Gå til innhold

Sår på øret.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Har noen ganger i livet mitt hatt litt trøbbel med ørene mine, noen ganger får jeg noen verkekuler inni dem, gjerne ytterst - øverst på brusken. Så blir det tørr hud som flasser og noen ganger sår. Kan også våkne om natten med verkende ører, da er de kulene inni brusken øverst-ytterst veldig vonde og hele øret verker, er rødt og er ganske vonde å ta på. Er ikke kviselignende, men bare vonde og ømme kuler. Sånne kuler har jeg også hatt i hælen noen ganger, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre, kulene føles uansett like.

Men er litt mer "bekymret" for ørene, min spreke bestemor på 89 år hadde akkurat et sår på øret som var kreft, og måtte inn og ta stråling. Er frisk nå.

Mener jeg har hatt sånne ører i mange, mange år tilbake, har ikke brydd meg med å finne ut av hva det kan være, det er først nå jeg tenker på at jeg kanskje burde sjekke de.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395568-s%C3%A5r-p%C3%A5-%C3%B8ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! De kulene du beskriver på ørene dine høres ut som de har med brusken å gjøre. Det er slik at dersom man ligger på siden om natten kan det bli trykk på øret, noe som kan føre til en irritasjonstilstand/ smerte i ørebrusken. Litt usikkert om dette kommer direkte av trykket eller en sekundær sirkulasjonssvikt i ørebrusken. Noen ganger kan det sette seg på et bestemt sted og bare bli verre , da kan operativ behandling være aktuelt . Det høres ikke ut til å ha nore med hudkreft eller en begynnelse på det. . De 2 vanligste hudkreftformene på øret er basalcellecarsinom, såkalt ufarlig hudkreft som kan være et gradvis tiltakende sår eller klumpdannelse , eller plateepitelcarsinom som starter med en solskade med et lokalisert fohornet, skjellende område. Jeg mistenker ingen av disse hos deg. Hvis du må fortsette å sove \"på øret\" bør du skaffe deg en myk dunpute for å redusere det lokale trykket på ørebrusken.

Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...