Gå til innhold

yasmin/trionetta-Trenger hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Moonfairy

Hei!

Jeg har et problem som jeg MÅ ha svar på så fort som mulig.Skrev et innlegg for ca.1 uke tilbake i dette forumet,men ting har forandra seg siden da.Var på SiA til gynekologisk sjekk,ble sendt av legevakta.Gynekologen fant ikke noe galt,men trodde de sterke smertene mine skyldtes en blanding av p-pilleoppstart i høst(brukte nesten to brett uten mellomrom m en gang..) og urinveisinf.Han mente at smertene skyldtes dette +hormoner som løp løpsk.Fikk smertestillende,og er mye bedre nå.Men:Har hatt mensen nå,og lurer på,skal jeg fortsette på Yasmin,eller bør jeg gå over på en annen pille,feks Trionetta???

Har hørt at Trionetta har mange bivirkninger,og det vil jeg helst ikke ha..Merket sånn sett ikke noe til det av Yasmin.Men:Hvorfor har jeg forstatt mens-smerter når jeg fikk Yasmin mot nettopp dette??

Hva anbefaler du meg å gjøre nå,Mette??

Bytte pille?Eller??

Håper på raskt svar.På forhånd takk.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39508-yasmintrionetta-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke gi deg personlig råd, men opplyse om at det ikke er stor forskjell mellom Trionetta og Yasmin med hensyn til bivirkninger og evt. smerter (som ikke er typisk for p-pille). Med p-pille er det kontroll med hormoner, da er det ikke noe som løper løpsk. Ved menssmerter som er forårsaket av endometriose (se helseleksikon) vil p-pille ikke alltid hjelpe.

Gjest Moonfairy

Jeg kan ikke gi deg personlig råd, men opplyse om at det ikke er stor forskjell mellom Trionetta og Yasmin med hensyn til bivirkninger og evt. smerter (som ikke er typisk for p-pille). Med p-pille er det kontroll med hormoner, da er det ikke noe som løper løpsk. Ved menssmerter som er forårsaket av endometriose (se helseleksikon) vil p-pille ikke alltid hjelpe.

Hei og tusen takk for svar!

Jeg ringte min faste gynekolog,og hun anbefalte meg å fortsette på Yasmin,så nå gjør jeg det,og alt er bra.Er helt uten smerter i magen igjen,og det er deilig.Men jeg lurer fortsatt på hva det egentlig var siden jeg fikk snikende smerter,også plutselig var det veldig veldig vondt og akutt.(jeg ble satt helt ut av smertene,klarte ikke å gjøre noe som helst).

Og nå er de altså borte igjen.Har du noen teori på hva det kan være?

Gynekologen min trodde ikke helt på det som gynekologen på SiA sa...Og jeg vil jo ikke at dette skal skje igjen,så hvis det er noe jeg kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen....

Angående mens-smertene jeg fortsatt har(men som er noe mindre etter jeg startet på p-pilla)..Hvordan finner man ut om man har endometriose?Tester?

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...