Gå til innhold

Hvorfor er vi så kritiske..

Anbefalte innlegg

neida er min feil jeg er lat med å bruke svar knappen

Folk mobber fordi de er usikre på seg selv og har selvtillit/selvbilde problemer. De kommer ikke til å endre seg og de kommer ikke til å innrømme at de har disse problemene, og derfor kommer du ikke til å få noe svar. Det eneste som virker mot mobbere er å mobbe dem tilbake slik at de føler på kroppen hvordan det er, og det er et etisk dillemma =)

Jeg startet tråden om fotballfrue.no. Er det noe jeg IKKE er så er det sjalu, misunnelig og en mobber. Men du skriver at jeg ikke vet at jeg har disse prolemene, så da er det vel ikke vits i å si noe imot deg...  De som kjenner meg vet det. Jeg er oppgitt og frustrert over at hun står frem på den måten ho gjør, viser sitt forbruk som om det er helt normalt. Jeg har prøvd å skrive det til henne, men ho tar det ikke, der ikke at ho kan få unge kvinner til å føle seg utilstrekkelig hvis de ikke kan ha samme overforbruk som henne. Hun er bare en av tusen påvirkninger, men ho er norsk og "nær" og lett å sammenligne seg med. 

P.S Ellers er jeg heller ikke usikker på meg selv, så du tar feil i alt du skriver ;-)

Jeg skjønner at ho er en levende reklameplakat, men kan ho ikke i det minste advare sine lesere om at ho  får sponsa alt dette og at det faktisk ikke er nødvendig å ha tre nye ytterjakker til alle trilleturene?

Men det er vel dårlig reklame......

Endret av trollemor;o)

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig å trykke andre ned for å føle seg selv bedre.

Henger du på nettet en stund vil du oppleve mange eksempler på dette, og dette er folk som ikke kommer til å forandre seg uansett hva du sier =)

(har ikke lest tråden men ganske sikker på hvilke kommentarer som står der)

Jeg har aldri hatt som intensjon å trykke fotballfrua ned med mitt innlegg. Jeg har mange ganger skrytt av henne for mange ting. Det er overforbruket hennes og påvirkningen hun  har på unge lesere (De fleste er veldig unge) som bekymrer meg. MÅ en ha tre nye ytterjakker til alle trilleturene? Nei en må ikke det, men det skriver hun og unge kvinner påvirkes nok av det. 

Som jeg skrev et annet sted, en kan ikke si ETT eneste kritisk ord om fotballfrua uten at en er misunnelig, har dårlig selvtillit, selvbilde, er en mobber eller ønsker å opphøye seg selv. 

Jeg har selvtillit, godt selvbilde, jeg er IKKE en mobber og har ingen intensjon om å opphøye seg selv. 

Det jeg ønsker er å få folk til å se at forbruket hennes slettes ikke er normalt.

Endret av trollemor;o)

Det lille jeg har sett av og til når noen linker til diverse bloggere (inkl fotballfruen) får meg til å måpe...og jeg klarer liksom ikke helt å skjønne at dette er ekte blogger, at det ikke er ironi og satire, men at de faktisk finnes disse underlige skapningene....

Det lille jeg har sett av og til når noen linker til diverse bloggere (inkl fotballfruen) får meg til å måpe...og jeg klarer liksom ikke helt å skjønne at dette er ekte blogger, at det ikke er ironi og satire, men at de faktisk finnes disse underlige skapningene....

Samme her. Klart vi skal være kritiske. Den dagen vi slutter å være det, og blir en saueflokk som bare godtar alt uten å stille spørsmålstegn ved det, har vi ingenting som er normalt lenger. Det holder oss på jorda.

Jeg satt og leste igjennom innlegget om fruer som sitter og blogger om livet sitt,og jeg blir mildt sagt skuffet.

Hvordan kan vi som voksne mennesker sitte og skrive så mye dritt om andre mennesker. Vi prøver og lære våre barn att slik gjør vi ikke mot andre. Også er enkelte hundre ganger verre...

Jeg leser faktisk bloggen til fotballfrue hver dag og etter att jeg startet med og lese den så har jeg fått ett annet syn på henne. Hun er en frisk og sunn dame. Hun spiser masse sunn mat og lager alt fra bunn av. hva er så galt med det? Og hadde babyen i magen vært for liten hadde de sett det på ultralyd.

Om hun får eller kjøper ting til mange penger så la nå henne gjøre det.

Jeg blir så skuffet over andre som sitter og sier så mye nedlatende om ett annet menneske.

Skjerp dere. La henne leve sitt liv og likere dere det ikke så ligg langt unna bloggen.

Om ingen svarer på dette innlegget så er det vel mange som føler seg truffet...

Jeg er kritisk fordi det hele skurrer, og jeg er svært uenig med deg i at det å være kritisk er ensbetydende med å slenge dritt. I Trondheim ligger det et universitet hvis kjerneverdier er Kreativ-Konstruktiv-Kritisk, og dette betyr selvfølgelig ikke at ledelsen oppfordrer sine ansatte til å slenge dritt ;) Det betyr at ting ofte ikke er det de gir seg ut for å være, og at det er vår oppgave som samfunnsborgere å ta ansvar for egne vurderinger om de pågående prosesser og samfunnsutviklingen vi er en del av.

Når jeg er kritisk til Fotballfrues selvkonstruksjon er det fordi jeg tror den er skadelig for svært mange, og hvorfor tror jeg det? Jo fordi den er szchisofren i sitt vesen, den har ingen grunnmur eller bunn - og dette har hun til felles med manges identitetskonstruksjonsprosess i dag. Jeg syns vi ser mange konsekvenser av dette både i form av prestasjonspress (kropp, presentasjon (dvs status) og prestasjon) samt depresjoner.

På den ene siden skal man altså "være sin egen merkevare", og samtidig skal man "tørre å være seg selv 100%". Er ikke dette selvmotsigende? Er ikke kjennetegnet på en merkevare nettopp det at noe er konstruert, noe som er tillagt kvaliteter nettopp for å framstå som unikt uten at det egentlig er det? Merkevarer er jo skapt for å gjøre noe mer interessant enn det egentlig er, slik at det skal bli foretrukket framfor noe som strengt tatt er likt og inneholder de samme kvalitetene sant. I konstruksjonen av en merkevare handler det derfor om å framheve kvaliteter produktet strengt tatt ikke nødvendigvis innehar, man må spille på fantasi og folks drømmer og man må skape en illusjon om at det man viser er "sannheten". Dette gjør Fotballfrue på en overbevisende og god måte.

Men; Er det et godt liv å bli en slik konstruksjon? Er det et godt liv å skille seg ut i kraft av ens evne til å tiltrekke seg andres positive oppmerksomhet? Å være ren overflate? Og er dette å være seg selv tvers i gjennom?

Jeg tror ikke det. Jeg tror det er en grunnleggende forskjell på å skape seg en vellykket image og det å bli trygg på egen identitet, og dette tror jeg mange - både unge og gamle sliter med i dag. Jeg tror derfor veldig på å heller vende blikket mot det som kan gi folk en trygg og god identitetsoppfatning, slik at man faktisk tilslutt kan lære seg å lytte til egen magefølelse og bli sin egens beste venn.

Og derfor tror jeg på å være kritisk og si fra i tilfeller som Fotballfrue. Og - for ordens skyld - Jeg forholder meg ikke til dette på et personlig plan, dvs jeg retter ikke kritikken mot Fotballfrue personlig, men jeg retter fokus mot Fotballfrue som fenomen.

Endret av Kayia

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...