Gå til innhold

Til helsesøster-Om ammeteknikk


Gjest feil?

Anbefalte innlegg

Så at du svarte i et innlegg nedenfor at "hvis brystknoppen ser ut som en ny leppestift etter amming, suger barnet feil". Det gjør spesielt den ene vorten min nesten hver gang! Jeg trodde dette var riktig jeg, siden brystvorten liksom blir klemt opp i ganen og "formes" etter denne. Riktig nok er det ofte litt vondt å amme fra dette brystet, men det føler jeg skyldes at jeg ikke alltid får nok bryst inni munnen. Hvordan skal brystvorten "se ut" etter amming? (vet det kan være vanskelig å beskrive altså) På den ene brystet er jeg ofte sår på undersiden av brystknoppen. Kan det tyde på feil teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære feil?

Om du kjenner oppi ganen din med tungespissen så kjenner du først den hårde gane. lengre bak, den myke gane. Det er dit brystknoppen kommer, om barnet har nok bryst inni munnen. Brystknoppen blir da avlang og ligger langt bak i svelget. Mm brystknoppen ser skjeiv ut, men mor ikke har problemer med sårhet eller smerte så ville jeg ikke gjort noe med det. Du beskriver at det gjør litt vondt og at du er litt sår på undersiden av brystknoppen. Ved riktig tak skal brystknoppen være ganske jevnt rund når barnet slipper taket. Prøv å stimuler til stort gap, og trekk barnet fort inntil deg mens det gaper. Har du store bryst så prøv å hold brystet på en slik måte at du spisser det og det passer bedre til barnets munn. For å si hva som kan forbedres ved teknikken til ditt barn bør du ta kontakt med helsesøter og la henne se når du ammer.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Valnøtt

Min ser også sånn ut. Jeg jobbet mye i starten for å få bedre ammestilling slik at den ikke skulle ha den formen når den kom ut. Vel, nå er tassen ni måneder og den ser fortsatt ut som en ny lebestift, men ammingen har gått kjempefint.

Det er vel som med alt annet. Noen har det sånn og andre har det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...