Gå til innhold

Samlivsbrudd og julefeiring.

Anbefalte innlegg

Men i all verden, sånt noe greier jeg ikke å begripe. Det er jo ondskapsfullt. Hva slags mennesker er det som ønsker å skille barn og foreldre på julaften ?  Det går bare ikke an å være så til de grader sjalu og å ha så stort kontrollbehov. Jeg skal jo ikke ligge med x- en min. Dessuten bor hun ikke der og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det på mange herrens år, hvis det noen gang skjer. Kan knapt kalles et seriøst forhold hvor de bare treffes annenhver helg. Hun bor langt inn i Sverige og kan ikke følge med på hvordan vi ordner oss i jula. grunnen til at jeg har fått vite at hun ikke liker det er fordi x-en har fortalt det til eldstedatteren, men han lar seg visst ikke påvirke av det. (akkurat det er ikke så overraskende for meg )

Min date ( er fortsatt litt forsiktig med å kalle han kjæreste) skal også feire med x- en og deres felles barn og det plager meg ikke en millimeter. De har et godt forhold og jeg har full forståelse for at begge vil feire med barnet sitt.

Oj, da.... det var da voldsomt :)

Jeg visste jo ikke at hun ikke bodde der, da - mine tanker rundt dette var relatert til mine erfaringer - og da bodde jeg jo der - og det var mitt hjem også. Og da hadde jeg jo ikke syntes det hadde vært en morsom måte å feire jul på - med min manns ex.

Var ikke sånn det var heller - de feiret med unger hvert sitt år ( - bortsett fra at ex'en syntes det var festlig å ødelegge litt av min manns jul'er ved å lage ekstrajul lillejuleaften - med full julemiddag etc, sånn at de på en måte var litt fulle av det når de kom til oss dagen etter.... Ikke at jeg brydde meg så mye om det, men vet at mannen min syntes det var litt kjedelig.)

Så, det var bare et forsiktig spørsmål - fra en "nydame"'s synspunkt...

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nicklusheletida

20

• Kayia

8

• Lillemus

3

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida

Jeg ville ikke overnattet, men sovet hjemme hos meg selv om jeg var deg, både fordi det emosjonelt sett kan være vondt for dere alle (også barna) på ulike vis, men også fordi det - med deres historie - er viktig å sette tydelige grenser. Ungene er mer enn store nok til å forstå at det må være sånn framover.

Forøvrig bør dere voksne forsone dere med at én av konsekvensene av en skilsmisse kan bli at det ikke lenger er selvfølgelig at dere begge feirer alle merkedager med barna.

He he, tror jeg gir opp denne tråden. :huh:  Dere svarer på ting jeg ikke spør om, så jeg vet ikke om det er noe galt med hvordan jeg har formulert spørsmålet mitt ?

Jeg lurer IKKE på hvordan vi skal feire jul i år. Det er ikke det jeg spør om. Det er allerede avklart og ingen i familien har problemer med den planen :)

Nicklusheletida

Oj, da.... det var da voldsomt :)

Jeg visste jo ikke at hun ikke bodde der, da - mine tanker rundt dette var relatert til mine erfaringer - og da bodde jeg jo der - og det var mitt hjem også. Og da hadde jeg jo ikke syntes det hadde vært en morsom måte å feire jul på - med min manns ex.

Var ikke sånn det var heller - de feiret med unger hvert sitt år ( - bortsett fra at ex'en syntes det var festlig å ødelegge litt av min manns jul'er ved å lage ekstrajul lillejuleaften - med full julemiddag etc, sånn at de på en måte var litt fulle av det når de kom til oss dagen etter.... Ikke at jeg brydde meg så mye om det, men vet at mannen min syntes det var litt kjedelig.)

Så, det var bare et forsiktig spørsmål - fra en "nydame"'s synspunkt...

Ok, sånn ja. :)  Nei, det kommer nok ikke til å skje, tror jeg. Skal aldri si aldri, men hun har to barn boende i Sverige og de har sin pappa der.

Nicklusheletida

Du får bli så oppgitt du vil, men jeg tror jeg svarer "vi får se..." til dét :P

Når det gikk bra i fjor, så går det nok bra i år også. I fjor var det hele enda mer betent. Da hadde jo nettopp flyttet under en måned tidligere.

Når det gikk bra i fjor, så går det nok bra i år også. I fjor var det hele enda mer betent. Da hadde jo nettopp flyttet under en måned tidligere.

Fint. Det har vært et svært, svært turbulent år for dere så jeg er nok ikke like overbevist som deg, men hva jeg tenker har i grunnen ingen betydning heller. For din og ungenes del håper jeg det går bra og at den der ego mannen din greier å rette fokus utenfor eget navlelo for én gangs skyld ;)

Annonse

Nicklusheletida

Fint. Det har vært et svært, svært turbulent år for dere så jeg er nok ikke like overbevist som deg, men hva jeg tenker har i grunnen ingen betydning heller. For din og ungenes del håper jeg det går bra og at den der ego mannen din greier å rette fokus utenfor eget navlelo for én gangs skyld ;)

Den turbulensen gjelder jo en helt annen sak som har med å ta ansvar for den yngste å gjøre og sånn sett så er det en sak man trenger å forholde seg til på julaften når alle er hjemme og skal ha det hyggelig. Tror jeg vet ganske godt hvordan jeg skal håndtere det, hvis han prøver seg med diskusjoner på julaften. Jeg ignorere det og begynner å snakke om noe annet. Sammen skal nok jeg og ungene håndtere dette bra :-) Jge kjenner han og er forberedt på hva som kan komme av "stikk", men det skal ignoreres :-)

Dette er snakk om litt over en dag. Ikke mer :-)

Nicklusheletida

Den turbulensen gjelder jo en helt annen sak som har med å ta ansvar for den yngste å gjøre og sånn sett så er det en sak man trenger å forholde seg til på julaften når alle er hjemme og skal ha det hyggelig. Tror jeg vet ganske godt hvordan jeg skal håndtere det, hvis han prøver seg med diskusjoner på julaften. Jeg ignorere det og begynner å snakke om noe annet. Sammen skal nok jeg og ungene håndtere dette bra :-) Jge kjenner han og er forberedt på hva som kan komme av "stikk", men det skal ignoreres :-)

En sak man IKKE trenger å forholde seg til, skal det stå.

Ok, sånn ja. :)  Nei, det kommer nok ikke til å skje, tror jeg. Skal aldri si aldri, men hun har to barn boende i Sverige og de har sin pappa der.

Jeg er ikke så ofte på DOL for tiden - så jeg har ikke fulgt så godt med i dine oppdateringer - men jeg skjønner jo nå at det er mye krøll i avtaler etc...og at x'en ikke akkurat oppfører seg særlig godt...

He he, tror jeg gir opp denne tråden. :huh: Dere svarer på ting jeg ikke spør om, så jeg vet ikke om det er noe galt med hvordan jeg har formulert spørsmålet mitt ?

Jeg lurer IKKE på hvordan vi skal feire jul i år. Det er ikke det jeg spør om. Det er allerede avklart og ingen i familien har problemer med den planen :)

Ut fra dine oppdateringer her inne de siste månedene, synes jeg ikke det er så unaturlig at folk setter spørsmålstegn ved at du skal feire jul i flere dager i deres tidligere felles bolig.

Med tanke på det du har skrevet her, må jeg si at jeg ikke umiddelbart tenker at dette er en god ide, jfr mine tidligere svar til deg om å holde avstand og dokumentere all kommunikasjon. Og det står jeg for. :)

Ut fra dine oppdateringer her inne de siste månedene, synes jeg ikke det er så unaturlig at folk setter spørsmålstegn ved at du skal feire jul i flere dager i deres tidligere felles bolig.

Med tanke på det du har skrevet her, må jeg si at jeg ikke umiddelbart tenker at dette er en god ide, jfr mine tidligere svar til deg om å holde avstand og dokumentere all kommunikasjon. Og det står jeg for. :)

Helt enig. Som sagt - jeg feirer jul med min eks, men jeg hadde aldri i verden feiret jul med ham om han hadde vært noe i nærheten av Niklaus sin eks. Aldri. Så vondt vil jeg ikke meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør det heller. Synes ikke (voksne) barn skal diktere sine foreldre på den måten, jeg tror hun ville vist dem en mye bedre rollemodell på sikt ved å sette grenser allerede nå ved denne julefeiringen. Men det er min mening da. :)

Annonse

Ting har en ubehagelig tendens til å henge sammen ;)

Ellers: Om du ikke ønsket kommentarer på valget du har tatt hadde det nok vært bedre å ikke skrive noe om det i det heletatt. Du kunne kort og godt skrevet "Dere som er skilt, hvordan organiserer dere jula?". Du har nok vært for meddelsom til å forvente at folk her inne ikke har meninger om situasjonen... ;)

Nicklusheletida

Neida, jeg skjønner jo at folk tenker sitt, selv om jeg nok bare hadde regnet med å få svar på det jeg spurte om. Jeg hadde ikke regnet med å høre hva jeg burde ha gjort når jeg ikke spurte om det . Var bare det :)

Var jo ganske klar i første innlegg på at slik blir det hos oss. Hva som kommer til å skje i årene videre, vet jeg ikke, så var bare litt nysgjerrig på hvordan dere andre løste det. :)

Jeg tenker nok litt annerledes enn dere andre her. Nå har jo våre konflikter dreid som om samvær annenhver helg og utover det har det ikke vært annen kommunikasjon mellom oss. Dette har jo vært fordi jeg vet den yngste ønsker kontakt med faren sin. Det er jo ikke fordi jeg ønsker  bråk med x-en. Det håper jeg dere skjønner.

Hvorfor jeg da skulle videreføre denne konflikten til også å gjelde  julaften, slik at de ikke får kontakt med faren sin den dagen heller, det har jeg vanskelig for å skjønne.

For meg er det en STOR logisk brist her i det dere prøver å fortelle meg og jeg får det ikke til å henge på greip helt ærlig :). Konflikten gjelder jo manglende samvær mellom barn og far. Skal jeg da være med å sørge for at det enda mindre samvær ? Jeg er ikke ute etter å krige jeg.

Jeg er forelder og jeg skal da saktens kunne holde ut en kveld  slik at alle får en best mulig julefeiring. Det skulle da bare mangle. Og husk at jeg har feiret 23 julekvelder med denne mannen og noe bråk på julaften har det jo tross alt aldri vært. Man får forsøke å ta vare på det som fungerer og glemme alt annet for den ene dagen /kvelden, mener nå jeg. Like avslappet som det pleier å være, blir det nok ikke. Kommer til å føle det hele litt beklemt, men når jeg fikset det i fjor, skal jeg greie det i år også :-)

Jeg tenker nok litt annerledes enn dere andre her. Nå har jo våre konflikter dreid som om samvær annenhver helg og utover det har det ikke vært annen kommunikasjon mellom oss. 

Hm.... jeg har oppfattet at konflikten har handlet om mye mer enn det. Dere hadde jo ikke et spesielt harmonisk oppgjør for å si det mildt, og jeg tror at mange av oss som har ment at du trenger en advokat tenker at det er dumt og unaturlig å overnatte. Enkelte tenker nok at dere overhodet ikke bør tenke på å feire sammen heller... Vi ser jo ting i sammenheng, sant :)

Hvorfor jeg da skulle videreføre denne konflikten til også å gjelde  julaften, slik at de ikke får kontakt med faren sin den dagen heller, det har jeg vanskelig for å skjønne.

For meg er det en STOR logisk brist her i det dere prøver å fortelle meg og jeg får det ikke til å henge på greip helt ærlig  :). Konflikten gjelder jo manglende samvær mellom barn og far. Skal jeg da være med å sørge for at det enda mindre samvær ? Jeg er ikke ute etter å krige jeg.

Jeg er forelder og jeg skal da saktens kunne holde ut en kveld  slik at alle får en best mulig julefeiring. 

Jeg har ikke sagt at du ikke skal la barna møte faren på julaften, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg og evt ungene at du sover der? Som noen andre sa - du bor jo ikke langt unna, og slik forholdet dere foreldre i mellom har utviklet seg er det ingen tvil om at det er viktig at du markerer tydelige grenser. Men - det er til syvende og sist ditt valg selvfølgelig, men du må regne med å ta konsekvenser av valgene, og ikke klage så mye etterpå ;)

Jeg er forelder og jeg skal da saktens kunne holde ut en kveld  slik at alle får en best mulig julefeiring. 

Jeg ville svart annerledes om det var snakk om én kveld. Du snakker om to overnattinger.

Endret av Kayia

Ingen her har skrevet noe i nærheten av at du ikke burde la barna treffe faren sin på julaften. Du spør om hvordan andre har gjort det, og jeg vet ikke om noen som har gjort det slik som du planlegger, altså at den som ikke har barna i jula kommer og overnatter et par dager, for at store og voksne barn skal ha begge foreldre der OM NATTEN. Jeg kommenterte det, fordi det virker helt uforståelig at det skulle være en god løsning for deg/dere.

Nicklusheletida

Igjen ser vi det litt annerledes. Jeg tror det er viktig at jeg viser at jeg vil prioritere barna og ikke at jeg vil krige. For meg er det ikke viktig å overnatte. Storesøster har snakket med lillesøster og jeg har også snakket med lillesøster. Det er altså litt viktig for dem at jeg kommer lille julaften kveld, slik at jeg er der når de våkner, spiser frokost sammen og er der dagen gjennom. For mange starter jula ved middagen julaften. For oss starter den lille julaften. Og så synes de er viktig at jeg ikke stikker av etter pakkeåpninga. Heldigvis er det et stor hus med flere rom, så jeg og x-en trenger ikke tråkke oppå hverandre hele tiden og jeg legger meg på soverommet i første etasje sammen med eldstedatter. Der har vi eget bad. Han legger seg i andre etasje. Der har han bad. Frokost og middag med x gleder jeg meg ikke til, men jeg tror ungdommene og den yngste kommer til å skravle så mye om sine opplevelser gjennom skoleåret osv. at jeg tror praten kommer til å dreie seg om det. De er jo studenter og har sikkert mye å fortelle- Det pleier å være sånn. Jeg tror det skal gå greit og så kan jeg glede meg til videre julefeiring i egen leilighet etterpå :-) Jeg har fri hele jula, skal ha ungene på middag, har planlagt en felles skitur jeg og alle ungene hvis været tillater det. Jeg reiser dessuten hjem til meg selv rett etter frokosten 1.juledag. De skal på middag til sin farmor den dagen og dagen etter der igjen er det middag hos mine foreldre.

Nicklusheletida

Det er den beste løsningen for ungene, slik de ser det. Det som er det beste løsningen for ungene, er det beste løsningen for meg. Jeg ser på dette som en bitteliten ting som dreier seg om svært kort tid for meg Hvis dette ville gitt meg plager på noen måte, ville jeg ikke gjort det.

I fjor var det nok litt annerledes. Da sa jeg i fra om at x-en kunne dra hjem en stund etter pakkeåpningen. Han hadde ikke gjort noe galt den kvelden, men jeg orket ikke ha han der lenger enn nødvendig da. Da var vi også hjemme hos meg og satt oppå hverandre her, så det ble litt annerledes. I huset hans har jeg muligheter for å stikke meg litt unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...