Gå til innhold

Samlivsbrudd og julefeiring.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre med x-er og felles barn løser julefeiringa.

I fjor hadde jeg nettopp flyttet og jeg ba x-en hjem til meg på julaften til tross for at det kostet meg ganske mye. Gjorde det for ungenes del. Det gikk greit, men jula blir nok aldri som den var.

I år har eldstedatter lagt planer for oss alle. Jeg har bare fått beskjed av henne om at hun ordner jul i år og at dette skal skje i x-ens hjem (det er trangt hos meg). Har fått beskjed om å komme til dem lille julaften for at jeg skal stå opp til frokosten sammen med dem og se på juleprogrammene sammen med dem og være til 1 juledag til tross for at nydama vistnok ikke liker dette. Men sånn må det jo bare bli når ungene ikke ser for seg å feire julaften uten den ene forelderen og ingen av oss ser for oss å feire uten ungene heller.

Kan ikke si jeg gleder meg, men forsøker å se det positive i å være gjest. Første året jeg slipper å ordne så mye, men kommer selvsagt til å hjelpe til iom at jeg skal komme allerede lille julaften.

Hvordan julene i fremtiden blir vet jeg ikke, men slik blir det i år.

Hvordan gjør dere andre skilte det ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395617-samlivsbrudd-og-julefeiring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nicklusheletida

20

• Kayia

8

• Lillemus

3

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Mitt forhold til min eks er ikke sammenlignbart med ditt forhold til din. Vi har (med to unntak) feiret hjul sammen de 10 julene som har gått siden samlivsbruddet og det i beste fred og fordragelighet.

Men hadde han vært som din eks hadde jeg sagt nei. Selv om det hadde betydd at jeg ble sittende uten ungene på julaften.

Vi feiret jul sammen i flere år, jeg eksen og barna. Han har nemlig barn fra før, og annethvert år feiret de med oss. Nå er moren deres blitt single, så nå vil hun også feire med eksen og barna. Jeg synes det begynner å bli i overkant mange ekser og viljer, så nå har jeg og sønnen begynt å feire med andre annethvert år.

Jeg tror det er bra hvis vi greier å feire jul sammen, med ekser og barn og det hele. Det betyr mye for ungene at noe fortsatt er ca som det var før. Dessverre blir det gjerne mer og mer innviklet etter hvert som det kommer nye partnere og nye barn til, og både unger, svigerforeldre og hvem som nå er involverte må virkelig være innstilt på å legge godsiden til hvis det skal bli en ok opplevelse. Her er det ikke lurt å være for steil og trasse gjennom sine tradisjoner, tror jeg.

Nicklusheletida

Mitt forhold til min eks er ikke sammenlignbart med ditt forhold til din. Vi har (med to unntak) feiret hjul sammen de 10 julene som har gått siden samlivsbruddet og det i beste fred og fordragelighet.

Men hadde han vært som din eks hadde jeg sagt nei. Selv om det hadde betydd at jeg ble sittende uten ungene på julaften

Tviler på at jeg hadde blitt alene uten dem, med det betyr mye for dem å ha faren til stede også. Synes det hadde vært egostisk av meg å nekte dem det. Skal nok holde ut denne tiden og gjøre det beste ut av det. Jeg kjenner han og vet hva jeg kan forvente meg, men skal greie å bite det i meg. Når jeg greide det i fjor, skal det gå i år også :-) Det er snakk om en dag pluss litt til,  så det skal gå.

christensen1365381166

Vi feiret jul sammen i flere år, jeg eksen og barna. Han har nemlig barn fra før, og annethvert år feiret de med oss. Nå er moren deres blitt single, så nå vil hun også feire med eksen og barna. Jeg synes det begynner å bli i overkant mange ekser og viljer, så nå har jeg og sønnen begynt å feire med andre annethvert år.

Jeg tror det er bra hvis vi greier å feire jul sammen, med ekser og barn og det hele. Det betyr mye for ungene at noe fortsatt er ca som det var før. Dessverre blir det gjerne mer og mer innviklet etter hvert som det kommer nye partnere og nye barn til, og både unger, svigerforeldre og hvem som nå er involverte må virkelig være innstilt på å legge godsiden til hvis det skal bli en ok opplevelse. 

Er det rart barn og ungdom får stadig mer og mer psykiske problemer?

Nicklusheletida

Jeg tror det er bra hvis vi greier å feire jul sammen, med ekser og barn og det hele. Det betyr mye for ungene at noe fortsatt er ca som det var før. Dessverre blir det gjerne mer og mer innviklet etter hvert som det kommer nye partnere og nye barn til, og både unger, svigerforeldre og hvem som nå er involverte må virkelig være innstilt på å legge godsiden til hvis det skal bli en ok opplevelse. Her er det ikke lurt å være for steil og trasse gjennom sine tradisjoner, tror jeg.

Nå har vi hatt som tradisjon å feire bare oss fem, så mine foreldre og moren hans bli ikke innvolvert i dette heldigvis :-) 1. juledag skal de til moren hans og andre juledag til mine foreldre. Jeg blir alene 1. juledag og håper på snø og en skitur :- )

Joda, jeg tror det skal gå greit.

Annonse

Ha - tok deg (for én gangs skyld)! Feiret hjul?

Min ex situasjon er veldig annerledes enn din. Det har aldri vært en diskusjon en gang om guttungen (8) skal feire med meg og stepappa - det er selvsagt. Men hadde eksen ytret ønske om å komme, så hadde han vært hjertelig velkommen.

Jeg har tenkt en del på din situasjon og jeg tror det handler om smidighet og tydelighet fra din side. Eksen min er ingen fantastisk forelder, men jeg forholder meg til han slik jeg ville gjort uansett.

- Avtaler gjøres, de er tydelige. Bryter han avtalen, så er jeg alltid tilgjengelig, for det er slik vi velger å forholde oss til å være en barnefamilie.

- Jeg er vennlig og imøtekommende. Om han ikke er vennlig, så avslutter jeg samtalen.

- Barnebidraget er satt av oss privat. Rent matematisk skulle jeg hatt mer, men jeg velger det bort. Det har vært det samme i syv år.

Livet handler ofte om å opprettholde egne grenser i møte med grenseløse mennesker. Ikke gi han makt til å vippe deg av pinnen.

Nicklusheletida

Min ex situasjon er veldig annerledes enn din. Det har aldri vært en diskusjon en gang om guttungen (8) skal feire med meg og stepappa - det er selvsagt. Men hadde eksen ytret ønske om å komme, så hadde han vært hjertelig velkommen.

Jeg har tenkt en del på din situasjon og jeg tror det handler om smidighet og tydelighet fra din side. Eksen min er ingen fantastisk forelder, men jeg forholder meg til han slik jeg ville gjort uansett.

- Avtaler gjøres, de er tydelige. Bryter han avtalen, så er jeg alltid tilgjengelig, for det er slik vi velger å forholde oss til å være en barnefamilie.

- Jeg er vennlig og imøtekommende. Om han ikke er vennlig, så avslutter jeg samtalen.

- Barnebidraget er satt av oss privat. Rent matematisk skulle jeg hatt mer, men jeg velger det bort. Det har vært det samme i syv år.

Livet handler ofte om å opprettholde egne grenser i møte med grenseløse mennesker. Ikke gi han makt til å vippe deg av pinnen.

Jeg tror ikke jeg skjønte svaret ditt helt. Dette handler om julaften og ingen avtaler blir brutt og da er det også vanskelig å vippe meg av pinnen. Virker som du blander inn mye annet her som ikke har med saken å gjøre. Jeg var bare nysgjerrig på hvordan andre løser julefeiringen. Jeg ser på julefeiring og det som har skjedd i de helgene han skal ha yngstedatteren som to forskjellige saker som ikke har noe hverandre å gjøre. Blir feil å dra det ene inn i det andre. Forsøker bare å gjøre det best mulig for ungene.

Nicklusheletida

Jeg snakket mer generelt, ja. Du har jo bedt om råd og hjelp til begge.

Neida, trenger ikke hjelp når det gjelder julefeiringa. Det har ikke vært noe tema mellom x og meg i det hele tatt. Vi har faktisk ikke snakket om det :-) Lurte bare på hvordan andre gjorde det.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nektet akkurat det å overnatte. Det er ikke egoistisk å ikke la din voksne datter styre slikt. Stikk innom for et glass gløgg på lillejulaften kveld, sov hjemme. Kom tilbake for selve feiringen på julaften, men gå hjem sent på kvelden. Den gode nostalgiske følelsen barna ønsker seg ved at både mor og far er tilstede og ser julaftenbarnetv sammen om morgenen, som om ingen ting hadde skjedd, er falsk uansett. Det må da bli veldig feil for både deg og eksmann (og nydame, jeg ser den)? Hadde du bodd langt unna så  måtte det bli slik, men det gjør du jo ikke?

Hos folk jeg kjenner forsøker de et år eller to å feire jul sammen, på den måten at den som ikke har barna er velkommen til middag og pakker fra klokken 16.00 til ca. 21 (faktisk så rigid, med tidspunkt). Så slutter de med det, og har annenhver, og en liten ekstrafeiring med den andre senere i romjula eller lillejulaften.

Nicklusheletida

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nektet akkurat det å overnatte. Det er ikke egoistisk å ikke la din voksne datter styre slikt. Stikk innom for et glass gløgg på lillejulaften kveld, sov hjemme. Kom tilbake for selve feiringen på julaften, men gå hjem sent på kvelden. Den gode nostalgiske følelsen barna ønsker seg ved at både mor og far er tilstede og ser julaftenbarnetv sammen om morgenen, som om ingen ting hadde skjedd, er falsk uansett. Det må da bli veldig feil for både deg og eksmann (og nydame, jeg ser den)? Hadde du bodd langt unna så  måtte det bli slik, men det gjør du jo ikke?

Hos folk jeg kjenner forsøker de et år eller to å feire jul sammen, på den måten at den som ikke har barna er velkommen til middag og pakker fra klokken 16.00 til ca. 21 (faktisk så rigid, med tidspunkt). Så slutter de med det, og har annenhver, og en liten ekstrafeiring med den andre senere i romjula eller lillejulaften.

Her er det en del misforståelser ute og går, ser jeg. Hvis jeg lurte på hvordan jeg skulle feire jul i år, så hadde jeg spurt om det, men det spør jeg ikke om. Det er avklart. Jeg lurer bare på hvordan andre løser julefeiringa, da jeg skjønner at det nok må komme til en endring hos oss også før eller senere.

Datteren min har lagt styringa, men jeg føler meg ikke overkjørt på noen måte. Dette startet ved at jeg begynte å snakke med henne om hvordan vi skulle gjøre det i år. Hun er snart 23 år og voksen, så det var helt naturlig å ta opp dette med henne.

I mellomtiden har hun tatt en runde med sin far og sine søsken og blitt enige om at vi gjør det slik. Jeg og x har ikke snakket sammen. Hadde det blitt feil for meg, hadde jeg protestert. Dette er den beste løsningen for alle. Det handler også litt om at de to eldste bor en dagstur unna hjemmet. De kommer hjem med kofferter og pikkpakk på ferie og det er da naturlig å dra til faren hvor de har soverom. Det har de ikke hos meg. For at de skal se meg mest mulig i jula også, så blir det slik. Begge kommer hjem den 20. des. og har da fullt program med venner frem til jul, så de prøver nok å få løst det på best mulig måte for alle :-) Skjønner ikke hvorfor jeg skal nekte å overnatte. Jeg skal sove på samme rom som datteren, så det går nok fint :-) Nydama trenger ikke blandes inn i dette.  Kjenner jeg x-en rett, så får ikke hun vite at jeg overnatter, så hun blandes ikke inn. Det er vel strengt tatt ikke noe hun har noe med heller. Jeg har ikke tenkt å ha mannen tilbake uansett, men vi har jo barn sammen og de er voksne nok til å ha egne meninger.

Annonse

Nicklusheletida

Vi har ungene annenhver jul. Det kunne ikke ramla meg inn å feire sammen med eksen. Jeg tror jeg heller kunne tenkt meg å spise julemiddag sammen med en sinna hoggorm.

He he, jeg tror nok det er lettere å lage nye tradisjoner når bruddet skjedde mens barna var små. Skal ikke påstå jeg gleder meg til julaften, men jeg hadde ikke gledet meg til julaften om jeg visste at ungene savnet faren sin den kvelden heller. Det hadde også blitt feil, så jeg skal nok komme meg gjennom det.

Nicklusheletida

Bor "nydama" hos x'en din?

Som tidligere "nydame" må jeg si at jeg skjønner om ikke hun synes det er noe særlig :P

Men i all verden, sånt noe greier jeg ikke å begripe. Det er jo ondskapsfullt. Hva slags mennesker er det som ønsker å skille barn og foreldre på julaften ?  Det går bare ikke an å være så til de grader sjalu og å ha så stort kontrollbehov. Jeg skal jo ikke ligge med x- en min. Dessuten bor hun ikke der og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det på mange herrens år, hvis det noen gang skjer. Kan knapt kalles et seriøst forhold hvor de bare treffes annenhver helg. Hun bor langt inn i Sverige og kan ikke følge med på hvordan vi ordner oss i jula. grunnen til at jeg har fått vite at hun ikke liker det er fordi x-en har fortalt det til eldstedatteren, men han lar seg visst ikke påvirke av det. (akkurat det er ikke så overraskende for meg )

Min date ( er fortsatt litt forsiktig med å kalle han kjæreste) skal også feire med x- en og deres felles barn og det plager meg ikke en millimeter. De har et godt forhold og jeg har full forståelse for at begge vil feire med barnet sitt.

I år har eldstedatter lagt planer for oss alle. Jeg har bare fått beskjed av henne om at hun ordner jul i år og at dette skal skje i x-ens hjem (det er trangt hos meg). Har fått beskjed om å komme til dem lille julaften for at jeg skal stå opp til frokosten sammen med dem og se på juleprogrammene sammen med dem og være til 1 juledag til tross for at nydama vistnok ikke liker dette.

Men sånn må det jo bare bli når ungene ikke ser for seg å feire julaften uten den ene forelderen og ingen av oss ser for oss å feire uten ungene heller.

Jeg ville ikke overnattet, men sovet hjemme hos meg selv om jeg var deg, både fordi det emosjonelt sett kan være vondt for dere alle (også barna) på ulike vis, men også fordi det - med deres historie - er viktig å sette tydelige grenser. Ungene er mer enn store nok til å forstå at det må være sånn framover.

Forøvrig bør dere voksne forsone dere med at én av konsekvensene av en skilsmisse kan bli at det ikke lenger er selvfølgelig at dere begge feirer alle merkedager med barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...