Gå til innhold

Urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 30.uke, og har nesten hver gang jeg har vært på kontroll, fått utslag på mine urinprøver. De har blitt sendt til dyrking, med svar om at det "sannsynligvis ikke er annet enn forurensning". Likevel fikk jeg for en måned siden en antibiotikakur, og leverte 10 dager etter ny urinprøve, som også ga utslag. Jeg har ingen plager.

Hvis det er en infeksjon jeg har, men at de ikke helt klarer å "isolere" den, kan dette på noen måte være skadelig for mitt barn? Jeg har nemlig prøvd å spørre legesekretærene om dette, men de blir bare så diffuse... "Du bør ikke gå rundt med en urinveisinfeksjon, nei," sier de. Hva er farlig med å gjøre det da?

Håper du kan svare meg på dette, da jeg begynner å bli litt redd av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39537-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det hender at man kan ha litt forurenset urin, uten at det er oppvekst av bakterier, som i lengden kan være skadelig i større mengder. Så lenge du ikke har symptomer, hverken i form av svie, svært hyppig vannlating, illeluktende urin, allmensymptomer som feber eller smerter, synes jeg du skal ta det med ro. Det du beskriver, skulle ikke tyde på at du har noen form for urinveisinfeksjon som må behandles. Er du usikker, synes jeg du skal ta en prat med din lege om dette. Man er ofte litt ekstra obs på urinveisinfeksjoner i svangerskapet, både fordi det er en litt økt tendens for gravide å få dette, men også fordi det er uheldig om en ubehandlet infeksjon skulle stige opp i nyrebekkenet. Fosteret utsettes ikke for noen fare ved en urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39537-urinveisinfeksjon/#findComment-149793
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...