Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hostet konstant i to uker nå. Hoster så jeg kaster opp enkelte ganger. Ikke særlig behagelig. Sover ikke om natten, sliter på jobben med hoste og trøtthet (er 50% sykem.) Har begynnt å få skikkelig muskalvondt i magen av all hostingen. Må holde på navlen for ikke å få navlebrokk. Området ved navlen tyter ut i hver hostekule og er ganske blå.

Har gått gjennom hele felleskatalogen for hostesafter og har prøvd de som er "godkjent" for gravide.

Nå orker jeg snart ikke mer. men, kommer ikke til hos lege før på torsdag eller fredag. På torsdag skal jeg til jordmor uansett.

Kan man hoste i gang en fødsel? Begynner å bli nærvøs for det og......

Er 32 fullgåtte uker i dag.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det skal mye til for at man hoster på seg for tidlig fødsel. Jeg vet at enkelte har hostet på seg vannavgang helt mot slutten av svangerskapet, hvor magen er på det mest spente og fødselen uansett ikke er langt unna. Jeg vil anbefale deg å ikke tenke så mye på dette, selv om jeg forstår bekymringen. Kanskje hadde det vært en ide å være 100 % sykemeldt inntil videre, så kroppen fikk brukt det lille den har av overskudd til å bekjempe forkjølelsen. Når du heller ikke får sove, er det klart at kroppen blir tynt til det ytterste og immunapparatet får ikke jobbet så effektivt som det burde. Dessverre er det slik at infeksjoner, som forkjølelse mot slutten av svangerskapet, har det med å trekke ut i langdrag, nettopp fordi kroppen har mer enn nok med å ta vare på svangerskapet og fordi det lille overskuddet som er igjen, ikke alltid blir brukt riktig. Du burde sove mer, hvile mer, drikke mye og prøve å få hjelp til å få redusert hosteanfallene. Det er ikke farlig, noe av det du beskriver, med muskelsmerter i magen og blåfargen rundt navlen. Musklene får juling og rundt navlen blir det små underhudsblødninger p.g.a. strekket. God bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...