Gå til innhold

Klarer ikke betale for egen begravelse

Anbefalte innlegg

Minstepensjonister må droppe egen gravferd på grunn av stive priser. 

http://www.moss-avis.no/nyheter/klarer-ikke-betale-for-egen-begravelse-1.8151075

— Jeg visste det var dyrt, men når jeg så summen av det hele fikk jeg hakeslipp, sier Turid Sundvoll fra Jeløy.

Hun ble både sint og opprørt da hun for noen uker siden fikk se den fulle regningen for begravelsen av en nær venn.
For beløpet kom opp i 50 000 kroner, noe som ikke er uvanlig når man skal ta et siste farvel med sine kjære.

— Jeg var nødt til å søke om kredittlån i banken da min kone gikk bort. Det betaler jeg ned på den dag i dag, sier en annen mann, som helst vil være anonym.

Sundvoll har på sin side konkludert med at gravferd vil bli uoverkommelig.
- Jeg og mannen min har diskutert dette, og tror vi blir nødt til å droppe begravelsesseremoni den dagen vi dør. Som minstepensjonist har man ikke noe alternativ, avslutter hun.

— Det er en kjent faktor at familie til avdøde må bruke egen arv for å kunne klare å betale en bisettelse, sier Espen Brynsrud, kommunikasjonsrådgiver i Den norske bank.

Er det så ille at man må bruke av arven for å betale en bisettelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395437-klarer-ikke-betale-for-egen-begravelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er ikke arv det som (eventuelt) er igjen når boet er gjort opp? Altså at boet etter den enkelte skal dekke begravelsen?

De som har aller minst inntekt får gravferdsstønad fra NAV, det beregnes fra inntekten til avdøde, ikke inntekten til de etterlatte.

Selvfølgelig bruker man av boets midler.

Vi har nettopp hatt begravelse i familien, det kom på ca. 47 000 - og da er ikke gravstein inkludert, fordi den ikke skal opp nå rett før frosten. Men vi kunne fått det noe rimeligere.

Det finnes enkelte støtteordninger, men det holder ikke til noe mer enn det som er nederst på prislista hele veien.

Morsom overskrift - "droppe egen gravferd". Jeg kunne godt tenkt meg å droppe egen død, i hvert fall i ca. 50 år framover.

Hva med vi som ikke har noen arv?

Min mor er minstepensjonist og eier ikke noe. 

Jeg jobber men klarer oss bare sånn akkurat.

Hvordan skal jeg betale hennes begravelse når den tid kommer?

Anonymous poster hash: 00105...c1e

Hva med vi som ikke har noen arv?

Min mor er minstepensjonist og eier ikke noe. 

Jeg jobber men klarer oss bare sånn akkurat.

Hvordan skal jeg betale hennes begravelse når den tid kommer?

Anonymous poster hash: 00105...c1e

Hvis hun ikke har noen formue, så kan dere søke gravferdsstøtte (det heter muligens noe annet) fra nav.

Det _er_ mulig å få en gravferd til å bli vesentlig billigere enn det vanlige. Jeg betalte kun kr. 18 000,- for min manns bisettelse, men vi gjorde mange ting selv - noe jeg fant svært meningsfullt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...