Gå til innhold

Ting far betaler under samværshelger

Anbefalte innlegg

Istedenfor å dra til far denne helga vil sønn dra utenbys og besøke kompis. Jeg sendte sms til far om at han derfor måtte møte han på stasjon etter skoletid, kjøpe noe å spise og kjøpe togbilett. Så får de litt tid sammen denne helga likevel.

Faren er så sjarmerende at han ringte sønnen i går og sa at han jo har betalt denne månedens barnebidrag så da burde jeg betale togbilett.. Sønnen fikk han visst på gli så det blir til at han kjøper billett likevel, men vedder på faren nå ser på seg som "snill" som dekker noe barnebidraget skulle dekke.

Men det er vel ikke riktig? Far får jo samværsfradrag i barnebidraget, og da er det ikke bare mat under samvær som dekkes, men også aktiviteter? Selv om det da er togbilett til noen få hundrelapper og ikke kino el lign?

Hadde jeg visst han skulle dra sønnen inn i dette hadde jeg bare kjøpt billett uten å nevne det.

Anonymous poster hash: 13ef9...2a9

Fortsetter under...

Jeg vet ikke ha som er regelen og hva som er vanlig, men det virker jo helt logisk at det er far som skal betale for kino, buss eller tog til aktiviteter som gutten skal være med på i pappa-helgen. Dersom det er snakk om større utlegg, for eksempel et par tusen i reiseutgifter for en fotballturnering eller leir e.l., så må det vel avtales spesielt og spleises på?

Men dette kan jeg altså ingenting med. Skjønner godt at du blir frustrert. Leit at sønnen din ble blandet inn i det.

Istedenfor å dra til far denne helga vil sønn dra utenbys og besøke kompis. Jeg sendte sms til far om at han derfor måtte møte han på stasjon etter skoletid, kjøpe noe å spise og kjøpe togbilett. Så får de litt tid sammen denne helga likevel.

Faren er så sjarmerende at han ringte sønnen i går og sa at han jo har betalt denne månedens barnebidrag så da burde jeg betale togbilett.. Sønnen fikk han visst på gli så det blir til at han kjøper billett likevel, men vedder på faren nå ser på seg som "snill" som dekker noe barnebidraget skulle dekke.

Men det er vel ikke riktig? Far får jo samværsfradrag i barnebidraget, og da er det ikke bare mat under samvær som dekkes, men også aktiviteter? Selv om det da er togbilett til noen få hundrelapper og ikke kino el lign?

Hadde jeg visst han skulle dra sønnen inn i dette hadde jeg bare kjøpt billett uten å nevne det.

Jeg synes ikke at du kan bestemme at faren skal betale for reisen selv om sønnen skulle ha vært hos ham den helgen.

hm, vet ikke jeg.. sånn umiddelbart lukter det litt av en far som kanskje er skuffet over at barnet vil dra til kompis annet sted, og så blåses det litt ut over en skarve togbillett..

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen er sånn ellers, men kan jo tenkes han føler at mor har iverksatt at barnet drar bort i 'pappahelgen', og så blir det med at han skal 'betale for det i tillegg' en sånn.. siste dråpen ?

Jeg tror forøvrig jeg skulle vært _rimelig_ fattig før jeg hadde begynt gnåle om noen hundringser, endog tusinger som skulle vært 'fordelt' på en annen måte.

Jeg synes ikke at du kan bestemme at faren skal betale for reisen selv om sønnen skulle ha vært hos ham den helgen.

Var mest det praktiske i hvem som følger til togstasjon og ordner det praktiske - herunder middag før avreise.

Annonse

hm, vet ikke jeg.. sånn umiddelbart lukter det litt av en far som kanskje er skuffet over at barnet vil dra til kompis annet sted, og så blåses det litt ut over en skarve togbillett..

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen er sånn ellers, men kan jo tenkes han føler at mor har iverksatt at barnet drar bort i 'pappahelgen', og så blir det med at han skal 'betale for det i tillegg' en sånn.. siste dråpen ?

Jeg tror forøvrig jeg skulle vært _rimelig_ fattig før jeg hadde begynt gnåle om noen hundringser, endog tusinger som skulle vært 'fordelt' på en annen måte.

Kan aldri tenke meg han er skuffet. Dessverre. Da får faren gjøre som han vil. Dvs det gjør han jo også på samværshelger - de ser hverandre knapt fordi faren gjør andre ting.

Var mest det praktiske i hvem som følger til togstasjon og ordner det praktiske - herunder middag før avreise.

Jeg tenker at det er viktig, under forutsetning av at  dette er snakk om en ungdom, at han har kommunisert direkte med faren om hva han skal bruke helgen til. Hvis faren har vært med på avgjørelsen av hvor han skal tilbringe helgen, så er det rimelig at faren også er med på både å organisere avreise og evt. sponse togbillett.

Dersom det derimot har foregått slik at sønnen har diskutert med deg hva han vil gjøre denne helgen, så skjønner jeg litt at faren går i baklås.

Jeg tenker at det er viktig, under forutsetning av at dette er snakk om en ungdom, at han har kommunisert direkte med faren om hva han skal bruke helgen til. Hvis faren har vært med på avgjørelsen av hvor han skal tilbringe helgen, så er det rimelig at faren også er med på både å organisere avreise og evt. sponse togbillett.

Dersom det derimot har foregått slik at sønnen har diskutert med deg hva han vil gjøre denne helgen, så skjønner jeg litt at faren går i baklås.

Er stor ungdom som ikke hadde diskutert med meg heller. Dvs jeg vet at han har ønsket en slik tur i hele høst uten at det har passet for familien der. Typisk i disse tilfellene (og det vet faren fra tidligere ganger også) så har dette blitt avtalt på svært kort varsel. Sønnen hadde dratt på "min" helg hvis han kunne.

Jeg har før det ble avklart at han kunne komme på besøk dit oppfordret sønn til å avklare dette med faren, uten at jeg har kontroll på i hvilken grad det har skjedd.

Sønnens alder og forholdene forøvrig gjør at mer konkrete avtaler mht samværshelgene tas direkte mlm sønn og den aktuelle forelderen.

Sønn vet at han må avklare besøk bort (eller om kompis kommer hit) med meg de helgene han er hos meg og med faren de andre helgene. Men selvsagt lettere at jeg får vite at noe kanskje er i emning fordi jeg ser sønnen hver dag.

. Jeg sendte sms til far om at han derfor måtte møte han på stasjon etter skoletid, kjøpe noe å spise og kjøpe togbilett. Så får de litt tid sammen denne helga likevel.

Jeg tenker det er dette som gjør far sur. At du dikterer i detalj at han MÅ møte opp på stasjonen, fikse middag og dermed har DU arrangert at de to får møtes så vidt i hans helg. Er det hans helg, er det hans helg, og er barnet stort, er det rimelig at han planelgger slike praktiske detaljer med barnet, ikke at du bestemmer det og bare gir beskjed. Togbilletten blir da noe han kan protestere på, han kan vanskelig nekte å gi barnet mat, bare fordi du har bestemt at det skal barnet ha.

Jeg tenker det er dette som gjør far sur. At du dikterer i detalj at han MÅ møte opp på stasjonen, fikse middag og dermed har DU arrangert at de to får møtes så vidt i hans helg. Er det hans helg, er det hans helg, og er barnet stort, er det rimelig at han planelgger slike praktiske detaljer med barnet, ikke at du bestemmer det og bare gir beskjed. Togbilletten blir da noe han kan protestere på, han kan vanskelig nekte å gi barnet mat, bare fordi du har bestemt at det skal barnet ha.

Det var kortversjon. Den lange var at sønn onsdag kveld sier til faren på tlf at han skal besøke vennen. Faren sender sms til meg og spør og jeg svarer da at jeg heller ikke visste noe om dette før da. Jeg var på møte da faren ringte sønnen og fikk vite dette.

Og jeg innrømmer glatt å ha vært litt bestemt i ordelag om oppfølging. Rett og slett fordi han vrir seg unna alt. Han svarer nesten aldri på ting jeg tar opp vedrørende sønnen, ignorerer, trenerer, osv, men han bombarderte meg med ubesvarte anrop og sms onsdag kveld mens jeg var på møte fordi han lurte på hvor en ting var i vårt tidligere felles hjem, der han nå bor fortsatt. Og det var også grunnen til at faren ringte sønnen - for å finne ut hvorfor jeg ikke svarte han på hvor han kan finne tingene sine i sitt eget hus. Jeg var nok ikke i modus for å gi ved dørene.

Og jeg innrømmer glatt å ha vært litt bestemt i ordelag om oppfølging. Rett og slett fordi han vrir seg unna alt. Han svarer nesten aldri på ting jeg tar opp vedrørende sønnen, ignorerer, trenerer, osv, men han bombarderte meg med ubesvarte anrop og sms onsdag kveld mens jeg var på møte fordi han lurte på hvor en ting var i vårt tidligere felles hjem, der han nå bor fortsatt. Og det var også grunnen til at faren ringte sønnen - for å finne ut hvorfor jeg ikke svarte han på hvor han kan finne tingene sine i sitt eget hus. Jeg var nok ikke i modus for å gi ved dørene.

Jeg tror noe av utfordringen er å innse at det er for sent å oppdra eksen din. Du fikk det jo ikke til da dere var gift, så nå tror jeg så avgjort at det toget har gått ;-)

Når det er sagt, så hadde jeg sannsynligvis blitt ekstremt frustrert (og moraliserende) om jeg skulle forholde meg til en eks som høres ut å være mindre ansvarsfull enn en tenåring!

Jeg tror noe av utfordringen er å innse at det er for sent å oppdra eksen din. Du fikk det jo ikke til da dere var gift, så nå tror jeg så avgjort at det toget har gått ;-)

Når det er sagt, så hadde jeg sannsynligvis blitt ekstremt frustrert (og moraliserende) om jeg skulle forholde meg til en eks som høres ut å være mindre ansvarsfull enn en tenåring!

Ha ha. Nei, kan ikke lære en gammal sau å breke.

Men hjalp jo litt da - han følger opp denne togavgangen nå ser det ut som.

Og helt klart - jeg må begrense interaksjon til et absolutt minimum for å bevare sinnets munterhet.

Annonse

Og helt klart - jeg må begrense interaksjon til et absolutt minimum for å bevare sinnets munterhet.

Gjør det. Både for å bevare sinnets munterhet, men også for å minske andelen grå hår og redusere faren for magesår.

;)

Jeg tenker det er dette som gjør far sur. At du dikterer i detalj at han MÅ møte opp på stasjonen, fikse middag og dermed har DU arrangert at de to får møtes så vidt i hans helg. Er det hans helg, er det hans helg, og er barnet stort, er det rimelig at han planelgger slike praktiske detaljer med barnet, ikke at du bestemmer det og bare gir beskjed. Togbilletten blir da noe han kan protestere på, han kan vanskelig nekte å gi barnet mat, bare fordi du har bestemt at det skal barnet ha.

Dette tenkte jeg også når jeg leste innlegget. Jeg hadde blitt veldig forbauset om det var omvendt og jeg fikk slike beskjeder. Mye bedre å la far og sønn ordne hvordan de disponerer tiden, og om de i det hele tatt skulle møtes den helgen.

Endret av Annve

Det beste her hadde kanskje vært om gutten tok det opp med faren og ikke deg at han ønsket å reise til kompisen denne samværhelgen. Da kunne faren sagt ja eller nei, og ikke bare fått beskjed om å møte opp, kjøpe mat og betale togbillett. Da ville han kanskje sett på det som naturlig at det var han som skulle betale for det hele.

Ikke sikker her gitt.... far får jo ikke samvær med sønnen og det virker som om det er du og sønnen som har hatt med denne reisen å gjøre. Jeg syns du burde betalt togbilletten egentlig, eller dere kunne betalt halve hver.

Jeg har ikke lest alle svarene her, men prøver likevel...

Når ungene mine har samvær med sin far, så må de spørre ham dersom de vil bruke hans helg til noe spesielt. Da er det han som bestemmer og tar avgjørelser, og han som tar de utgiftene det medfører. Noe annet er det dersom de f.eks. skal noe spesielt - på en konsert som koster mye penger, ta en flyreise langt avgårde osv - da er det tilfeldig om det blir på min eller hans helg. I slike tilfeller deler vi på utgiftene.

Jeg ville vært forsiktig med å fortelle far hva han skal gjøre (gi sønnen mat etc..). Da hadde jeg heller sendt med sønnen ekstra penger til mat (hvis jeg visste at far ikke tok ansvar der..)

Det er far som skal betale for utgifter når han har samværet.

Det som imidlertid provoserer meg her er at far prøver å dra sønnes deres inn i en uenighet dere har om penger. Vet ikke hvor ille problemet er, men gjentar dette seg så anbefaler jeg at du tar kontakt med Familievernkontoret. 

Lykke til :)

Det er far som skal betale for utgifter når han har samværet.

Det som imidlertid provoserer meg her er at far prøver å dra sønnes deres inn i en uenighet dere har om penger. Vet ikke hvor ille problemet er, men gjentar dette seg så anbefaler jeg at du tar kontakt med Familievernkontoret. 

Lykke til :)

Hverken mor eller sønn kan bestemme at far skal være villig til å betale flere hundre kroner for en togbillett såfremt han ikke har gitt sitt samtykke til turen. Dette gjelder etter min oppfatning både for ungdom som bor sammen med begge sine foreldre og de som har skilte foreldre.

Ofte ser man her på dol at folk anbefales å ta kontakt med Familievernkontoret. Det er fint dersom dette skyldes at folk selv har gode erfaringer med å få kompetent hjelp derfra. Slik jeg ser det, så vil ikke Familiekontoret kunne løse denne typen konflikter. Det vil sannsynligvis virke mot sin hensikt om man skal forsøke å få dem til å pålegge far å aldri si noe om økonomi til sønn.

Siden dette er snakk om en ungdom, så tenker jeg ikke helt at det skal være tabu å drøfte hvem som skal dekke hvilke kostnader.  Økonomi er jo ofte et diskusjonstema i de fleste familier med ungdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...