Gå til innhold

diverse fruer med blogg....

Anbefalte innlegg

Eller hvis mannen må slutte som fotballspiller? Hun er bare et komplisert beinbrudd fra å være nøyaktig ingenting når det gjelder fotballstatus.For selv om han skulle kunne klare å fortsette på amatørplanet, er signaturen "breddefotballfrue" opptatt - selv om det også der har skjedd statusforandringer, bare se her: http://breddefotballfrue.wordpress.com/

ps... Hans studier ved siden av fotball er lege... De klarer seg nok i fremtiden.

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

24

• Lillemus

15

• mammanito

9

• Kayia

9

Jeg blir så skuffet når jeg leser svarene til folk her inne. Lærer ikke vi våre barn att vi ikke skal snakke slik om andre mennesker? Også er det akkurat det dere gjør.

Jeg blir skamfull av og se alt det onde dere skriver. Om dere ikke tåler att fotballfrue gjør det hun gjør så slutt og les loggen hennes. Det er så mye misunnelse ute og går att det er helt utrolig.

Oppfør dere som voksne mennesker og slutt og rakk ned på andre...

TADAAAAAAAAAAAA!!!! DER kom svaret jeg har venta på..... jaaaaaaada, vi er dødsmisunnelige alle sammen. Jeg skulle virkelig ønske at jeg levde et slikt liv som ho gjør, jeg er faktisk grønn av misunnelse.. 

Nei, ærligtalt, jeg er bekymret for at unge kvinner i starten av voksenlivet tror at det er slik livet er, at de må ha stellevesker til 10 000 kr og mye mye annet som hun reklamerer for. Hun lever et liv (iallefall utad) som er uoppnåelig for vanlige folk  med normale jobber og normale inntekter. 

Jeg syns det er viktig å belyse akkurat dette, jeg blir kvalm av å tenke på alle leserne hennes som blir påvirket av hennes luksuriøse livsstil. 

La nå folk få leve livet de selv vil... Jeg gir blanke i om de har dyre biler,stort hus.dyre klær til seg selv og ungene.. Det er deres liv og penger... Vil de ha det slik så er det ok. Jeg finnes ikke det spor misunnelig. Men hadde det vært meg som skrev den bloggen og sett andre skrive så mye vondt om meg,da hadde jeg virkelig blitt lei meg.. Tror ikke mange her inne tenker den tanken.. Har to barn på 10 og 14 år. Jeg viste de denne diskusjonen og de ble lei seg. Folk kan ikke skrive slikt om andre mamma.. Var deres kommentar

Annonse

Har to barn på 10 og 14 år. Jeg viste de denne diskusjonen og de ble lei seg. Folk kan ikke skrive slikt om andre mamma.. Var deres kommentar

Hvis du vil vise barna dine hvor onde folk kan være på internett (uten at jeg skjønner poenget med det), er DOL et ganske så snilt eksempel. Det ville forbause meg om ikke fjortisen din har sett langt verre ting allerede.

For ordens skyld: Jeg synes ikke man skal slenge dritt verken her eller andre steder, selv om mange kommentarfelt (på andre, mer kjente sider) inneholder nettopp masse usaklig dritt. Men det må kunne gå an å ta opp temaet livsstilsblogger som fenomen og nevne noen eksempler. Hvis du ser på overskriften på denne tråden, handlet den ikke om bare en person i utgangspunktet.

Han studerer ernæringsfysiologi i følge sin egen blogg.

Ja, det er ernæringsfysiologi han studerer. Da blir hun ernæringsfysiologifrue :D:) Men spøk til alvor, han er jo ikke fotballspiller for alltid, grunnen til at hun tok navnet var jo i kjølvannet av den dokumentarserien eller hva det nå var - om fotballfruer i England, der var blant annet Victoria Beckham, og det var nok der hun fikk ideen. Hun var jo og fotballfrue - og blogging var på vei til Norge, og hvorfor ikke prøve å gjøre en levevei ut av det... der hun kunne være - rett og slett en "drøm", det perfekte liv... 

Hvis du vil vise barna dine hvor onde folk kan være på internett (uten at jeg skjønner poenget med det), er DOL et ganske så snilt eksempel. Det ville forbause meg om ikke fjortisen din har sett langt verre ting allerede.

For ordens skyld: Jeg synes ikke man skal slenge dritt verken her eller andre steder, selv om mange kommentarfelt (på andre, mer kjente sider) inneholder nettopp masse usaklig dritt. Men det må kunne gå an å ta opp temaet livsstilsblogger som fenomen og nevne noen eksempler. Hvis du ser på overskriften på denne tråden, handlet den ikke om bare en person i utgangspunktet.

Nettopp

Annonse

La nå folk få leve livet de selv vil... Jeg gir blanke i om de har dyre biler,stort hus.dyre klær til seg selv og ungene.. Det er deres liv og penger... Vil de ha det slik så er det ok. Jeg finnes ikke det spor misunnelig. Men hadde det vært meg som skrev den bloggen og sett andre skrive så mye vondt om meg,da hadde jeg virkelig blitt lei meg.. Tror ikke mange her inne tenker den tanken.. Har to barn på 10 og 14 år. Jeg viste de denne diskusjonen og de ble lei seg. Folk kan ikke skrive slikt om andre mamma.. Var deres kommentar

Ja, la de leve sitt liv....men hvorfor publisere det for hele verden? Se hva jeg har kjøpt, en ny stol til 10 000 kr og jeg er så lykkelig.... Det er dette som bekymrer meg. Tenker du ikke slik? Syns du det er greit at dine barn kan lese blogger som dette hvor materielle goder står i høysetet? Å bli lykkelig av å kjøpe ditt og datt til skyhøye priser? Eller er det helt ok?

Ja, la de leve sitt liv....men hvorfor publisere det for hele verden? Se hva jeg har kjøpt, en ny stol til 10 000 kr og jeg er så lykkelig.... Det er dette som bekymrer meg. Tenker du ikke slik? Syns du det er greit at dine barn kan lese blogger som dette hvor materielle goder står i høysetet? Å bli lykkelig av å kjøpe ditt og datt til skyhøye priser? Eller er det helt ok?

Husk at det er jobben hennes. Hun er en levende reklameplakat, that's it. Så noen påpekte det en gang i bloggen hennes, da fikk de smell tilbake :D Men det er jo sannheten. Hun lever av å være - en levende reklameplakat. Og da må hun holde en viss stil: De fleste tingene hun kjøper - er sponset - hun kjøper egentlig lite selv, reklamefolka har skjønt at det er penger i å vise ting hos fotballfrue, så de sender henne masse gratis ting for å få reklamert på siden hennes. For de vet hvor stor påvirkningskraft hun har. Hvis unge mennesker ser at hun bruker det og det merket - så vil jo mange av de hive seg på det, for går fotballfrue god for det, må det da være bra? Kanskje er det litt status å ha samme som fotballfrue og? Hun har nok blitt et idol for mange, dessverre/heldigvis - alt ettersom. Men reklamebransjen har i alle fall fått øya opp for henne, og det er nettopp derfor hun klarer å leve på bloggen sin. Hun har en liten nettbutikk ved siden av bloggen, men hovedinntektskilden er fra reklameinntekter, det kan være ting hun skriver om, har bilde av osv... Kjøpt og betalt, det er nettopp det hun er :)

Jeg skjønner hvordan du tenker, men samtidig tror jeg at man heller må gjøre ungene robuste i forhold til å møte slike selv-presentasjoner. Verden er fulle av dem, og om man heller forteller at det alle har et backstage, at ingenting er som man tror, at alle har sitt etc tror jeg det blir lettere å være fornøyd med de livsvalg man gjør for sitt eget liv. Man har jo mange valg sant, man kan - som fotballfrue har gjort - velge å gjøre ytreblikket og feedback fra andre viktig i eget liv, men man kan også velge å lære seg å kjenne på hva som er riktig og viktig for seg. Greier man det, har det ingen betydning hva andre velger for seg. Jeg er ikke det spøtt i tvil om hvem sitt liv jeg ønsker å leve av mitt eller fotballfrues foreksempel. Faktisk er jeg kjempeglad for at jeg slipper å leve hennes :P

I det siste har det vært flere saker som kan brukes som gode samtaletema med unger og tenåringer - i dag har feks sosiolog Berit Skog referert fra sin undersøkelse at tenåringsjenter sletter profilbildet sitt på facebook om de ikke får "nok" likes (minst 40-60 likes), og i går kom det fram at luer til 1400,- og 5000,- er så populære at butikken ikke greier å skaffe nok. Ser ut som fotballfrue er en av mange, selv om alle disse liker å tenke på seg selv som svært unik.... og DÈT kan man godt snakke med ungene sine om :)

Jeg skjønner hvordan du tenker, men samtidig tror jeg at man heller må gjøre ungene robuste i forhold til å møte slike selv-presentasjoner. Verden er fulle av dem, og om man heller forteller at det alle har et backstage, at ingenting er som man tror, at alle har sitt etc tror jeg det blir lettere å være fornøyd med de livsvalg man gjør for sitt eget liv. Man har jo mange valg sant, man kan - som fotballfrue har gjort - velge å gjøre ytreblikket og feedback fra andre viktig i eget liv, men man kan også velge å lære seg å kjenne på hva som er riktig og viktig for seg. Greier man det, har det ingen betydning hva andre velger for seg. Jeg er ikke det spøtt i tvil om hvem sitt liv jeg ønsker å leve av mitt eller fotballfrues foreksempel. Faktisk er jeg kjempeglad for at jeg slipper å leve hennes :P

I det siste har det vært flere saker som kan brukes som gode samtaletema med unger og tenåringer - i dag har feks sosiolog Berit Skog referert fra sin undersøkelse at tenåringsjenter sletter profilbildet sitt på facebook om de ikke får "nok" likes (minst 40-60 likes), og i går kom det fram at luer til 1400,- og 5000,- er så populære at butikken ikke greier å skaffe nok. Ser ut som fotballfrue er en av mange, selv om alle disse liker å tenke på seg selv som svært unik.... og DÈT kan man godt snakke med ungene sine om :)

Veldig enig med deg i dette! Viktig å snakke med barna og ungdommene om disse tingene.

Men tror du helt seriøst at voksne folk _virkelig_ har et ønske om å leve slik som disse spjåkedokkene? Skjønner jo at ungdommer kan drømme seg bort og ønske seg et prinsesseliv, men at voksne kvinner og menn ønsker å leve så overfladisk ( i alle fall virker det overfladisk)?

Veldig enig med deg i dette! Viktig å snakke med barna og ungdommene om disse tingene.

Men tror du helt seriøst at voksne folk _virkelig_ har et ønske om å leve slik som disse spjåkedokkene? Skjønner jo at ungdommer kan drømme seg bort og ønske seg et prinsesseliv, men at voksne kvinner og menn ønsker å leve så overfladisk ( i alle fall virker det overfladisk)?

Ja det tror jeg, og sånn har det nok alltid vært. Måten å "plassere" seg på i forhold til andre (eller selvkonstrueringen som man sier i samfunnsvitenskapen) har imidlertid vært ulik gjennom tidene, dvs objektene (ting & meninger) man har knyttet til subjektet (seg selv og sitt forlengede selv, dvs partner, barn og øvrig nettverk) for å definere sitt selv har variert. Dette med barn og status diskuterte vi allerede mens jeg studerte, det var tydelig i gjære allerede da (og det var tom midt i sex and the city-tiden).

Det siste tiåret har dette med å presentere og leve ut sitt selvkonstruerte jeg eskalert noe voldsomt, litt fordi vesten har hatt en enorm økonomisk vekst og mye fordi www er en ypperlig kanal å forsterke og formidle dette konstruerte selvet gjennom.

Ja det tror jeg, og sånn har det nok alltid vært. Måten å "plassere" seg på i forhold til andre (eller selvkonstrueringen som man sier i samfunnsvitenskapen) har imidlertid vært ulik gjennom tidene, dvs objektene (ting & meninger) man har knyttet til subjektet (seg selv og sitt forlengede selv, dvs partner, barn og øvrig nettverk) for å definere sitt selv har variert. Dette med barn og status diskuterte vi allerede mens jeg studerte, det var tydelig i gjære allerede da (og det var tom midt i sex and the city-tiden).

Det siste tiåret har dette med å presentere og leve ut sitt selvkonstruerte jeg eskalert noe voldsomt, litt fordi vesten har hatt en enorm økonomisk vekst og mye fordi www er en ypperlig kanal å forsterke og formidle dette konstruerte selvet gjennom.

Du har sikkert rett. Men jeg fatter ikke hvordan voksne folk kan rettferdiggjøre slike valg (f.eks. kjøpe ei lita håndveske til 12.000 kr eller solbriller til 5000 kr eller skopar nr 69 til over 1000 kr osv) overfor sine barn og ungdommer? De får jo med seg både samfunnsdebatt og nyheter, og får ganske tidlig (før tenåringsstadiet i alle fall) med seg urettferdigheten både mellom rike og fattige land, men også inad i landet.

Forslag til opplegg for bevisstgjøring:

(Husk at det ikke handler om å få rett, men om å reflektere rundt tema...)

Dag 1 rundt middagsbordet: Les denne artikkelen:

http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article8604791.ece

Er ungene enige med fotografen eller moren?

Er dere voksne enige med moren eller fotografen? 

Hvorfor mener dere det dere mener? (Ps. Voksne: Begrunn refleksivt, ikke moralsk) 

Hvorfor har det blitt sånn?

Er det noen ulemper med at det er blitt sånn?

Bruk tid på:

Hvordan påvirker det livene våre at det har blitt sånn?

Hva kan man gjøre for å redusere dette problemet?

Dag 2 rundt middagsbordet: Les denne artikkelen (de har helt sikkert sett den):

http://www.nrk.no/kultur/_-man-far-selvtillit-av-_likes_-1.11348801

Kjenner ungene seg igjen i dette?

Tror ungene at noen av deres venner kan føle det sånn?

Kjenner de voksne seg igjen i dette?

Tror de voksne at noen av deres venner kan ha det sånn?

Hvorfor mener dere det dere mener? (Ps. Voksne: Begrunn refleksivt, ikke moralsk)

Er det noen ulemper med at det er sånn?

Bruk tid på:

Hvordan påvirker det livene våre at det har blitt sånn?

Dag 3 rundt middagsbordet: Les denne artikkelen:

http://p3.no/musikk/miley-stjal-showet/

Hva tenker ungene når de ser dette?

Hva tenker de voksne når de ser og leser dette? (Ps. Voksne: Begrunn refleksivt, ikke moralsk)

Er det noen ulemper med at det er sånn?

Bruk tid på:

Hvordan påvirker det livene våde at det har blitt sånn?

Dag 4 kan man kanskje ta en dagsfersk repotasje fra Fillipinnene, og diskutere hva man tenker om dette.

Har vi lyst til å gjøre noe, evt hva?

Hva kan vi gjøre i skolesammenheng?

Hva kan vi gjøre her hjemme, på fritiden?

Bruk tid på: Gjennomfør ideer.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...