Gå til innhold

Hivsmitte

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg og barnet mitt var på en fest med somaliske flyktninger. Jeg har blitt ganske redd for barnet mitt etter festen, da jeg har lest en del om hiv. På festen var det en mann som lånte barnet mitt mobilen sin, og hun spiste på den. Hun holder på å få tenner, og jeg ble plutselig veldig redd for om det kan ha vert størknet blod på mobilen, viss han har hiv og har eks sår på fingen.

Hvor mye skal til for å bli hivsmittet? Er det teoretisk mulig at datteren min kan ha bli smittet av hiv? Bør jeg teste hun?

Hvordan er det med mat? Kan vi bli hivsmittet av å spise mat som er tilberedt av en hivpositiv?

Hvordan er det med små barn som holder på å få tenner ol om den ene skulle være hivpositiv?

Det er bare et par dager siden vi var der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395027-hivsmitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

HIV overføres ved blod, blodprodukter eller nærkontakt, da mener jeg samleie eller tilsvarende nærkontakt. Jeg pleier å si \" man skal aldri si aldri i medisin\", men din beskrivelse av den situasjon kommer definitivt i kategorien \"aldri\". Jeg mener at faren for at ditt barn har fått overført HIV på denne måten er praktisk talt \"noneksistent\". Jeg synes ikke at det skulle være nødvendig å teste henne for HIV.

Hvis HIV skal smitte via maten må man forutsette at vedkommende som laget maten sølte blod i maten, og at maten ikke ble kokt. Selv da ersjansen så minimalt at man ikke behøver å være engstelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395027-hivsmitte/#findComment-3504986
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...