Gå til innhold

Problemer med å kjenne igjen ansikter

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg tidligere om det er noen som kjenner til tester for ansiktsgjenkjenning. Jeg har alltid hatt store problemer med det og kunne tenkt å teste meg. Jeg har prøvd en test, men svaret sa meg ganske lite. Så hvis noen kjenner til tester så hadde det vært fint. Jeg kommer oppi mange pinlige og ubehagelige situasjoner på grunn av at jeg ikke kjenner igjen folk som jeg burde kjenne.

Anonymous poster hash: f225e...501

Fortsetter under...

Kanskje er det like nyttig å lære seg teknikker for 1) å kjenne igjen ansikter på en annen måte 2) å forklare for andre at du ikke er så god på dette 3) å akseptere for deg selv at dette er noe du ikke kan?

Jeg var forferdelig flau over dette problemet selv tidligere, men etter at jeg ble diagnostisert med Asperger, hvor vansker med ansiktsgjenkjennelse ofte er et element, er det lettere for meg å bare "blåse" av det. Jeg sier av og til til folk jeg er usikker på om jeg har sett før, feks at "jeg har problemer med å kjenne igjen ansikter (og huske navn), var det deg jeg snakket med for to minutter siden?" Da kan man "tøyse" det litt vekk, man tar selv på seg "skylden", og man sikrer at man ikke har fornærmet den andre ved å ikke legge merke til ham/henne.

Noen ganger viser det seg at jeg faktisk husker den andre personen, mens den andre ikke husker meg, så det er ganske vanlig å ikke beherske dette fullt ut! Og det føles som en lettelse å oppdage dette.

Det kan være til hjelp å memorere spesielle detaljer i ansikter, men mange, særlig unge, og kvinner, har lite særpregede ansikter, så det er ikke alltid det går. Gjelder det en og samme dag, kan klesplagg være til hjelp, hvis de ikke også er helt nøytrale.

Jeg skrev et innlegg tidligere om det er noen som kjenner til tester for ansiktsgjenkjenning. Jeg har alltid hatt store problemer med det og kunne tenkt å teste meg. Jeg har prøvd en test, men svaret sa meg ganske lite. Så hvis noen kjenner til tester så hadde det vært fint. Jeg kommer oppi mange pinlige og ubehagelige situasjoner på grunn av at jeg ikke kjenner igjen folk som jeg burde kjenne.

Jeg vet ikke om noen som tester ansiktsgjenkjenning i Norge, men det finnes helt sikkert. Du kan også finne tester på nettet, hvis du søker Facial Recognition Test.

Her feks:

http://www.faceblind.org/facetests/index.php

Hei!

Jeg er ansiktsblind og kjenner kun igjen mine egne barn.

Andre mennesker kjenner jeg ikke igjen, uansett hvor mye jeg syns om dem.

Jeg har gjort avtaler med de som er viktige for meg, de vet det alle, og derfor hilser de på meg og sier hverm de er. 

Jeg er imidlertid veldig god på stemmer, jeg kan skille stemmer blant tusenvis, tror det er fordi jeg har absolutt gehør og hører melodiene og stemmene til alle instrumenter i orkester, samt hører på innspillinger når feks solisten trekker pusten, det hører ikke så mange. Det er en god hjelp, det er bare at jeg da først må høre stemmen, før jeg kan si om jeg har møtt vedkommende før.

Andre hjelpemidler er formen på mennesker den kan jeg huske, dvs rammen rundt, samt klær og måte å bevege seg på,  samt setting, at nå forventer jeg å treffe X ant mennesker og de er... osv...

Da kan jeg bare smile også hører jeg jo stemmene:-)

Prinsessen i Sverige har det også, like ille som meg:-)

Hei!

Glemte det fins mange tester:

http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.no/2007/03/gonfrg-eller-prlhalsband.html

Det er bare å søke litt. Jeg er ikke testet, men at jeg har vansker med film viser hvor uttalt det er, jeg er avhengig av andre faktorer enn ansikt for å knytte person til rolle.

Jeg er imidlertid veldig god på stemmer, jeg kan skille stemmer blant tusenvis, tror det er fordi jeg har absolutt gehør og hører melodiene og stemmene til alle instrumenter i orkester, samt hører på innspillinger når feks solisten trekker pusten, det hører ikke så mange. Det er en god hjelp, det er bare at jeg da først må høre stemmen, før jeg kan si om jeg har møtt vedkommende før.

Nå ble jeg skikkelig imponert over deg Madelenemie!

Prinsessen i Sverige har det også, like ille som meg:-)

Det ante jeg ikke, at hun var ansiktsblind. Det må være vanskelig i hennes posisjon.

Faren hennes er ordblind, kanskje det har en genetisk forbindelse med hverandre?

Annonse

Hei!

Glemte det fins mange tester:

http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.no/2007/03/gonfrg-eller-prlhalsband.html

Det er bare å søke litt. Jeg er ikke testet, men at jeg har vansker med film viser hvor uttalt det er, jeg er avhengig av andre faktorer enn ansikt for å knytte person til rolle.

Jeg testet meg der.  Fikk 0 var dårligere på 2 tester og 2 var dårligere på noen andre.  Men jeg vet ikke om det er folk som har normal gjenkjennelse som  har tatt testene før eller om det er andre som sliter med gjenkjennelse.  Derfor føler jeg meg usikker hvor mye de betyr.  

Det er kombinasjon av klær, fakter, stemme og steder jeg forventer å treffe de som hjelper meg å gjenkjenne folk.  Det går jo bedre etterhvert som jeg blir bedre kjent med de, men det tar lang tid før jeg gjenkjenner de på andre steder enn jeg forventer å se de, hvis de ikke har noe spesielt med utseende som skiller de veldig ut fra andre. 

Nå googlet jeg og fant enda mer om det. Stemmer at det er en link til ordblindhet. 

http://www.seher.no/royal/sliter-med-å-huske-ansikter-28520  

"Kronprinsesse Victoria (30) har tidligere stått fortalt åpent om sine problemer med spisevegring og dysleksi. Nå avslører hun at hun også har problemer med å kjenne igjen andre mennesker.- Jeg har også vanskelig for å komme på navn og ansikter, og det er et stort minus i min rolle, sier Victoria. Forstyrrelsen - som på fagspråket kalles prosopagnosi eller ansiktsblindhet - rammer ifølge en psykolog  Görel Kristina Näslund ofte personer som har dysleksi fra før."

Også høyere forekomst hos dem med Asberger og muligens ADHD. 

Det ante jeg ikke, at hun var ansiktsblind. Det må være vanskelig i hennes posisjon.

Faren hennes er ordblind, kanskje det har en genetisk forbindelse med hverandre?

Når du googler ansiktsblind så får du opp mange treff på henne.  Bra at noen som er kjente står frem med det.

Hei!

:lol: Hyggelig at du ble imponert, er du også glad i musikk.

jeg mener sånn at musikken fyller deg og ikke bare sånn at rytmene tar kontroll på musklene?

Musikken fyller meg helt, jeg kan bli døv av å høre musikk:-), alt annet blir borte og musikken blir en blanding av alle sanser, og jeg kjenner bare behag og da smiler jeg mye på utsiden, men enda mye mer på innsiden.

Men prinsessen har hjelp, hun har noen ved sin side,

Jeg har tenkt på det samme, kan det han en sammenheng med hennes fars lidelse?

Nå googlet jeg og fant enda mer om det. Stemmer at det er en link til ordblindhet. 

http://www.seher.no/royal/sliter-med-å-huske-ansikter-28520  

"Kronprinsesse Victoria (30) har tidligere stått fortalt åpent om sine problemer med spisevegring og dysleksi. Nå avslører hun at hun også har problemer med å kjenne igjen andre mennesker.- Jeg har også vanskelig for å komme på navn og ansikter, og det er et stort minus i min rolle, sier Victoria. Forstyrrelsen - som på fagspråket kalles prosopagnosi eller ansiktsblindhet - rammer ifølge en psykolog  Görel Kristina Näslund ofte personer som har dysleksi fra før."

Også høyere forekomst hos dem med Asberger og muligens ADHD. 

Hei!

Jeg syns det er flott at kjente personer står frem, det gjør at oppmerksomheten blir en annen om saken.

Jeg er i vertfall åpen om det, og det går fint, og mange merker hvor godt jeg egentlig gjenkjenner dem når jeg hører dem snakke, jeg kan huske detaljer fra samtaler, og det handler om at jeg lytter, husker, tenker over, og bryr meg, mye om andre. 

Men en gang sa jeg til en jente/stemme, da hun sa hvem hun var at " Oi jeg visste du var den jeg møtte der...., men formen din er jo en helt annen" Det viste seg at hun hadde lagt på seg ca 20 kg, derfor hadde hun en annen form, jeg sa at "oi du er jammen blitt stor" for det hadde hun.

Hun sa hun visste det, og bare fordi en annen sa til meg etterpå at sånt kan bare jeg si, ble jeg klar over det. Jeg møtte jenten senere, hun var like søt og glad, så hun hadde altså ikke blitt lei seg, det er jeg glad for. Hun er et rart menneske, et menneske jeg liker, men jeg vet ikke nå hvor hun er, det skulle jeg gjerne visst egentlig.

Kanskje er det like nyttig å lære seg teknikker for 1) å kjenne igjen ansikter på en annen måte 2) å forklare for andre at du ikke er så god på dette 3) å akseptere for deg selv at dette er noe du ikke kan?

Jeg var forferdelig flau over dette problemet selv tidligere, men etter at jeg ble diagnostisert med Asperger, hvor vansker med ansiktsgjenkjennelse ofte er et element, er det lettere for meg å bare "blåse" av det. Jeg sier av og til til folk jeg er usikker på om jeg har sett før, feks at "jeg har problemer med å kjenne igjen ansikter (og huske navn), var det deg jeg snakket med for to minutter siden?" Da kan man "tøyse" det litt vekk, man tar selv på seg "skylden", og man sikrer at man ikke har fornærmet den andre ved å ikke legge merke til ham/henne.

Noen ganger viser det seg at jeg faktisk husker den andre personen, mens den andre ikke husker meg, så det er ganske vanlig å ikke beherske dette fullt ut! Og det føles som en lettelse å oppdage dette.

Det kan være til hjelp å memorere spesielle detaljer i ansikter, men mange, særlig unge, og kvinner, har lite særpregede ansikter, så det er ikke alltid det går. Gjelder det en og samme dag, kan klesplagg være til hjelp, hvis de ikke også er helt nøytrale.

Punkt 2 og 3 er greit, men punkt 1 er verre.  Kan jo studere ansiktet og se om de har briller, mørkt eller lyst hår, kort eller langt hår. Men når du treffer mange nye folk på en gang og når det tar en stund før du ser de igjen så nytter ikke det.  Men jeg har godtatt at det bare er slik jeg er.

Jeg testet meg der.  Fikk 0 var dårligere på 2 tester og 2 var dårligere på noen andre.  Men jeg vet ikke om det er folk som har normal gjenkjennelse som  har tatt testene før eller om det er andre som sliter med gjenkjennelse.  Derfor føler jeg meg usikker hvor mye de betyr.  

Det er kombinasjon av klær, fakter, stemme og steder jeg forventer å treffe de som hjelper meg å gjenkjenne folk.  Det går jo bedre etterhvert som jeg blir bedre kjent med de, men det tar lang tid før jeg gjenkjenner de på andre steder enn jeg forventer å se de, hvis de ikke har noe spesielt med utseende som skiller de veldig ut fra andre. 

Hei!

Du er nok ansiktsblind, jeg syns egentlig at når det medfører de vanskene du beskriver at du bare skal si det til andre.

Da slipper du føle ubehag og andre må ta initiativ til å hilse på deg.

Da jeg var i utlandet nå, sa jeg det til en kjendis, han ble skikkelig forundret, og ville snakke mer om det, det ville ikke jeg, så jeg gikk min vei, men jeg syns det var hyggelig at han var interessert.

Jeg sa til han at han kunne google det, og at jeg tenkte gå og ta meg en dusj. Det endte med at jeg måtte utsettet dusjen og drikke vin med han, han spanderte, og jeg hørte på han, men så sa jeg "nå går jeg" og da gikk jeg, ikke noe mer vin tenkte jeg.

Annonse

Hei!

Du er nok ansiktsblind, jeg syns egentlig at når det medfører de vanskene du beskriver at du bare skal si det til andre.

Da slipper du føle ubehag og andre må ta initiativ til å hilse på deg.

Da jeg var i utlandet nå, sa jeg det til en kjendis, han ble skikkelig forundret, og ville snakke mer om det, det ville ikke jeg, så jeg gikk min vei, men jeg syns det var hyggelig at han var interessert.

Jeg sa til han at han kunne google det, og at jeg tenkte gå og ta meg en dusj. Det endte med at jeg måtte utsettet dusjen og drikke vin med han, han spanderte, og jeg hørte på han, men så sa jeg "nå går jeg" og da gikk jeg, ikke noe mer vin tenkte jeg.

Jeg er åpen om at jeg sliter med å gjenkjenne ansikter.  Men det er de som jeg kjenner godt og jeg gjenkjenner som vet det.  Verre er det med alle andre som jeg ikke får høre om.  Det er folk jeg har fått høre det av etterpå at jeg ikke har gjenkjent de, og da kan jeg si at det er et problem for meg.  Jeg synes det er veldig ubehagelig når folk hilser på meg og jeg ikke klarer å gjenkjenne de, og som jeg absolutt burde gjenkjent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...