Gå til innhold

NAV vil at jeg har opphold på Catosenteret

Anbefalte innlegg

Jeg er i en prosess med NAV, og i en avklaringsperiode.
Jeg har kroniske smerter og fibromyalgi som jeg sliter endel med.

Nå vil NAV at jeg tar et opphold på Catosenteret eller Friskgården el.

Regner med at dette er et opphold på flere uker, ikke dagstilbud?

MÅ jeg si ja til dette? Det passer meg og min livssituasjon veldig dårlig...

Jeg forstår at jeg må prøve ut diverse og prøve det meste for og bli bedre, og det gjør jeg gladelig - men et slikt opphold på flere uker fikser jeg ikke, jeg har endel angst og andre tillegsdiagnoser også + at det ikke er så lett for de her hjemme om jeg er borte i flere uker...

Er det foressten slik at man kommer hjem i helgene?

Og hvor lenge pleier slike opphold og vare?

Anonymous poster hash: 0f62c...aa6

Fortsetter under...

MÅ jeg si ja til dette? 

Du kan vel risikere å miste stønaden (AAP?) hvis du er veldig vrang.

De fleste slike steder har liten aktivitet i helger og man kan derfor reise hjem. Du sier du gladelig vil prøve det meste og derfor synes jeg du skal prøve dette. Har selv god erfaring med rehabiliteringsopphold, så anbefaler deg det. Det var 4 uker for min del, men der er det sikkert ulik praksis. 

Anonymous poster hash: 4591f...d6b

MÅ jeg si ja til dette? Det passer meg og min livssituasjon veldig dårlig...

Jeg forstår at jeg må prøve ut diverse og prøve det meste for og bli bedre, og det gjør jeg gladelig - men et slikt opphold på flere uker fikser jeg ikke, jeg har endel angst og andre tillegsdiagnoser også + at det ikke er så lett for de her hjemme om jeg er borte i flere uker...

Er det foressten slik at man kommer hjem i helgene?

Og hvor lenge pleier slike opphold og vare?

Anonymous poster hash: 0f62c...aa6

Slike opphold varer som regel i fire uker og du kan lese om det her

http://www.catosenteret.no/arbeidsrettet-rehabilitering/

Det er greit å reise hjem i helgene dersom du har bil eller kan bli hentet.  Det ligger fint til, men litt ut i hutaheiti

NAV kan ikke tvinge et spesifikt behandlingstilbud på noen. Det er leger som bestemmer behandling, og hva som passer for den enkelte, ikke NAV. Man kan heller ikke kreve at noen skal reise hjemmefra på helseopphold, hvis man feks har barn eller annen livssituasjon som gjør dette mulig.

På den annen side vil nok NAV at du viser til at du går i en eller annen form for behandling/tiltak med sikte på å bedre din livssituasjon.

Snakk med legen din, og få hjelp til å skrive om dette til NAV. Håper du har en støttende lege.

Anonymous poster hash: fa346...d4e

Annonse

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha takket ja til et tilbud på Catosenteret. Det vil du få en mulighet til både å få bedre oversikt over hvilke muligheter du har for bedring og hvilke behandlingsformer som er mest relevante. Ofte vil det være hensiktsmessig å reise vekk hjemmefra slik at det er mulig å fokusere på hva du trenger å få gjort. Catosenteret har ansatte som er vant til å forholde seg til sammensatte problemer, at du har angst er ingen hindring i denne sammenhengen. Prøv å få familie og venner til å hjelpe til på hjemmefronten slik at du kan reise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...