Gå til innhold

Kan mer jern hjelpe så man blør mindre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mensen "vet ikke" noe om jernlagrene dine. Det finnes en motsatt sammenheng, altså at store mensblødninger kan gi jernmangel (men det var ikke det du spurte om).

Det kan også være sammenhenger som ikke er direkte årsak - virkning, men som skyldes en annen, felles årsak. F.eks. hvis man spiser altfor lite og dermed pådrar seg både jernmangel og redusert mens (evt. at den blir helt borte). Men det er jo uansett ikke noen sammenheng "den veien" som du beskrev.

Jeg bare leste et sted der det var noen som erfarte at de blødde mindre når de tok jern. Derfor lurte jeg på dette. Jeg har lite jern og har nylig begynt på to jerntabletter pr dag. Så jeg er spent på om jeg nå kanskje vil blø mindre, selv om det er tvilosmt:)

Anonymous poster hash: 55bf4...821

Det kan jo hende at altfor lave jernlagre i noen tilfeller får innvirkninger på hormonbalansen i kroppen og dermed påvirker mensen. Men det er nok ingen standardreaksjon.

Det ville muligens vært færre unge kvinner med lave jernlagre dersom man beviselig fikk redusert mensen ved å rette det opp ;-)

Om du sliter med sterke blødninger kan du be legen din om Cyklokapron. Tabletter som reduserer blødningsmengde- og tid. Ikke hormoner, og helt ufarlig, brukes ofte ved operasjoner for å unngå blødning. Jeg fikk det av gynekolog første gang for mange år siden.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...