Gå til innhold

Mindre verdt pga overvekt?

Anbefalte innlegg

Tips: Grete Roedes matkalkulator, der kan du legge inn det du spiser (gjerne på forhånd), så har du oversikten: https://www.greteroede.no

Dette er med forbehold om at du ikke allerede er normal- eller undervektig! Isåfall må du jobbe med hodet, ikke kroppen.

Neida, jeg er overvektig. Skal ned 20 kilo :)

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

28

• Kayia

10

• slabbedask

9

• Bella Dotte

8

De som er tynne, er tynne fordi de har spist mindre enn (oss som er) tykke. De bestemmer seg for hva de vil spise, og så spiser de det og ikke noe mer. Kanskje har de ikke lyst på mer heller. Det er ikke noe hokus-pokus i det hele tatt, og ikke noe urettferdig, annet enn at suget er forskjellig.

Har en sønn som er syltynn, han kan spise det samme som meg uten å gå opp i vekt mens jeg går opp :wacko: Tror ikke han har anlegg for å legge på seg, min samboer er også tynn men ikke av de sunneste. Men han er mye aktiv da-

Du har jo rett i det. Ned går jeg så lenge jeg holder meg unna snop. Og snart er det tid for julebakst, får holde meg unna det og. Misunner de som er tynne og kan spise hva de vil.

Jeg tror at for å få til vektnedgang og senere greie og stabilisere vekten, må man endre livsstil. Det handler ikke om å sulte seg en periode og så returnere til de gamle (u)vanene igjen. Man må forandre livsstil varig. Finne seg et sunt kosthold man kan leve med. Dette handler ikke om å ikke noen gang kose seg, men man må velge sunne erstatninger å kose seg med.

Hvordan føler du deg når du har spist mye sjokolade og annen " søppelmat", blir du i bra form? Hva hvis du erstatter dette med f. Eks mager dip, grønnsaker, frukt, bær med mager vaniljekesam, litt sjokolade med 70% kakao? Det er veldig mye sunne varianter man kan kose seg med.

Kutt ut sukker, erstatt det med litt sukrin. Kutt ut poteter, ris og pasta, erstatt det med linser, kikerter, masse grønnsaker, blomkålmos osv, i tillegg spis begrenset mengde knekkebrød som ikke inneholder hvetemel,

gjerne rugsprø, eller lignende.

Hvis du tenker at dette skal være " basiskostholdet" ditt i hverdagen, kanskje resten av livet. I tillegg kan du tenke at du har lov til å ha begrensede utskeielser på en kveld/ dag innimellom. Dette skal du gjøre med god samvittighet. Det er ikke mellom juleaften og nyttårsaften man øker så mye i vekt, det handler om hvilket kosthold man stort sett har i hverdagen.

Med et sånt kosthold vil jeg tro at du vil bli i mye bedre form fysisk. Det vil bidra til at det er lettere å velge sunn mat og kutte veldig ned på de usunne valgene. Jeg tror også at hvis man greier å kutte ut tanken på " evig" slanking og heller tenke sunn mat, vil man lettere kunne få et mere avslappet forhold til mat.

Har slitt veldig mye selv med matinntak og vekt. I perider har dette vært ødeleggende for livskvaliteten. Dette jeg skrev her har jeg fått råd om fra ernæringsfysiolog etter at jeg fikk diabetes 2. Jeg kjenner at kroppen liker sunn mar bedre enn usunn. Håper du fant noe nyttig i det jeg skrev :-).

Jeg tror at for å få til vektnedgang og senere greie og stabilisere vekten, må man endre livsstil. Det handler ikke om å sulte seg en periode og så returnere til de gamle (u)vanene igjen. Man må forandre livsstil varig. Finne seg et sunt kosthold man kan leve med. Dette handler ikke om å ikke noen gang kose seg, men man må velge sunne erstatninger å kose seg med.

Hvordan føler du deg når du har spist mye sjokolade og annen " søppelmat", blir du i bra form? Hva hvis du erstatter dette med f. Eks mager dip, grønnsaker, frukt, bær med mager vaniljekesam, litt sjokolade med 70% kakao? Det er veldig mye sunne varianter man kan kose seg med.

Kutt ut sukker, erstatt det med litt sukrin. Kutt ut poteter, ris og pasta, erstatt det med linser, kikerter, masse grønnsaker, blomkålmos osv, i tillegg spis begrenset mengde knekkebrød som ikke inneholder hvetemel,

gjerne rugsprø, eller lignende.

Hvis du tenker at dette skal være " basiskostholdet" ditt i hverdagen, kanskje resten av livet. I tillegg kan du tenke at du har lov til å ha begrensede utskeielser på en kveld/ dag innimellom. Dette skal du gjøre med god samvittighet. Det er ikke mellom juleaften og nyttårsaften man øker så mye i vekt, det handler om hvilket kosthold man stort sett har i hverdagen.

Med et sånt kosthold vil jeg tro at du vil bli i mye bedre form fysisk. Det vil bidra til at det er lettere å velge sunn mat og kutte veldig ned på de usunne valgene. Jeg tror også at hvis man greier å kutte ut tanken på " evig" slanking og heller tenke sunn mat, vil man lettere kunne få et mere avslappet forhold til mat.

Har slitt veldig mye selv med matinntak og vekt. I perider har dette vært ødeleggende for livskvaliteten. Dette jeg skrev her har jeg fått råd om fra ernæringsfysiolog etter at jeg fikk diabetes 2. Jeg kjenner at kroppen liker sunn mar bedre enn usunn. Håper du fant noe nyttig i det jeg skrev :-).

Mye fornuftig her, takk :)

Jeg vil endre livsstil ja, men klarer meg ikke uten poteter men alt med måte.

Mye fornuftig her, takk :)

Jeg vil endre livsstil ja, men klarer meg ikke uten poteter men alt med måte.

Du trenger ikke kutte ut poteter, men det kan være lurt å sørge for å få i seg en del proteiner fra magre kilder da dette gir god metthetsfølelse.

Du trenger ikke kutte ut poteter, men det kan være lurt å sørge for å få i seg en del proteiner fra magre kilder da dette gir god metthetsfølelse.

Får spise mye kylling og fisk :) Er spent på hvor mye jeg går ned til fredag.

Annonse

Tror jeg har spist for mye middag når jeg slanker meg, er så glad i middag. Får prøve å kutte ned på porsjonene, og holde meg til knekkebrød ellers.

Ja, jeg glemte jo å si hvorfor jeg anbefalte Grete Roede ;) Du skal ikke prøve å kutte ned på porsjonene, du skal gjøre det. :) Du verken bør eller behøver leve bare på knekkebrød, du både kan og skal spise mye forskjellig, men i samstemte mengder, det er bra for humøret og motivasjonen. Det er lurt å fordele maten utover dagen så det passer din døgnrytme, det gjør blodsukkeret mer stabilt.

Ja, jeg glemte jo å si hvorfor jeg anbefalte Grete Roede ;) Du skal ikke prøve å kutte ned på porsjonene, du skal gjøre det. :) Du verken bør eller behøver leve bare på knekkebrød, du både kan og skal spise mye forskjellig, men i samstemte mengder, det er bra for humøret og motivasjonen. Det er lurt å fordele maten utover dagen så det passer din døgnrytme, det gjør blodsukkeret mer stabilt.

Ja skal gjøre det :)

Takk for det, skal være mer tålmodig nå og tenke at 0,5 kilo pr uke er godt nok så får resten være en bonus :)

Jeg tror det er en god strategi :) Jeg har regnet på dette også, og kommet fram til at de 18 kiloene jeg har lagt på meg, har siget på i løpet av de siste 5 1/2 årene. Det er ikke mer enn 3,3 kilo pr år. Hvis jeg klarer å gå ned alt sammen igjen på et halvt år (noe som faktisk er realistisk), vil jeg ha gått ned 11 ganger fortere enn jeg gikk opp. I sammenligning er det ekspressfart! Kroppen trenger ihvertfall så lang tid, hvis man også vil beholde helsa.

Endret av Bella Dotte

De som er tynne, er tynne fordi de har spist mindre enn (oss som er) tykke. De bestemmer seg for hva de vil spise, og så spiser de det og ikke noe mer. Kanskje har de ikke lyst på mer heller. Det er ikke noe hokus-pokus i det hele tatt, og ikke noe urettferdig, annet enn at suget er forskjellig.

Det kommer også an på hvor fysisk aktiv man er. Folk har også ulik forbrenning (sammenheng med muskelmasse).

Annonse

For mange er det jo rett og slett snakk om latskap, overspising fordi mat er godt og mer "inn enn ut" hva gjelder kalorier.

For andre handler det om både psykiske og fysiske ting som gjør at det ikke er bare å "spise litt mindre og røre seg litt mer". Jeg vet eksempler på kvinner som har spist veldig lite, men allikevel bare gått opp i vekt. Disse har spist etter statens kostholdsråd og gjort alt "riktig", men først når de har gått imot disse rådene og begynt å spise på andre måter har vekta snudd. Andre har vært nødt til å gå på medisiner for andre ting og da har vekta plutselig rast ned uten at de har endret noe som helst på matinntaket.

Kroppen vår er ikke en motor hvor alle yter likt om man putter på likt drivstoff og bruker den likt.

Enig i alt dette, med unntak av at det å spise lite har vært statens kostholdsråd. Poenget mitt var egentlig motsatt, dvs at også andre problem og utfordringer (feks i forhold til samliv) er like komplekse som overvekt for dem det gjelder ;)

Det er et paradoks hvor lite hjelp for overvekt som er tilgjengelig for folk med en BMI på under 40. Videre at kirurgi ser ut til å være foretrukne metode for de med BMI over 40 (i det private opererer man også folk helt ned mot BMI på 30). Mange overvektige har ikke apetittregulering tilsvarende normalvektige. Det innebærer også at oppgaven "holde en normal vekt" innebærer noe helt annet enn hva det innebærer for normalvektige. Løsningen ligger i et svært kontrollert kosthold - både under vektnedgangen og  resten av livet. For mange er dette en uhyre krevende oppgave og det er ikke så mange som klarer det (jfr. tallene om hvor få det er som klarer å opprettholde et stort vekttap). En del som har gått mye ned i vekt vil også erfare at de svært lett går opp i vekt igjen, selv om de ikke spiser mer enn hva andre med normal vekt kan spise.

Tv-dokumentaren "The truth about fat" som ble vist på NRK nylig, viste hvor forskjellige vi er når det gjelder vektregulering. Programlederen gjorde også en poeng ut av at hun nå hadde lært så mye om overvekt at hun ikke lenger kunne tilskrive sin egen slankhet til sin karakterstyrke, noe hun før hadde gjort .

Sant det. Jeg har flere venner som jobber med ernæring, men bor i en større by med universitetssykehus. Svært mange, spesielt i distriktene, er ikke like heldige desverre. Jo høyere bmi, jo mer nødnedig er det å motivere og skolere i forhold til det som skal bli nye vaner. Syns Bella Donna sa det veldig presist i denne tråden:

"Det tar altså tid å endre kroppssammensetningen, og det tar tid å endre vaner. Jo før man kommer i gang, jo bedre. Det er mange måter å gå ned i vekt på, men den mest effektive er en som man klarer å følge opp over tid, og det er viktig, nettopp fordi et slikt opplegg først og fremst krever tid og tålmodighet"

Enig i alt dette, med unntak av at det å spise lite har vært statens kostholdsråd. Poenget mitt var egentlig motsatt, dvs at også andre problem og utfordringer (feks i forhold til samliv) er like komplekse som overvekt for dem det gjelder ;)

Jeg tenker at begge typer problemstillinger både risikerer å bli møtt av en manglende forståelse mht kompleksitet og "forståsegihjel".  Av og til er det vanskelig å se hva som gjør at hovedvekten av svar blir av typen "ta deg sammen" eller "har forståelse for at dette er nesten umulig å løse".

Sant det. Jeg har flere venner som jobber med ernæring, men bor i en større by med universitetssykehus. Svært mange, spesielt i distriktene, er ikke like heldige desverre. Jo høyere bmi, jo mer nødnedig er det å motivere og skolere i forhold til det som skal bli nye vaner. Syns Bella Donna sa det veldig presist i denne tråden:

"Det tar altså tid å endre kroppssammensetningen, og det tar tid å endre vaner. Jo før man kommer i gang, jo bedre. Det er mange måter å gå ned i vekt på, men den mest effektive er en som man klarer å følge opp over tid, og det er viktig, nettopp fordi et slikt opplegg først og fremst krever tid og tålmodighet"

Enig i at Bella Dotte formulerte dette veldig presist:-)

Jeg tenker at begge typer problemstillinger både risikerer å bli møtt av en manglende forståelse mht kompleksitet og "forståsegihjel".  Av og til er det vanskelig å se hva som gjør at hovedvekten av svar blir av typen "ta deg sammen" eller "har forståelse for at dette er nesten umulig å løse".

Enig i det. Det er jo nyansene jeg snakker om - og da også i forhold til ting som ikke handler om vekt/ kropp. Det er skjelden sånn at noe er for komlisert eller for enkelt, og man bør ikke behøve å ha egenerfaring for å vise forståelse for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...