Gå til innhold

Min dag med niqab i Oslos gater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noe merkelig at noen setter et slikt kvinneundertrykkende plagg i en feministisk frigjøringskontekst. Rett og slett tåpelig.

Ellers er folks reaksjoner som forventet. Man hadde nok også fått høre det hvis man hadde kledd seg opp slik:

Ku_Klux_Klan_Virgina_1922_Parade.jpg

Hva forsøker denne debatt-redaktøren å få til? Bare et utrolig desparat påfunn for å skape stofftilfang til egen avis? Eller er det bare nok et forsøk på å bedrive anklagejounalistikk - "er du ikke enig med oss, stempler vi deg som rasist!". Sånn har jo venstresiden av pressen drevet på i årevis.

Likevel klarer denne journalisten å trekke fram noen reflekterte tanker et stykke ned:

Etter hvert som timene går, føler jeg meg mer og mer avsondret fra verden. Utestengt. Jeg har stengt meg selv ute. (...)

Niqaben har fratatt meg noe. Jeg kan ikke smile medfølende med moren som forhandler med barnet sitt om å gå bare ti meter til. Jeg er forhindret fra å gi et vennlig nikk til mannen som går til side for at jeg skal slippe å tråkke på issvullene. Nyansene i væremåten min er borte.

(...) Med min tause tilstedeværelse skriker jeg: (...) Syns synd på meg!

Synes synd på? Altså et anklagegrunnlag kun på eget påfunn?

Niqab og andre aksiktsdekkende plass fratar brukeren identitet som voksen person og fjerner mye av muligheten til kommunikasjon. En belastning for læring i skolen, en fare ved bilkjøring, umulig å identifisere en person når legimitasjon kreves, en plage på arbeidsplasser. Hva kan ellers skjule seg under et sånt plagg i offentlig rom? Blåmerker etter mishandling? Kriminell ettersøkt? Politikvinne på spaning?

Politiet i Oslo krevde å få maskene til Anonymous-demonstranter for ikke lenge siden. Men de krever ikke sånne ansiktsdekkende religiøse plagg inndradd. Som om det var en avgjørende forskjell.

Endret av ecbole

islam er selv en religion som ikke godtar noe av ikke-muslimer (da snakker jeg om tradisjonelle muslimske land), ønsker de å leve seende ut som en bankraner, kan de hutte seg hemmat. Islamister snylter på vår toleranse, men utgir ingen selv. Nå snakker jeg om islamister og ikke muslimer generelt.

Endret av Inner self

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...