Gå til innhold

Hva ville du valgt? Om søvn og medikamenter

Anbefalte innlegg

Captain Cheeseheart

Ville du sovet lite og lett uten eventueltmedisiner av typen eldre antipsykotika, som Truxal, eller som stein med?

Har prøvd uten Truxal noen dager nå, og sånn det er nå syns jeg det går greit...

Blir jo i bedre humør. Samt at jeg misliker den sløve følelsen Truxal gir.

Fortsetter under...

Ville du sovet lite og lett uten eventueltmedisiner av typen eldre antipsykotika, som Truxal, eller som stein med?

Har prøvd uten Truxal noen dager nå, og sånn det er nå syns jeg det går greit...

Blir jo i bedre humør. Samt at jeg misliker den sløve følelsen Truxal gir.

Jeg ville valgt å sove uten medikamenter.

Jeg kan ikke gi ekspertråd, men deler gjerne min erfaring. Har slitt med søvnproblemer siden jeg var veldig ung. Har de siste åra prøvd mye, og i mitt tilfelle fungerer Seroxat greit. Sovner etterhvert, våkner lett når "klokka ringer" og opplever ingen 'hangover'.

Captain Cheeseheart

Hm, du sier noe der, Angustia1, det finnes jo flere medikamenter som kan virke for søvn ja.

Men tenker endel på om jeg kanskje har best av å sove litt mindre enn "normalt". Syns å merke at jeg blir nedstemt av for mye søvn jeg. Sover jeg veldig lite føler jeg meg litt "ruset", veldig slitsomt, men har lite med depresjon å gjøre. Kan dette stemme?

Den dagen jeg fikk Truxal'en for første gang hadde jeg sittet oppe på netter på rad. Altså ikke lagt meg nedpå engang. Men det er ikke akkurat der jeg er nå.

Annonse

Du store alpakka, dopet mitt heiter Sarotex, ikke Seroxat :-/ (Mange like bokstaver som kan omkalfatres der, hehe)

For min del slo Truxal meg ut, men søvnkvaliteten var dårlig og jeg var "i ørska" dagen derpå. Men det er min erfaring, den er neppe representativ for andre :-)

Captain Cheeseheart

Sov som en stein med Truxal, men den gjør noe med personligheten... føler meg mye piggere nå. Syns det er vanskelig å beskriver det med andre termer enn av slike medisiner sakner ned hjernen... og da er det jo best å bruke så lite som mulig.

I dag sov jeg faktisk bra, uten.  :o

Captain Cheeseheart

det gjør noe med personligheten ja

Ble litt usikker på dette, for NHD har jo prøvd slike medisiner. Og han kjente ikke dette. Får nesten stole på han, da. NHD snakker jo støtt og stadig om at det er forskjell mellom det som er på "gruppebasis" og "individbasis", ang. medisiner altså, men det gjelder vel ikke Han selv.

Ble litt usikker på dette, for NHD har jo prøvd slike medisiner. Og han kjente ikke dette. Får nesten stole på han, da. NHD snakker jo støtt og stadig om at det er forskjell mellom det som er på "gruppebasis" og "individbasis", ang. medisiner altså, men det gjelder vel ikke Han selv.

Jeg kunne ønske at du valgte å bruke dol konstruktivt, og at du ikke bruker så mye energi på NHD. Du har mye å bidra med her inne, men hvis du lager altfor mye støy så mister du også troverdighet generelt sett.

Vi vet best selv hvordan det påvirker oss, det er vel individuelt.

Captain Cheeseheart

Jeg kunne ønske at du valgte å bruke dol konstruktivt, og at du ikke bruker så mye energi på NHD. Du har mye å bidra med her inne, men hvis du lager altfor mye støy så mister du også troverdighet generelt sett.

Men jeg syns jeg gjør det rette ved dette. Skal jeg gjøre noe annet enn det som er moralsk riktig mener du?

Annonse

HHHHH

Hvis du ser på bivirkningslistene til medisiner er de ofte meget lange.

Heldigvis får ikke alle alle disse bivirkningene!

Hvilke du får vet du ikke før du prøver.

Hilsen Schizoid1337

Endret av schizoid1337

Men jeg syns jeg gjør det rette ved dette. Skal jeg gjøre noe annet enn det som er moralsk riktig mener du?

Det fremstår som et litt sært prosjekt.

Flertallet av brukerne på forum for psykiatri er takknemlige for tilgang til svar fra en fagperson. Du trenger ikke være enig i alt han sier, men det du prøver deg på er (sarkastiske) personangrep og ikke faglig kritikk.

Du har et godt hode og jeg synes du skal bruke det på en mer konstruktiv - og glup - måte enn du legger opp til nå.

Endret av frosken
Captain Cheeseheart

Flertallet av brukerne på forum for psykiatri er takknemlige for tilgang til svar fra en fagperson. Du trenger ikke være enig i alt han sier, men det du prøver deg på er (sarkastiske personangrep) og ikke faglig kritikk.

Du har et godt hode og jeg synes du skal bruke det på en mer konstruktiv - og glup - måte enn du legger opp til nå.

Er det ikke faglig nok å påpeke logiske inkonsistenser? Han mener å vite hvordan medisinene virker fordi han selv har testet dem. Men han mener også at det er forskjell mellom individbasis og gruppebasis (selvsagt er det det). Dette henger ikke på greip. Det er ikke et "sarkastisk personangrep".

Captain Cheeseheart

Flertallet av brukerne på forum for psykiatri er takknemlige for tilgang til svar fra en fagperson. Du trenger ikke være enig i alt han sier, men det du prøver deg på er (sarkastiske) personangrep og ikke faglig kritikk.

Men du har jo rett i at jeg bør slutte. Hva er hensikten, liksom. Jeg skal prøve.  :)

Er det ikke faglig nok å påpeke logiske inkonsistenser? Han mener å vite hvordan medisinene virker fordi han selv har testet dem. Men han mener også at det er forskjell mellom individbasis og gruppebasis (selvsagt er det det). Dette henger ikke på greip. Det er ikke et "sarkastisk personangrep".

Jeg tolker ikke hans utsagn på dette området som logisk inkonsistente. På et forum som dette publiserer ikke fagpersonene vitenskapelige artikler, men korte - og ofte pragmatiske - uttalelser ment å skulle være til hjelp for brukerne. Nhd ble spurt om han hadde prøvd ut noen av medikamentene på seg selv, noe han svarte bekreftende på. Jeg kan ikke se at han samtidig påsto at hans erfaringer var av universell karakter.

Captain Cheeseheart

Da har vi jammen en forskjellig måte å tolke tekst på.  :)

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395453-nhd-har-du-prøvd-noen-medisiner/?p=3509304

Ja, jeg har prøvd dem lenge nok til å kjenne bivirkningene på alle og virkningen på mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...