Gå til innhold

Prematur fødsel - årsak?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Vårt første barn var prematurt og ble født i uke 33. Legene visste ikke hva som var årsaken til den premature fødselen.

Ca 2 1/2 døgn før vannet gikk og riene startet var jeg hos fastlegen pga litt blødning. Hun undersøkte underlivet, men fant ikke noe "friskt" blod og mente det bare var noe ufarlig "spotting". Jeg fikk heller ikke noe mer blødning etter dette.

Ca 2 døgn før blødningen hadde vi samleie. Det jeg fortsatt grubler over er om dette var årsaken til den premature fødselen. Jeg er redd for at vi ikke var forsiktige nok og sliter med skyldfølelse (særlig siden det ser ut for at barnet vårt har noen psykiske utfordringer som kan skyldes den premature fødselen). Er det sannsynlig at årsaken var dette samleiet?

Jeg kan ellers opplyse at jeg tok blodfortynnende (Klexane) i svangerskapet for å unngå blodpropp pga homozygot Leiden-mutasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395419-prematur-f%C3%B8dsel-%C3%A5rsak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om legene ikke vet hvorfor, så håper jeg du/partner kan slå dere til ro med det. Dere får ikke endret det faktum at dere har fått et barn som er født for tidlig og det å bebreide dere selv fører ingenting godt med seg. 

Anonymous poster hash: d7884...81c
Mette Moen, Gynekolog

Det kan jeg si med sikkerhet: det er ikke sammenheng mellom for tidlig fødsel og samleie. Da hadde det nok vært betydelig flere for tidlige fødsler, enn vi har i dag.

Årsak til for tidlig fødsel kan være infeksjon, løsning av morkaken eller unormal lokalisasjon av morkaken. I de fleste tilfeller kan man ikke påvise noen årsak.

Du har siden født normalt? Du må ikke ha skyldfølelse over den første fødsel, for du har ikke gjort noe som kan ha utløst fødselen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...