Gå til innhold

Miljøgifter i mat, luft osv fører til mer sykdommer enn tidligere trodd

Anbefalte innlegg

De siste ti årene har det blitt mer tydelig at økningen i forekomsten av en rekke sykdommer går så raskt at det ikke kan ha genetiske årsaker.

"Vii ser at hormonforstyrrende stoffer kan spille en viktig rolle", sier Georg Becher. Han er rådgiver ved Folkehelseinstituttet og professor emeritus ved Universitetet i Oslo. Han har gjennom mange år forsket på menneskers eksponering for organiske miljøgifter.

Les mer her:

http://www.forskning.no/artikler/2013/oktober/370381   

Fortsetter under...

De siste ti årene har det blitt mer tydelig at økningen i forekomsten av en rekke sykdommer går så raskt at det ikke kan ha genetiske årsaker.

"Vii ser at hormonforstyrrende stoffer kan spille en viktig rolle", sier Georg Becher. Han er rådgiver ved Folkehelseinstituttet og professor emeritus ved Universitetet i Oslo. Han har gjennom mange år forsket på menneskers eksponering for organiske miljøgifter.

Les mer her:

http://www.forskning.no/artikler/2013/oktober/370381

Ny bok: http://www.side2.no/m/?articleId=3691445

Jeg synes debatten under artikkelen var minst like interessant - spesielt det som går på kildekritikk. Har ikke tid til å lese alt nå, men det er jo veldig viktig at en forfatter finner sine tall fra uhildede kilder, og seriøse undersøkelser.

Det med oppdrettslaks er veldig vanskelig, synes jeg. Vi spiser for lite fisk, og av den fisken vi spiser blir det mye oppdrettslaks. Jeg anser fordelen av å spise den laksen større enn ulempene ved eventuelle miljøgifter i den. Men det er vanskelig!

Jeg tror det er kjempeviktig å spise mye kornprodukter, frukt og grønnsaker - men vaske frukt og grønnsaker for sikkerhets skyld. Sau som har gått på beite i fjellet har jeg mer sans for enn kylling - men jeg må innrømme at jeg synes kyllingkjøtt er bedre enn sau (selv om jeg spiser sau også). Økologiske landbruksprodukter har jeg tro på pga ressursbruk og ingen sprøytemidler, men dersom en ser landbruket i hele verden under ett, så er det ikke mulig å fø verdens befolkning på økologisk produksjon.

Jeg synes debatten under artikkelen var minst like interessant - spesielt det som går på kildekritikk. Har ikke tid til å lese alt nå, men det er jo veldig viktig at en forfatter finner sine tall fra uhildede kilder, og seriøse undersøkelser.

Det med oppdrettslaks er veldig vanskelig, synes jeg. Vi spiser for lite fisk, og av den fisken vi spiser blir det mye oppdrettslaks. Jeg anser fordelen av å spise den laksen større enn ulempene ved eventuelle miljøgifter i den. Men det er vanskelig!

Jeg tror det er kjempeviktig å spise mye kornprodukter, frukt og grønnsaker - men vaske frukt og grønnsaker for sikkerhets skyld. Sau som har gått på beite i fjellet har jeg mer sans for enn kylling - men jeg må innrømme at jeg synes kyllingkjøtt er bedre enn sau (selv om jeg spiser sau også). Økologiske landbruksprodukter har jeg tro på pga ressursbruk og ingen sprøytemidler, men dersom en ser landbruket i hele verden under ett, så er det ikke mulig å fø verdens befolkning på økologisk produksjon.

Jeg syns også det er vanskelig å manaurere i dette terrenget, men jeg er ikke i tvil om at vi bare har sett starten på problematikk knyttet til matproduksjon. Generellt tror jeg norsk mat holder høyere kvalitet enn mye vi importerer, men også her er jeg lite overrasket når saker som den på Støren (kyllingproduksjon) avdekkes.

Korn er heller ikke enkelt. Mugg i korn er et velkjent problem blant bønder, spesielt når man opplever våte høster. Kornet blir da gjerne brukt til fõr, og her mar man lenge vært usikker på hvor mye som går over i kjøttet - som omsettes som menneskeføde. Fram til nå har man ikke kunne påvise at dette utgjør en trussel, men mer enn èn gang tidligere har man erfart at dette like gjerne kan handle om for lite presise målemetoder.

Hjemme hos oss kjøper vi mer og mer mat (kjøtt) rett fra leverandør. Vi spiser mindre kylling enn tidligere, og går også mer og mer over på norsk sjømat. Jeg har blitt langt mer nøye med å vaske grønnsaker, og skreller i mye større grad enn tidligere. Jeg syns det er besyndelig at maten aldri tidligere har vært bedre (visstnok), at den er billigere sånn at flere kan kjøpe god mat og det faktum at antall kreft-, allergi-, intoleranse- og eksemtilfeller aldri har vært høyere.

Endret av Kayia

Korn er heller ikke enkelt. Mugg i korn er et velkjent problem blant bønder, spesielt når man opplever våte høster. Kornet blir da gjerne brukt til fõr, og her mar man lenge vært usikker på hvor mye som går over i kjøttet - som omsettes som menneskeføde. Fram til nå har man ikke kunne påvise at dette utgjør en trussel, men mer enn èn gang tidligere har man erfart at dette like gjerne kan handle om for lite presise målemetoder.

Hjemme hos oss kjøper vi mer og mer mat (kjøtt) rett fra leverandør. Vi spiser mindre kylling enn tidligere, og går også mer og mer over på norsk sjømat. Jeg har blitt langt mer nøye med å vaske grønnsaker, og skreller i mye større grad enn tidligere. Jeg syns det er besyndelig at maten aldri tidligere har vært bedre (visstnok), at den er billigere sånn at flere kan kjøpe god mat og det faktum at antall kreft-, allergi-, intoleranse- og eksemtilfeller aldri har vært høyere.

Det med mugg i korn er dessverre veldig utbredt i økologisk korndyrking. Det aller meste av det det sprøytes mot i kormproduksjon, er ulike soppsykdommer (litt ugras og litt skadedyr også, men mest soppsykdommer). Tillatt bruk av sprøytemidler er kraftig redusert de siste årene, og det er veldig nøye med karenstid etter sprøyting - så jeg er absolutt ikke redd for å spise norsk mat. At andre land har andre regler når det gjelder antall sprøytinger, hva slags midler de bruker, og antall dager karenstid før salg, er jo fakta (selvsagt store variasjoner). Jeg foretrekker nok mel fra konvensjonelt dyrket korn fremfor økologisk korn med stort innhold av soppsporer (selvsagt er ikke alt økologisk mel slik).

Når det gjelder grønnsaker og frukt, er det trist at en nå er så vant til perfekte epler, at noen usle skurvflekker gjør at eplene omtrent ikke er salgbare. Og verken kålplanter eller epler skal jo ha en eneste makk i seg.... og dermed opprettholder forbrukerne kravene til bøndene om å sprøyte for skadedyr. Kanskje en på dette området kunne klare å snu holdningene (med det menes adferdsmønsteret, altså at vi faktisk kjøper epler med noen prikker eller en liten makk i ) og videre kanskje kunne fått redusert nivået av sprøytemidler på skadedyr (selv om det i verdensmålestokk allerede er temmelig lavt).

Jeg har imidlertid stor tillit til Mattilsynet og de grenseverdiene de opererer med der. Selvsagt kunne en ønske seg enda flere stikkprøver og kontroller, men pengene her er jo begrenset, så norske bønder må faktisk ha tillit i befolkningen til at de produserer mat på den beste og mest fornuftige måten (både økonomisk og miljømessig).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...