Gå til innhold

Mycoplasma genitalium

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er en 25 år gammel jente som forleden var på min første gynekologiske undersøkelse og nå har fått påvist Mycoplasma Genitalium. Jeg har ikke merket noen symptomer eller ubehag, så dette kom overraskende på meg. Jeg har kun hatt to sexpartnere, og min nåværende partner har jeg vært sammen med i 7 år. Det jeg nå lurer på er om Mycoplasma kun smitter ved sex? Det vil isåfall bety en av to ting;

a) Jeg har vært smittet i minimum 7 år (enten blitt smittet av min gamle partner eller min nåværende partner)

B) Partneren min har hatt samleie med- og blitt smittet av noen andre i løpet av disse 7 årene og overført smitten til meg (hvilket da betyr at jeg har vært smittet i mindre enn 7 år, men jeg vet fortsatt ikke hvor lenge).

Er det andre mulige forklaringer? Jeg aner altså ikke hvor lenge jeg kan ha vært smittet, og blir svært bekymret når jeg leser på nettet om fertilitetsproblematikk og graviditet utenfor livmor som mulige komplikasjoner. Hvor bekymret bør jeg være? Kan jeg få undersøkt om dette vil bli et problem for meg?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395622-mycoplasma-genitalium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det andre mulige forklaringer? Jeg aner altså ikke hvor lenge jeg kan ha vært smittet, og blir svært bekymret når jeg leser på nettet om fertilitetsproblematikk og graviditet utenfor livmor som mulige komplikasjoner. Hvor bekymret bør jeg være? Kan jeg få undersøkt om dette vil bli et problem for meg?

På forhånd takk.

Hei!

Jeg vet ikke om du har betalt for ekspertsvar, men jeg fant dette på sidene til Folkehelseinstituttet:

"

Tiltak ved enkelttilfelle eller utbrudd

Ved påvist M. genitalium som behandles bør partner undersøkes og evt. også behandles. Videre smitteoppsporing anbefales ikke. Genital mykoplasmainfeksjon kan antagelig forløpe asymptomatisk i lang tid, kanskje i flere år. Nyoppdaget infeksjon behøver derfor ikke å bety utroskap.

"

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82826::0:6446:84:::0:0

Anonymous poster hash: a5cc3...8a1

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,Beklager at jeg svarer så seint, jeg er for tiden. Utlandet.

M. Genitalium er relativt nylig erkjent som smitteagens i underlivet. Vi mangler fortsatt sikre data om smitteeffekt, symptomer konsekvense, PSV.

Smitten likner ganske mye på Klamydia, men mye sjeldnere. Smitteveiene synes å være stort set det samme, dvs overveiende overført med sexuelt kontakt. Det er noe usikkert i hvilken grad andre overføringsmekanismer er også aktuelle. Symptomene er også stort sett som ved Klamydia, men eggelederen synes ikke å være affisert. Det betyr at MG smitte ikke fører til sterilisert. Det er sannsynlig at asymptomatiske infeksjoner kan. Forekomme og slike kan være kroniske. Kan ikke svare på hvor lenge slike kan vare.

Som du skjønner er det ikke mulig for meg å gi noen kategoriske svar P dine spørsmål. Ja, det kan hende at du har hatt en asymptomatiske infeksjon en god stund. Kan ikke si noe om hvorvidt du kunne bli smittet andre veier enn ved seksuell kontakt. Hvorvidt partneren din kan ha fått i seg infeksjoner, når og hvordan er det enda vanskeligere å si noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...