Gå til innhold

Av eller på med Pc'en

Anbefalte innlegg

Før slo jeg alltid pc'en helt av når jeg var ferdig om kvelden. Så satte jeg den på når jeg begynte igjen neste morgen. Noen sa til meg at det var da ikke nødvendig, mas å måtte hente opp ting man hadde i ruta osv. Men jeg er litt i tvil, den står liksom der og suser hele døgnet og jeg lurer på om det er bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395452-av-eller-p%C3%A5-med-pcen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vell, du vil få 2x mer støv inni pcen hvis den står på 24 istedenfor 12t, pluss litt mer strømforbruk, men ellers tror jeg ikke den tar noe særlig skade av å stå på (jeg skrur kun av pcen når performance går ned etter noen ukers bruk, ettersom noen programmer stjeler minne og ikke gir det fra seg igjen)

altså dobbelt støv gir mye større sjangse for at noen komponenter feiler pga støv, men vet ikke oddsen o.0

Endret av schizoid1337

Før slo jeg alltid pc'en helt av når jeg var ferdig om kvelden. Så satte jeg den på når jeg begynte igjen neste morgen. Noen sa til meg at det var da ikke nødvendig, mas å måtte hente opp ting man hadde i ruta osv. Men jeg er litt i tvil, den står liksom der og suser hele døgnet og jeg lurer på om det er bra.

Slår den alltid av om kvelden, eller hvis jeg skal være borte i noen timer. Da sparer man strøm, og slipper problemer med hensyn til støv og brann.

http://www.klikk.no/bolig/article528841.ece

Endret av slabbedask

Etter at det for ca et år siden begynte å frese i og komme litt røyk ut av en lader (den der boksen som er ca midt på ledninga) mens pcen sto på og tilkoblet har jeg vært veldig påpasselig med å skru av/trekke ut av kontakten når jeg tar kveld eller ikke er hjemme.

Annonse

Det er nok lurest å skru av. Personlig setter jeg den i 'dvalemodus' så den er 'nesten' av, men blinker litt i en blå ledlampe. Strømforbruket er ikke så mye, men noe elektrisitet vil nok medføre magnetisme og støvtiltrekning.

Forøvrig, som nevnt over, el aperater (ikke bare PC, men alt: kaffetrakter, fjernsyn og alle øvrige aperater du har i kontakten) burde trekkes ut, da dette kan være en kilde til brann.

Så her i gården er det forskjell på liv og lære :)

Det er nok lurest å skru av. Personlig setter jeg den i 'dvalemodus' så den er 'nesten' av, men blinker litt i en blå ledlampe. Strømforbruket er ikke så mye, men noe elektrisitet vil nok medføre magnetisme og støvtiltrekning.

Forøvrig, som nevnt over, el aperater (ikke bare PC, men alt: kaffetrakter, fjernsyn og alle øvrige aperater du har i kontakten) burde trekkes ut, da dette kan være en kilde til brann.

Så her i gården er det forskjell på liv og lære :)

Kjøp et grenuttak med bryter, så får du slått av alt - PC, skjerm, printer, etc. - på en enkel måte.

slabbedask: Jeg har egentlig rusta opp fastkontaktene skikkelig, det jeg kanskje 'burde' gjøre er å koble om alt PC utstyret på en egen strømsløyfe og ha en ordinær veggbryter til det.

Problemet er at det tar sååå lang tiid å starte PC når den ikke er i dvale !

Kjøp et grenuttak med bryter, så får du slått av alt - PC, skjerm, printer, etc. - på en enkel måte.

Man skal helst ikke slå av PC ved å bare kutte strømmen. Når PC starter opp, så gjennomgår den prosedyrer. Når PC slås av, så gjennomgår den prosedyrer. Dette er viktig. Det er ikke for ingen ting at PC har en PÅ-knapp, men at den aller helst skal slås av via OS.

Har man bærbar kan man lukke igjen maskinen, da vil den gå i dvale (hvis man ikke har satt den opp til ikke å gå i dvale, that is...). Dvale er godt nok, da stopper både HDD opp, og vifta vil slutte å gå (ergo ikke noe mer støv inni PC). Kan sikkert sette en stasjonær i dvale også.

Innimellom er det likevel bra å slå av maskinen, kan kvitte seg med en del krøll som dukker opp ved å slå helt av.

Endret av Mrs Doolittle

slabbedask: Jeg har egentlig rusta opp fastkontaktene skikkelig, det jeg kanskje 'burde' gjøre er å koble om alt PC utstyret på en egen strømsløyfe og ha en ordinær veggbryter til det.

Problemet er at det tar sååå lang tiid å starte PC når den ikke er i dvale !

Det var da rart. Her er den oppe og kjører på mindre enn 10 sekunder fra dvalemodus.

Endret av slabbedask

Annonse

Fra dvale ja, men nå snakket jeg om fra kaldoppstart, dvs at strøm ikke er kuttet. Da bruker PC'n min myye tid, selv med ssd disker og enorme mengder ram :)

Du kan starte opp fra dvalemodus når strømmen er kuttet (åpne programmer og dokumenter er da lagret på harddisken). Blander du dette med hvilemodus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...