DoleMari Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg var hos legen og hadde det angstanfall, jeg ba ham måle blodtrykket fordi jeg har en følelse av at det litt høyt.. jeg stresser mye. Og det var høyt, men ikke kritisk, og han mente det var pga. angsten.Kan man få høyt BT av angst over lengre tid/angastanfall?Jeg målte hos en venninne for noen mnd. siden og da var det normalt.Jeg føler at hjertet slår litt hardt av og til, spesielt etter måltider.Siden mye av angsten min går på hjertet bør jeg kanskje sjekke for å bli beroliget. Jeg røyker også Ps. Håper ingen gir meg "skremmende" svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Du stiller et utrolig interessant spørsmål. Blodtrykket øker som regel når angsten står på. Et blodtrykk som normalt er 120/75 kan under et panikkanfall godt stige til 180/110 og enda høyere. Blodtrykket er også ofte høyere på legekontoret enn ellers, også hos personer som ikke lider av angst. Blodtrykket kan øke både med økt puls og ikke. Det kommer litt an på hvilke substanser som slippes ut i blodet. Adrenalin og dopamin gir ikke så veldig markert blodtrykksøking (gir økt systolisk (overtrykk) og redusert diastolisk (undertrykk) og økt puls. Noradrenalin i blodet gir økt både over og undertrykk og påvirker ikke pulsen så mye. Blodårene er ganske finurlig skapt, gjennom at de inneholder reseptorer (alfa og beta-reseptorer) hvor den ene fører til at blodårene trekkes sammen og den andre utvider, ved påvirkning fra stresshormoner. Derfor får man f.eks kalde hender ved angst (gjennom at du har flere alfareseptorer i blodårene i huden), mens de i musklene utvider seg ved angst (flere betareseptorer) Noen leger, spesielt i USA, mener at personer som har angst på legekontoret (white coat hypertension) har en økt risiko generelt, fordi det antas at trykket da er høyt i andre settinger også. Men dette er omdiskutert, og praktiseres stort sett nesten bare i USA, etter hva jeg forstår. En norsk undersøkelse viser at angst og depresjon ofte er forbundet med lavere blodtrykk i hvile. Denne undersøkelsen viser altså ikke et økt gjennomsnittsblodtrykk ved angst. Men det er klart, dersom du stadig har "spikes" i blodtrykket ditt opp til alvorlige nivåer, så er det jo lurt å få tatt disse toppene. F.eks med betablokkere, som har en fin effekt ved hjerte-angst At hjertet pumper hardere etter måltider er 100% normalt. Det skjer fordi mye av blodet flyttes til magen og hjertet slår litt hardere og raskere for å kompensere. Det er en kompensasjon for et lavere blodtrykk og øker derfor ikke blodtrykket ut over det du hadde før du spiste. Endret 4. november 2013 av issomethingwrong 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoleMari Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Hei,Dette var et spørsmål som jeg håpet du, Issomethingwrong, kunne svare på Merket jeg fikk litt angst av å bare lese gjennom det, men det forklarer jo en del. Det er det diastoliske BT mitt som var "høyest". Det var ikke oppe i så høye nivåer som du skrev, men høyere enn normalt.Jeg slal lese gjennom det en gang til, interessant. Kan man stå på betablokker fast, eller bare av og til? Jeg kjenner jeg vegrer meg for å ta medisiner som går på hjertet!- Men noen ganger føles det som det slår hardt, og det er ubehagelig, og kan også angsten kommer, og ikke omvendt, altså angst først og så hjertebank. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Ja, det er ikke uvanlig at undertrykket stiger mye ved nervøsitet og bekymring (mye noradrenalin lekker ut fra nervetrådene og ut i blodet). Ved rene "fight-or-flight"-reaksjoner får man ofte høyest overtrykk (ved at binyrene pumper ut mye adrenalin). Jeg har hatt blodtrykk på 150/110 på legevakta, selv om mitt vanlige blodtrykk er 100/60 Betablokkere kommer i et utall varianter og fasonger, noen egner seg best til bruk av og til, og noen egner seg best til fast bruk. Du trenger ikke tenke på at medisinen "går på hjertet" - det skjer ikke farlige forandringer i hjertemuskelen ved bruk av betablokkere. Det eneste er at du blokkerer noe av virkningen stresshormonene har på hjerte og blodårene, og gjennom det både får lavere puls, lavere BT og mindre krumspring fra hjertet (SVES/VES) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoleMari Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Interessant! Nå ble jeg litt beroliget. Fristet å google på dopamin, siden jeg hadde høyere undertrykk enn mitt normale. Men tror jeg avstår, for da begynner bare å gruble mer.Jeg har hørt at endel foredragsholdere bruker betabklokker. Det gjelder kanskje dem som er plaget av nervøsitet og angst.Men det er altså kun indikasjon for betablokker ved høyt BT, og ikke som angstdempende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) En del foredragsholdere bruker Pranolol. Det er en såkalt ikke-selektiv betablokker som ikke senker blodtrykket så mye som andre betablokkere, men til gjengjeld er den meget effektiv mot hjertebank, skjelvinger, svetting, hetetokter og andre kroppslige angstmanifestasjoner. Det er noen med sosial angst som bruker denne som eneste medisin faktisk. I mitt tilfelle fjernet den alle panikktilløp, men hadde ingen effekt på den psykiske delen av angsten. Dopamin øker ikke undertrykket, det er noradrenalin som gjør det Men egentlig er det vel best å tenke at stresshormoner er stresshormoner, hvilken som skilles ut når kan du gjøre lite med, så det hjelper ikke så mye å google det. Betablokkere gjør jo ingenting med den psykiske angsten, så de er nok ikke den beste angstmedisinen. Det er riktig at du ikke kan få betablokkere på blå resept mot angst, men siden betablokkere ble funnet opp på 50-tallet er de stort sett billigere enn knekkebrød. Så hvilken resept som skrives ut betyr ikke stort. Mange leger skriver de ut mot fysiske manifestasjoner av angst, men den beste behandlingen er vel kognitiv terapi og eventuelt SSRI. Endret 4. november 2013 av issomethingwrong 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoleMari Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Ja, bruker både terapi og SSRI. Sobril tar toppene under panikkanfall. Men jeg vil ikke bli avhengig av Sobril, så tar det kun når det er høyst nødvendig, kanskje 5 mg 2- 3 x i uka.Andre tiltak er å drikke maks 2 kopper kaffe hver dag, røyke mindre og TENKE MINDRE:). I tilegg til andre beroligende aktiviteter som strikking, svømming og dans.Har også hjulpet å lese boka til "Hypkonderlegen" Ingvar..( husker ikke navnet) Tusen takk for utfyllende opplysninger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Ja, bruker både terapi og SSRI. Sobril tar toppene under panikkanfall. Men jeg vil ikke bli avhengig av Sobril, så tar det kun når det er høyst nødvendig, kanskje 5 mg 2- 3 x i uka. Andre tiltak er å drikke maks 2 kopper kaffe hver dag, røyke mindre og TENKE MINDRE:). I tilegg til andre beroligende aktiviteter som strikking, svømming og dans. Har også hjulpet å lese boka til "Hypkonderlegen" Ingvar..( husker ikke navnet) Tusen takk for utfyllende opplysninger! Ville mye heller gått for f.eks Pranolol mot panikk enn Sobril.. Pranolol er ikke vanedannende og fjerner hjertebank, fjernet det helt i mitt tilfelle.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/395340-angst-og-bt/#findComment-3508293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.