Gå til innhold

diverse fruer med blogg....

Anbefalte innlegg

Husk at det er jobben hennes. Hun er en levende reklameplakat, that's it. Så noen påpekte det en gang i bloggen hennes, da fikk de smell tilbake :D Men det er jo sannheten. Hun lever av å være - en levende reklameplakat. Og da må hun holde en viss stil: De fleste tingene hun kjøper - er sponset - hun kjøper egentlig lite selv, reklamefolka har skjønt at det er penger i å vise ting hos fotballfrue, så de sender henne masse gratis ting for å få reklamert på siden hennes. For de vet hvor stor påvirkningskraft hun har. Hvis unge mennesker ser at hun bruker det og det merket - så vil jo mange av de hive seg på det, for går fotballfrue god for det, må det da være bra? Kanskje er det litt status å ha samme som fotballfrue og? Hun har nok blitt et idol for mange, dessverre/heldigvis - alt ettersom. Men reklamebransjen har i alle fall fått øya opp for henne, og det er nettopp derfor hun klarer å leve på bloggen sin. Hun har en liten nettbutikk ved siden av bloggen, men hovedinntektskilden er fra reklameinntekter, det kan være ting hun skriver om, har bilde av osv... Kjøpt og betalt, det er nettopp det hun er :)

Ja, hun er dyktig, ingen tvil om det! Men jeg prøvde å si noe engang om dette forbruket, at det ikke var normalt for vanlig dødelige mennesker og at folk måtte huske på at ho fikk sponsa masse ting og tang og tjener penger på det. Men da var klørne ute med en gang, det var ikke derfor ho blogga.....nehei....akkurat, merkelig. Men så var det mye frem og tilbake også innrømmet hun at det faktisk var jobben hennes

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

24

• Lillemus

15

• mammanito

9

• Kayia

9

Jeg skjønner hvordan du tenker, men samtidig tror jeg at man heller må gjøre ungene robuste i forhold til å møte slike selv-presentasjoner. Verden er fulle av dem, og om man heller forteller at det alle har et backstage, at ingenting er som man tror, at alle har sitt etc tror jeg det blir lettere å være fornøyd med de livsvalg man gjør for sitt eget liv. Man har jo mange valg sant, man kan - som fotballfrue har gjort - velge å gjøre ytreblikket og feedback fra andre viktig i eget liv, men man kan også velge å lære seg å kjenne på hva som er riktig og viktig for seg. Greier man det, har det ingen betydning hva andre velger for seg. Jeg er ikke det spøtt i tvil om hvem sitt liv jeg ønsker å leve av mitt eller fotballfrues foreksempel. Faktisk er jeg kjempeglad for at jeg slipper å leve hennes :P

I det siste har det vært flere saker som kan brukes som gode samtaletema med unger og tenåringer - i dag har feks sosiolog Berit Skog referert fra sin undersøkelse at tenåringsjenter sletter profilbildet sitt på facebook om de ikke får "nok" likes (minst 40-60 likes), og i går kom det fram at luer til 1400,- og 5000,- er så populære at butikken ikke greier å skaffe nok. Ser ut som fotballfrue er en av mange, selv om alle disse liker å tenke på seg selv som svært unik.... og DÈT kan man godt snakke med ungene sine om :)

Godt sagt!

Du har sikkert rett. Men jeg fatter ikke hvordan voksne folk kan rettferdiggjøre slike valg (f.eks. kjøpe ei lita håndveske til 12.000 kr eller solbriller til 5000 kr eller skopar nr 69 til over 1000 kr osv) overfor sine barn og ungdommer? De får jo med seg både samfunnsdebatt og nyheter, og får ganske tidlig (før tenåringsstadiet i alle fall) med seg urettferdigheten både mellom rike og fattige land, men også inad i landet.

Thank you! Hittil mest vettuge innspill.

Forslag til opplegg for bevisstgjøring:

(Husk at det ikke handler om å få rett, men om å reflektere rundt tema...)

Veldig mange gode tips her, Kayia! Og mange aktuelle artikler som er verd å diskutere. Nå er det bare den eldste av mine som er på FB (vi holder hardnakket igjen på aldersgrensa på FB og Instagram, selv om "alle de andre jentene i klassen" får lov), men vi prater jo litt om sosiale medier med dem. Måtte ta for meg 9-åringen her i vår. Hun var en periode veldig aktiv på Moviestar Planet, og jeg oppdaget et ikke så snilt språk da jeg leste gjennom chat'en hennes der. Sikkert på tide å ta en runde til ;-)

Thank you! Hittil mest vettuge innspill.

High five ;-)

Men jeg mener det helt seriøst. Hos oss så har ungene (heldigvis) begynt å få en forståelse av at pengene ikke er uendelige, at det er en kopling mellom at pappaen og jeg går på jobb og hva vi kan bruke av penger (de synes det er veldig koselig dersom jeg har fri, eller pappaen har hjemmekontor - og den ene sier i hvert fall av og til at hun skulle ønske at jeg hadde mer fri).

Men de synes det er urettferdig at f.eks. mange av klassevennene har mer elektronisk utstyr enn det vi har, reiser til Syden 2 ganger i året, og får lov til å gå på senteret og shoppe HVER lørdag..... Det krever temmelig mye å dryppe inn det VI mener er sunne verdier i forhold til forbruk, avfall, adferd osv når en bor i et område der folk faktisk bruker mye penger....

Vi har nok ingen "Fotballfrue" her i området, men likevel så vil jeg tro at mange lever over evne og har enormt store lån for å klare det store forbruket. Og jeg skjønner ikke helt hvordan de forsvarer det overfor seg selv og barna/ungdommene sine. Men jeg sitter muligens i glasshus, siden vi selv har to inntekter, enebolig og to biler. Jeg synes dette er vanskelig. En ønsker å overføre sunne, bærekraftige, samfunnsansvarlige holdninger til barna sine - samtidig som en selv gjerne vil nyte godt av en grei økonomi og mulighet for å reise på ferie av og til (utenlandstur en gang i året), akseptabelt fritidsutstyr, og akseptabelt med klær og sko.

Tror løsningen er å sette på bremser, og tørre å si NEI av og til, og ikke gi etter for alt press. De som tror at det virkelige livet virkelig er slik at en i det uendelige kan kjøpe luer og solbriller til 5000 eller vesker til 15000 - uten at det får konsekvenser, er enten av de ytterst få som har enormt bra økonomi, eller så får de seg en stor smell før eller seinere. Og jeg mener altså at selv om en skulle hatt så bra økonomi at månedslønna fint strakk til for ei veske til 15000 og jakke til 7000, så er det ikke etisk riktig å kjøre det løpet. At en en sjelden gang unner seg noe dyrt, er noe helt annet - det er det jevnlige forbruket jeg snakker om.

Men nå ble jeg kanskje voldsomt moralistisk. Tror jeg stopper der!

High five ;-)

Men jeg mener det helt seriøst. Hos oss så har ungene (heldigvis) begynt å få en forståelse av at pengene ikke er uendelige, at det er en kopling mellom at pappaen og jeg går på jobb og hva vi kan bruke av penger (de synes det er veldig koselig dersom jeg har fri, eller pappaen har hjemmekontor - og den ene sier i hvert fall av og til at hun skulle ønske at jeg hadde mer fri).

Men de synes det er urettferdig at f.eks. mange av klassevennene har mer elektronisk utstyr enn det vi har, reiser til Syden 2 ganger i året, og får lov til å gå på senteret og shoppe HVER lørdag..... Det krever temmelig mye å dryppe inn det VI mener er sunne verdier i forhold til forbruk, avfall, adferd osv når en bor i et område der folk faktisk bruker mye penger....

Vi har nok ingen "Fotballfrue" her i området, men likevel så vil jeg tro at mange lever over evne og har enormt store lån for å klare det store forbruket. Og jeg skjønner ikke helt hvordan de forsvarer det overfor seg selv og barna/ungdommene sine. Men jeg sitter muligens i glasshus, siden vi selv har to inntekter, enebolig og to biler. Jeg synes dette er vanskelig. En ønsker å overføre sunne, bærekraftige, samfunnsansvarlige holdninger til barna sine - samtidig som en selv gjerne vil nyte godt av en grei økonomi og mulighet for å reise på ferie av og til (utenlandstur en gang i året), akseptabelt fritidsutstyr, og akseptabelt med klær og sko.

Tror løsningen er å sette på bremser, og tørre å si NEI av og til, og ikke gi etter for alt press. De som tror at det virkelige livet virkelig er slik at en i det uendelige kan kjøpe luer og solbriller til 5000 eller vesker til 15000 - uten at det får konsekvenser, er enten av de ytterst få som har enormt bra økonomi, eller så får de seg en stor smell før eller seinere. Og jeg mener altså at selv om en skulle hatt så bra økonomi at månedslønna fint strakk til for ei veske til 15000 og jakke til 7000, så er det ikke etisk riktig å kjøre det løpet. At en en sjelden gang unner seg noe dyrt, er noe helt annet - det er det jevnlige forbruket jeg snakker om.

Men nå ble jeg kanskje voldsomt moralistisk. Tror jeg stopper der!

applaus! Det er nettopp det at de unge leserne til fotballfrua får et forvridd bilde av den virkelige verdenen som bekymrer meg. Luksusfellen er nok det programmet som kommer til å gå i årevis fremover... Det er IKKE normalt å leve slik som fotballfrua gjør. At ho gjør det er greit, men ho burde informert sine lesere om at ho er sponset og at ho ikke kunne kjøpt alt dette på ei vanlig lønn.

Annonse

applaus! Det er nettopp det at de unge leserne til fotballfrua får et forvridd bilde av den virkelige verdenen som bekymrer meg. Luksusfellen er nok det programmet som kommer til å gå i årevis fremover... Det er IKKE normalt å leve slik som fotballfrua gjør. At ho gjør det er greit, men ho burde informert sine lesere om at ho er sponset og at ho ikke kunne kjøpt alt dette på ei vanlig lønn.

Takk :-)

• 2 måneder senere...

Jeg har for første gang lest bloggene til fotballfrua. Denne jenta gjør det virkelig bra.  Hun var på forsiden et eller annet sted i bloggsammenheng hvor klærne hennes ble kommentert, og hun har vært på amerikansk tv. 

Det er ikke normalt å bli så populær som Justin Bieber har vært blant tenåringsjenter.  Det er ikke normalt å være så ofte i avisene pga. klesstilen sin som kronprinsessen.  Det er mye i denne verden som ikke er normalt.

Populæriteten hos fotballfrua er kanskje sammenlignbar med eventyr.  Det å se interiøret og lese om hva hun driver med er så fjernt fra oss vanlige mennesker med store bekymringer.  Hun blogger ikke om konflikter i familien, sykdommer (ja kanskje etterpå når alt er greit igjen), eller noe som hører livet til.  Hun blogger om fasaden sin og det er hennes levebrød.  Hun trenger ikke å ha økonomiske bekymringer i fremtiden fordi hennes fasade fenger så mange og har gjort henne til kjendis.

Kanskje hadde jeg blitt misunnelig på henne hvis jeg hadde vært i hennes alder og hennes sted i livet.  Kanskje er jeg misunnelig på henne likevel.  Det som ble klinkende klart for meg er at vi er på vei inn i eller kanskje kommet inn i samme overfladeverdenen som vi var for 50 - 60 år siden.  Kanskje har vi alltid vært der!

Anonymous poster hash: 3467d...8f0

Det går absolutt an å være radmager og høygravid. Selv spiste jeg veldig masse og sunt da jeg gikk gravid ,men var dessverre like mager som alltid. Nesten ikke mage. Men kommer heldigvis an på hvordan barnet ligger, for jenta veide 3500 gram og var både sunn og frisk.

• 4 uker senere...

Tenkte på denne tråden da jeg leste denne artikkelen i dag: http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article9187303.ece 

For en gjeng!

Lenka di virker ikke, men tenker du på artikkelen om at det har blitt status å få så små (men friske!) barn som mulig? Jeg satt med store øyne da jeg leste den og lurte på hvor vanvittig teit det er mulig å bli... Noen ganger er jeg definitivt for at man må gå kurs for å bli forelder...

Annonse

Lenka di virker ikke, men tenker du på artikkelen om at det har blitt status å få så små (men friske!) barn som mulig? Jeg satt med store øyne da jeg leste den og lurte på hvor vanvittig teit det er mulig å bli... Noen ganger er jeg definitivt for at man må gå kurs for å bli forelder...

Huff...Det er mange som heller burde kjøpt seg en dukke.

Utrolig mange som det virker som det viktigste er å kjøpe dille-klær og pynt...og helst gå på kafé og vise fram ungen...

Jepp, jeg er gammel og sær. Men jeg var sånn før også, altså ;)

Huff...Det er mange som heller burde kjøpt seg en dukke.

Utrolig mange som det virker som det viktigste er å kjøpe dille-klær og pynt...og helst gå på kafé og vise fram ungen...

Jepp, jeg er gammel og sær. Men jeg var sånn før også, altså ;)

Jepp, den ja. Som dere satt jeg og lurte på hvor tjukk i huet det går an å bli..

Prøver å linke til artikkelen pånytt: http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article9187303.ece

Har forsåvidt sperret øynene opp en gang til i dag - her er siste skrik for å bli hørt damer! :D

http://www.nrk.no/kultur/stemmeknirk-er-utbredt-1.11554837

Har mine tvil om dette er siste kauk i hersketeknikk jeg da, men hva vet vel en middelaldrende knirk som meg...? :P

Endret av Kayia

Jepp, den ja. Som dere satt jeg og lurte på hvor tjukk i huet det går an å bli..

Prøver å linke til artikkelen pånytt: http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article9187303.ece

Har forsåvidt sperret øynene opp en gang til i dag - her er siste skrik for å bli hørt damer! :D

http://www.nrk.no/kultur/stemmeknirk-er-utbredt-1.11554837

Har mine tvil om dette er siste kauk i hersketeknikk jeg da, men hva vet vel en middelaldrende knirk som meg...? :P

Gud, de linkene der tok kaka. Jeg er så glad jeg er altfor gammel til å gidde. 

Gud, de linkene der tok kaka. Jeg er så glad jeg er altfor gammel til å gidde. 

Samme her. Ikke aner jeg hva knirkestemme er og ikke kan jeg fatte selv om jeg prøver hardt å skjønne hva som er stasen med å få bittesmå unger som lett kan streve mer enn normalstore unger den første tiden - hva er poenget med det da!? Mine var temmelig på snittet for kjønnet sitt begge to da de ble født og det var jeg glad for.Både min ene søster og jeg var knøttsmå da vi ble født og jeg tror ikke det var noe stas altså! I alle fall ikke for min søster som var enda mindre enn meg og måtte mates halve døgnet og sånt den første tiden.

Samme her. Ikke aner jeg hva knirkestemme er og ikke kan jeg fatte selv om jeg prøver hardt å skjønne hva som er stasen med å få bittesmå unger som lett kan streve mer enn normalstore unger den første tiden - hva er poenget med det da!? Mine var temmelig på snittet for kjønnet sitt begge to da de ble født og det var jeg glad for.Både min ene søster og jeg var knøttsmå da vi ble født og jeg tror ikke det var noe stas altså! I alle fall ikke for min søster som var enda mindre enn meg og måtte mates halve døgnet og sånt den første tiden.

Hva er det som skjer inne i hodene på folk nå for tida da? Er vi blitt helt amerika? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...