstarter; ta kontakt med skolen straks med deres bekymringer, det er viktig å ha de de med på laget. Diskuter veien videre, og hvilke tiltak skolen kan sette i verk  straks i forhold til tilpasset opplæring uavhengig av veien videre. 

Synes du var veldig optimistisk her. Det realistiske er vel å få det første møtet med PPT etter et par mnd. Så skal det avklares og testes  i alle varianter, både på skolen, PPT og eventuelt BUP det er behov for det.  Så er det ulike møter med foreldre og skole  før de kan konkludere og eventuelt fatte  et vedtak. Her hos oss tar det gjerne nærmere ett år fra den første kontakten er tatt til et vedtak foreligger.

 

Men til trådstarter; ta kontakt med skolen straks med deres bekymringer, det er viktig å ha de de med på laget. Diskuter veien videre, og hvilke tiltak skolen kan sette i verk  straks i forhold til tilpasset opplæring uavhengig av veien videre. 

 

Hos oss tar det som regel ikke mer enn ca 3 uker fra jeg har sendt pedagogisk rapport på eleven til PPT har første samtale med foresatte. Deretter bruker de ytterligere noen uker på testing, samtaler med elev, lærere og foresatte og til slutt skriving av rapport.

 

Min erfaring er at PPT hos oss er ganske effektive, med de elevene jeg har henvist har ikke saksgangen tatt mer enn 3 mnd. Dersom eleven skal henvises videre til BUP, tar det selvsagt lengre tid. Og BUP har mye lengre ventetid. 

 

Jeg jobber i Osloskolen.

Annonse

Hos oss tar det som regel ikke mer enn ca 3 uker fra jeg har sendt pedagogisk rapport på eleven til PPT har første samtale med foresatte. Deretter bruker de ytterligere noen uker på testing, samtaler med elev, lærere og foresatte og til slutt skriving av rapport.

 

Min erfaring er at PPT hos oss er ganske effektive, med de elevene jeg har henvist har ikke saksgangen tatt mer enn 3 mnd. Dersom eleven skal henvises videre til BUP, tar det selvsagt lengre tid. Og BUP har mye lengre ventetid. 

 

Jeg jobber i Osloskolen.

Da er du jamen heldig som jobber i samarbeid med et såpass effektivt system, det fungerer nok ikke like godt  alle steder. Hvor lang tid bruker dere fra foreldre melder bekymring, nødvendig testing til den pedagogiske rapporten fra dere blir ferdig da? Har inntrykk av at dette leddet mange steder også tar ganske lang tid. 

Da er du jamen heldig som jobber i samarbeid med et såpass effektivt system, det fungerer nok ikke like godt  alle steder. Hvor lang tid bruker dere fra foreldre melder bekymring, nødvendig testing til den pedagogiske rapporten fra dere blir ferdig da? Har inntrykk av at dette leddet mange steder også tar ganske lang tid. 

 

Som regel er det ikke foreldre som melder bekymring, men vi... :(

Når foreldrene samtykker til utredning og har skrevet under nødvendige papirer, skriver jeg pedagogisk rapport samme uka eller uka etter. (kommer litt an på når i uka det er!)  Så sørger rådgiver for innsending samme uka.

Som regel er det ikke foreldre som melder bekymring, men vi... :(

Når foreldrene samtykker til utredning og har skrevet under nødvendige papirer, skriver jeg pedagogisk rapport samme uka eller uka etter. (kommer litt an på når i uka det er!)  Så sørger rådgiver for innsending samme uka.

Godt at dere er så raske og effektive. Da har du jamen ingen grunn til å være desillusjonert. ;) 

Her hos oss krever PPT ganske mange tester tatt av skolen før pedagogisk rapport kan skrives. Selvfølgelig noe forskjellig avhengig av problematikken, men generelt skal det testes bredt fra skolens side før PPT tar imot en henvisning.  Så her det går ofte et skoleår før vedtak foreligger. 

Godt at dere er så raske og effektive. Da har du jamen ingen grunn til å være desillusjonert. ;)

Her hos oss krever PPT ganske mange tester tatt av skolen før pedagogisk rapport kan skrives. Selvfølgelig noe forskjellig avhengig av problematikken, men generelt skal det testes bredt fra skolens side før PPT tar imot en henvisning.  Så her det går ofte et skoleår før vedtak foreligger. 

 

Problemet er ikke selve utredningsopplegget, det fungerer jo ganske optimalt, tross alt.

 

Det er når dette er ferdig, at moroa starter. De elevene som har vedtak om spesialundervisning er ikke i nærheten av å få det de burde hatt. Papirene fra PPT blir bare et ark med oppramsing av en haug med tiltak / metoder som man veit at ikke blir brukt pga ressursmangel og elendige rammevilkår. Jeg finner det utrolig frustrerende og uhyre provoserende.  :angry:

Problemet er ikke selve utredningsopplegget, det fungerer jo ganske optimalt, tross alt.

 

Det er når dette er ferdig, at moroa starter. De elevene som har vedtak om spesialundervisning er ikke i nærheten av å få det de burde hatt. Papirene fra PPT blir bare et ark med oppramsing av en haug med tiltak / metoder som man veit at ikke blir brukt pga ressursmangel og elendige rammevilkår. Jeg finner det utrolig frustrerende og uhyre provoserende.  :angry:

Ja, det skjønner jeg er veldig frustrerende, og dessverre virkeligheten i mange skoler. Jeg jobber selv i barnehagesektoren, og vi har egen pedagog med ansvar for spesialundervisningen, oppfølging av planer blir fulgt som den selvfølgligste ting. Men erfaringene mine med organisering og gjennomføring av spesialundervisningen i skolen er dessverre ikke like gode.

Det er ganske sprøtt dersom eleven må ha en diagnose først, for å få ekstra timer.

Mange ganger tar det jo lang tid før en diagnose kan settes. Dessuten kan mange barn slite selv om de ikke har en diagnose.

 

Jeg syns ikke det er riktig at foreldrene selv må ordne og betale for privatlærer, når barn i skolen skal behandles individuelt.



Anonymous poster hash: 8f6a3...ff7

Det er ganske sprøtt dersom eleven må ha en diagnose først, for å få ekstra timer.Mange ganger tar det jo lang tid før en diagnose kan settes. Dessuten kan mange barn slite selv om de ikke har en diagnose. Jeg syns ikke det er riktig at foreldrene selv må ordne og betale for privatlærer, når barn i skolen skal behandles individuelt. Anonymous poster hash: 8f6a3...ff7

Nå er diagnose et veldig vidt begrep da. Veldig mange som får rett til spesialundervisning kommer inn under ulike sekkebetegnelser som lese og skrivevansker, udefinerte språkvansker, lærevansker osv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...