Gå til innhold

Et barn til

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Takk for flott spalte. Jeg har noen spørsmål, du har sikkert svart på lignenede mange mange ganger før :)

Jeg er 38,5 år. Frisk. Ikke røyker eller drikker. Jeg prøver å få barn nr 2, har prøvd en god stund. Tatt noen blodprøver hos Medicus bare for å komme igang, men ikke vært til konsultasjon ennå.

Jeg hadde AMH på 34

FSH på 8,5

LH på 5

Østradiol på 0,09

Disse var tatt på dag 2 i syklus.

Jeg har fått høre at 8,5 er en dårlig verdi på FSH. At 9 er grensen for når man sier eggstokkfunkjsonen viser tegn til å være dårlig. Jeg forstår det slik at unge fertile kvinner gjerne ligger langt nede på FSH skala, og at min verdi kan sees på som høy?

Jeg får sprøsmål fra min gynekolog av og til om jeg har regelmessig menstruasjon. Og jeg har svart ja. Men nå er jeg litt usikker på om jeg "lyver" da. Jeg har mens hver måned, men syklusen varierer. Jeg måler eggløsningstidspunkt, og har det siste året gjennomsnittlig hatt eggløsning på dag 14-15 (og dermed en 28-29 dagers syklus) men har også hatt så tidlig eggløsning at jeg gikk glipp av den. (Dvs dag 8-10) Min siste syklus hadde eggløsning på dag 19. Hva er det som gjør at det er så stor forskjell? Er det egget som er dårlig og dermed gir tidlig eggløsning? Er det min høye FSH som forårsaker det?

Er det trolig at FSH faktisk er mye høyere enn det den ble tilfeldigvis målt i den syklusen jeg tok blodprøver? At jeg egentlig kan ha en helt annen baseline-FSH?

Jeg er redd Medicus skal si at jeg ikke egner meg til fertilitetsbehandling pga høy FSH osv. At toget har gått, og at de varierende syklusene er beviset på det :( Har du noen formening om det basert på de verdier jeg har oppgitt til deg?

Jeg har litt forgjeves forsøkt å snakke med min mannlige gynekolog. Men han sier nesten rett ut at jeg er for gammel til å få barn hele tiden, og det er litt ubehagelig. Han mener jeg burde satt igang med barn før. Jeg var dessverre gift med en voldelig mann før han jeg er med nå, og var livredd for å bli gravid med ham. Det føles litt vondt når min gynekolog mener jeg har sløst bort tiden med vilje :(

Kanskje kan jeg aldri få et barn til, men jeg vil så veldig gjerne. Min mann er enebarn og ønsker spesielt sterkt at vår datter skal få et søsken.

Jeg kan nevne at min manns spermanalyse viste alt normalt, men det sto at det var rikelig med leukocytter i prøven. Kan dette være noe som kan bevirke at vi ikke blir gravide?

Takk for svar og fin spalte!

Mvh Mie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395030-et-barn-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt forgjeves forsøkt å snakke med min mannlige gynekolog. Men han sier nesten rett ut at jeg er for gammel til å få barn hele tiden, og det er litt ubehagelig. Han mener jeg burde satt igang med barn før. Jeg var dessverre gift med en voldelig mann før han jeg er med nå, og var livredd for å bli gravid med ham. Det føles litt vondt når min gynekolog mener jeg har sløst bort tiden med vilje :(

Her står det om leukocytter i sæd:

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201482.htm

Jeg kan ikke svare på noen av de andre fagspørsmålene, jeg vil bare ønske deg lykke til med prøvingen og støtte deg i avgjørelsen om å forsøke, om nødvendig med litt hjelp.

Gynekologen skal du bare drite i, det er ikke avgjørende forskjell på å få barn når man er 35 eller når man er 40 for friske kvinner. Fruktbarheten kan dessverre være redusert, men ikke de andre forutsetningene.

Hilsen en som også strevde med barn nr. 2 og lyktes som 39-åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395030-et-barn-til/#findComment-3504928
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes det var flotte hormonverdier, FSH under 12, østradiol under 0,2 og bra AMH (den viktigste av prøvene). Syklus på mellom 25 og 35 anses normal.
Jeg vet ikke hvor lenge dere har forsøkt, men i din alder tar det lengre tid å bli gravid enn hos yngre, faktisk mer enn dobbel så lang tid som hos en på 25 år. Det skyldes at eggene ikke er så spreke lenger, og det kan ta tid før et godt egg løsner og lar seg befrukte og som så kan grave seg ned i livmoren.
Jeg synes ikke du skal spekulere så mye på vekslende tidspunkt for eggløsning, men ha samleie 2-3 ganger i uken og huske at graviditet kan finne sted i seks dager som avsluttes på eggløsningstidspunktet.
Det viktigste ved sædprøven er antall og utseende av sædcellene.

Jeg synes at det er trist at din gynekolog er så negativ. Etter min mening er du ikke for gammel, og du har ikke sløset bort tiden med å vente til du har truffet en mann du virkelig ønsker barn med. Jeg synes at du har et godt utgangspunkt, men at du må ha mer tålmodighet.

Da jeg ikke vet hvor lenge dere har forsøkt, kan jeg ikke gi råd om behandling. Ved prøverørsbehandling kan man ta ut flere egg til befruktning, og lykkes det er det et kvalitetstegn og det befruktede egg kan innsettes i livmoren, de overtallige kan settes inn i senere syklus.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg overså at du har ett barn fra før, det er et godt utgangspunkt.

Takk for hyggelige ord

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395030-et-barn-til/#findComment-3504934
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...