Gå til innhold

Omsorgsvikt - slik gikk det.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg vet noen her mener det ikke er omsorgssvikt, men det er dette virkelig !

Nå er jeg så sint, så sint, så sint. :angry:  :angry:

Yngstedatteren skulle være hos faren i helga. Hun dro dit i går og sa til meg at pappa skulle være hjemme med henne i helga, hun var glad og fornøyd. Jeg har en date (jeg vil ikke definere oss som kjærester enda) og jeg var hos han, da jeg fikk melding i fra henne i dag.

Hei mamma!. Pappa skal visst reise bort i dag likevel. Kan jeg være hos deg?

Jeg ringer og snakker med henne og hun er kjempelei seg :(

Jeg ringer så for å snakke med faren (Ja, det måtte jeg jo nå) Han skal være borte ei hel uke, så han trenger barnevakt på tirsdagen også. Han har skaffet moren sin på 80 år både til helga og til tirsdagen.

Yngstejenta vil til meg, ikke til farmor. Farmoren er der allerede. Hun kom plutselig i dag, uten at jenta visste noen ting på forhånd. X-en sa til meg at han ikke ville fortelle henne noe på forhånd, fordi hun da ville bli så lei seg. Psykopat !

Faren har ei dame langt inn i Sverige som han treffer annenhver helg og han får ikke dette til å koordinere med hennes barnefrie helger. Hun kan ikke bytte helger på grunn av x-ens jobbvakter.

Jeg kan heller ikke bytte helger pga av at daten har en sønn på 2 år og de helgene er spikret fast, da de har vært hos mekler og gjort det. Jeg skulle ikke ha noen mann med små barn, men slik ble det.

Nå måtte jeg reise hjem fra daten jeg var hos og sitter her og venter på minstejenta. Helga hos han ble kansellert. Sannsynligvis blir tirsdagen kansellert også. Jeg sa til x-en at han vær så god fikk betale meg barnevaktpenger, da jeg faktisk har en veldig stram økonomi nå for tiden og må snu og vende på kronene for å få det til å gå i rundt. Han var så "generøs" at han ville sende med henne 200 kr. :angry: Han økte det etter hvert til 500 kr. :angry:

Vel, jeg kan i hvert fall bare glemme å forsøke på å bygge opp et kjæresteforhold. Dette går i dass :( . Jenta må komme først. Merker nå at den glade og harmoniske jenta, blir mer og mer lei seg av dette. Det er henne det går ut over. Det kan ikke fortsette slik. Han vil aldri endre seg. Det er seg selv seg selv og seg selv og slik har det alltid vært.

Jeg vet dere vil si at jeg bør sørge for å få hele omsorgen alene. Saken er at det vil ikke jenta selv. Hun vil gjerne ha kontakt med faren sin.

Er det verd å prøve familierådgivning? Lurer på om det i det hele tatt finnes noen mulighet for at noen kan snakke han til fornuft for å få han til å skjønne at jenta må komme først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395412-omsorgsvikt-slik-gikk-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nicklusheletida

14

• frosken

9

• morsan

8

• mariaflyfly

7

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er verd å prøve familierådgivning med fokus på jentas situasjon. Han trenger at noen andre enn deg forteller ham at han gjør jenta svært utrygg ved å ikke fortelle henne på forhånd f.eks. at han har avtalt at farmor skal være der. Kanskje trenger jenta også hjelp til å uttrykke sin skuffelse i forhold til far.

I tillegg til at det andre man kan si om denne situasjonen, så synes jeg også synd på farmor som tydeligvis lar seg overstrekke, og i tillegg er den som opplever konsekvensene av jentas skuffelse. Farens neglisjering av jentas behov fører jo til at hun avviser farmoren.

Nicklusheletida

Jeg synes det er verd å prøve familierådgivning med fokus på jentas situasjon. Han trenger at noen andre enn deg forteller ham at han gjør jenta svært utrygg ved å ikke fortelle henne på forhånd f.eks. at han har avtalt at farmor skal være der. Kanskje trenger jenta også hjelp til å uttrykke sin skuffelse i forhold til far.

I tillegg til at det andre man kan si om denne situasjonen, så synes jeg også synd på farmor som tydeligvis lar seg overstrekke, og i tillegg er den som opplever konsekvensene av jentas skuffelse. Farens neglisjering av jentas behov fører jo til at hun avviser farmoren.

Det er bare trist for alle parter. Jeg bestiller time til familierådgivning på mandag.

Annonse

Han er helt håpløs. Synes han prioriter helt feil, og han bør snart begynne å tenke på andre enn seg selv. Men omsorgsvikt er det ikke så lenge han ordner det slik at farmoren skal være sammen med jenta. At jenta ikke selv vil det, har ingen ting med omsorgssvikt å gjøre.

Anonymous poster hash: 69927...e20

Jeg har ingen tro på familierådgiving, men det er verdt å forsøke uansett.

Pass på at du dokumenterer alle dager og helger han bailer ut. Ikke fordi du nødvendigvis skal gå for å ha eneomsorg, men fordi du før eller seinere må gjøre noe med bidraget.

At fyren er en diger rass er egentlig overflødig å si, men jeg sier det likevel.

Bra du setter alt til side for å være der for dattera di. Du har jo ikke noe valg, nei.

Dette er leit! Umulig å si om rådgiving vil hjelpe - vil han bare se på det som et forlenget talerør for deg og ikke som noe som gjelder han selv og datteren?

Man kan ikke lære en gammel sau (!) å breke. Dessverre :(

Har hørt at familievernkontoret tilbyr foreldresamtaler. Burde være verdt forsøket.

Det med farmoren og avvisning pga farens neglisjering hadde jeg ikke tenkt på. Men det er sant - han ødelegger mye ved sin atferd.

Annonse

Han er helt håpløs. Synes han prioriter helt feil, og han bør snart begynne å tenke på andre enn seg selv. Men omsorgsvikt er det ikke så lenge han ordner det slik at farmoren skal være sammen med jenta. At jenta ikke selv vil det, har ingen ting med omsorgssvikt å gjøre.

Å nærmest lure jenta til å tro at nå skal de ha en helg sammen som avtalt, for så å planlegge noe helt annet bak hennes rygg og så avsløre dette rett før han skal dra, synes jeg faktisk kvalifiserer som en form for omsorgssvikt. Ikke fysisk, men psykisk. Jenta trenger å vite at hun kan stole på det faren hennes sier.

Å nærmest lure jenta til å tro at nå skal de ha en helg sammen som avtalt, for så å planlegge noe helt annet bak hennes rygg og så avsløre dette rett før han skal dra, synes jeg faktisk kvalifiserer som en form for omsorgssvikt. Ikke fysisk, men psykisk. Jenta trenger å vite at hun kan stole på det faren hennes sier.

Helt enig. Og ikke minst det at det skjer gang på gang. Det er ordentlig stygt. :(

Nicklusheletida

Omsorg for barn er mer enn å ha tak over hodet , mat og barnepass. Når foreldre handler slik at det går ut over psyken til barna, er det omsorgssvikt.

Nicklusheletida

Helt enig. Og ikke minst det at det skjer gang på gang. Det er ordentlig stygt. :(

Jeg kunne skrevet bok om slike episoder. Det er så mye dere ikke vet. Det ser ut som jeg skriver mye her på dol, men egentlig skriver jeg veldig lite. Dere skulle bare visst, men jeg kan ikke legge ut om alt sammen.

Nicklusheletida

Og nå i kveld fikk jeg melding i fra hans mor. Hun var der hos dem tydeligvis da jeg ringte til han tidligere i dag. Jeg fikk beskjed om jeg burde være mer flexibel og at jeg burde være glad for at jenta ville være hos meg. Flexibel betyr at jeg skal være det, men ikke han. Ikke nok med dette. Jeg fikk høre noe om at jeg av av alle (jeg av alle?) burde skjønne at et konfliktfylt forhold ikke var noe bra for barna (joda, klart jeg vet det, men hva skulle jeg ha gjort for å forhindre det, lurer jeg på ? ) Deretter la hun til at jeg bare kunne snakke med min mor. Som mor så datter, vet du, la hun til.

Det siste skjønte jeg ingenting av, da jeg har et utmerket forhold til min mor. Jeg tok det ganske med ro og tenkte at dette er vel bare vanlig manipulering, slik min x pleier å drive med. Men litt usikker ble jeg, så jeg måtte jo ringe min mor for å spørre om hun har vært i kontakt med min x-svigermor og hva hun i så fall har sagt? Min mor har aldri vært i kontakt med henne og ble fly forbannet over frekkheten. Jeg har faktisk aldri kranglet med min mor siden jeg var i tenårene og vi har det beste venninneforhold, så her forsøkte altså x-svigermor å lage uvennskap mellom oss.

Dette er altså samme dama som før skilsmissen gjentatte ganger mente hennes sønn burde oppsøke psykolog, da hun var vitne til raserianfallene hans mot barna.(og da spesielt den eldste)

Nå er det jeg som har blitt den store stygge ulven. Ikke at det plager meg nevneverdig. Jeg har jo vært vitner til stygt snakk om alle x-er i den familien, så at det nå er min tur er ikke noe som overrasker meg egentlig.

Nicklusheletida

Men om du får hele omsorgen så betyr jo ikke det at hun ikke kan ha kontakt med far. Hun kan jo allikevel stikke innom ham etter skolen når det passer sånn, men ha som regel at hun er hos deg alle helgene?

Det kan hun, men jenta vil ikke at vi ordner det slik. Hun vil gjerne være hos faren annenhver helg. Ja, jeg har snakket med henne om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...